Carnet De Passages krävs i vissa länder men underlättar även gränspassager i många länder där det inte är ett krav.
Det finns två typer av "Carnet" ATA samt AIT/FiA dom gäller i ett år och finns att ansöka hos Motormännen eller KAK (Kungliga Automobilklubben). Du måste ansöka för Carnet i ditt hemland när det finns organisationer som utfärdar dessa i hemlandet. Jag minns inte om det är ATA eller
AIT/FiA som går att förlänga när ett års perioden löper ut under resans gång men då måste detta förhandlas fram redan vid första ansökan (detta gäller Brittiska medborgare men borde gälla även svenska medborgare).
Motormännen och KAK har haft lite olika regler angående deposition av motorcykelns värde...om dom fortfarande skiljer sig åt vet jag ej.
Högsta depositionen gäller för Indien 400% av motorcykelns värde ( av någon anledning så har ovanligt många motorcyklar lyckats "försvinna" i Indien från resenärer som rest från Europa med slutdestination Indien).
Hittade fotostat kopia av min "Carnet De Passages En Douane" från 1998 och är AIT/FiA som är utfärdad av KAK.
Medborgare i vissa länder kan istället för att lägga ut deposition göra en inteckning i sin fastighet som garanti eller teckna en speciell Carnet depositions försäkring..värt att undersöka om dessa möjligheter finns i Sverige.
Det är illegalt sålda samt stulna fordon under resor som trissar upp procentsatsen på depositionen.
I Australien 1993-94 hade jag Carnet från motormännen som innan hade haft en mycket låg procentsats i deposition för Australien men hade stigit till om jag minns rätt 50% av motorcykelns värde pga att bara något år innan så hade 1 st svensk reggad motorcykel blivit stulen utanför en Pub på natten.
Sist men inte minst så är detta en anledning till att många långresenärer åker på billiga och äldre hojar..
Om du köper DVD serien från
http://www.horizonsunlimited.com/ så förklarar dom detta och mycket annat viktigt och intressant utförligt.
Anders.J