Camping - vad ska man ha med sig?

Hojkul!

New member
Jag körde (3-10 juli 2008) en 127-milatripp på en Suzuki RF 600R -97, från Umeå till Pajala och ner till Haparanda, vidare söderut längs Finlands västkust till Jakobstad, Vasa och färjan tbx till Umeå.

Nyttjade tankväska ca. 20 liter (med möjlighet att göra större), GIVI toppbox rymmande 35 liter, Haglöfs ryggsäck "Matrix" 60 liter, tält "Travel Bike 2" (ca. 35 x 15 cm i påsen), uppblåsbar madrass (200 x 75 x 15 cm) inköpt hos Stadium, samt en Ajungilak sovsäck (tjock, varm och tung!).

I tankväskan rymdes i huvudsak skor, samt vattenflaska, yoghurt, bröd, pålägg etc. som jag inhandlade antingen sent på kvällen eller på morgonen.
Plånbok, mobiltelefon och karta placerades i kartfacket.

I toppboxen rymdes övriga kläder, lätt fiskeutrustning, liten digitalkamera, toapapper, våtservetter, tändsticksask, eldpapper, kniv, kläder och kedjespray.

I ryggsäcken fanns i huvudsak mer kläder, handduk, badbyxor, necessär.

Tältet spände jag fast mot toppboxen med spännrem, och sovsäcken placerades framför tältet och även denna fästes med spännrem (även ihop med tältpåsen). Detta medförde att jag kunde släppa på ryggsäckens remmar så att ryggsäcken faktiskt stod på sovsäcken! Väldigt smidigt och framför allt behagiigt för ryggen. Jag märkte knappt att jag hade en ryggsäck på ryggen! Då ska man veta att sittpositionen på Suzukin Inte var särskilt bekväm, för mig som är 187 cm "över havet".
Erfarenheten gav därmed att packa så lätta saker som möjligt i ryggsäcken.
Luftmadrassen tog relativt stor plats även som hopvikt, och jag lade den därför på dynan som "kudde", vilket var hyfsat bekvämt.

Tyvärr hade jag inget regnställ, och det regnade och var +10° i Finland. Jag blev rejält blöt och kall. Jag rekommenderar således ett regnställ.
Ett par tjockare handskar borde jag ha haft med.

Det andra som jag borde haft med mig är ett Trangiakök, samt extra vatten + lättlagad mat, typ nudlar eller liknande. Det är inte alltid så kul att "leta" efter ett matställe kl. 22 en lördagkväll i Norrland, eller Finland för den delen.

Vid kommande resor kommer jag att använda en uppblåsbar madrass (tack för tipset om Touringbutikens utbud!), vilken lär ta betydligt mindre plats och väger mindre än den som jag använt tidigare.

Ett tips är att använda plastpåsar/plastkassar att placera fuktkänsliga saker, samt kläder i.


Numera kör jag alltså Triumph Sprint med original tankväska (enkelt att göra större), och original sidoväskor (vilka inte rymmer mycket alls). Ingen toppbox och har svårt att fästa tält och ryggsäck på ett bra sätt.

Planerar för en Norgetripp i sommar och får se hur jag ska få med mg allt det som jag vill ha med :)
 
Top