Byxorna i eller utanpå stövlarna?

Har Du mc-byxorna i mc-stöveln när Du kör?


  • Total voters
    51
  • Undersökning stängd .

Mimmi

New member
Hej!

Som rubriken lyder undrar jag om Ni har mc-byxorna i eller utanpå mc-stövlarna.

Denna min undran beror på om det numera är så att de flesta har byxorna utanpå, och att därför mc-byxorna nuförtiden är så vida att de svårligen kan stoppas i stövelskaften.
När jag började köra mc på allvar för 41 år sedan var det "byxan i stöveln" som gällde som den allmänna regeln.

Detta håller jag fast vid, jag tycker det är snyggare samt dessutom upplever jag att jag inte vill ha något löst utanpå stövelskaftet.
Därför vill jag ha byxor som är snäva nertill, men numera är de oftast så vida att när jag provat byxor får jag inte stöveln utanpå.

Om denna min misstanke är rätt så funderar jag över när detta mode slog igenom.
 

Bighoj

New member
Tycker det ser Stig Helmeraktigt ut med byxorna i stöveln.Du har nog rätt i att det modet var vanligare förr.Det är ju inte speciellt kul att ha byxorna i stöveln om det kommer en störtskur med regn.Jag kör med textilställ och har kardborre nedtill och det funkar jättebra.
 
Last edited:

MvM

New member
Du får lägga till "både och" som alternativ.
Har jag textilstället så är byxorna utanpå, har jag skinnstället så är byxorna i stöveln.
Varför? Tja det är det enda som går med respektive byxa och dom stövlar jag har :)
 

SGM

Moderator
Tygställ - utanpå, så regnvattnet inte rinner ned i stövlarna. ;) Regnar det inte åker man rejsigt skinnställ, och då är det ben i s.a.s. Elementärt!
 

JoHu

New member
Jag har så här:

raceställ = i
asfaltställ = utanpå
offroadbyxor = utanpå
crossbyxor = i

jorå jag har en mc för varje ställ...praktiskt
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag får ställa mig överens med dom senare inlägg..

Touring stället, som är sådär löst skinn - då är det ytterst. Så även om det är regnställ, man vill ju inte ha vatten i skorna!
Rajs stället, är i "princip" alltid innerst..

Men, jag lyckadas att få tag i ett par begagnade Daytona super rajsing carbon deluxe Grand prix - och dom sitter så pas bra att jag faktisk ofta tar skinnstället på utsidan!
Eftersom jag nu är så glad vid detta tyska sko fabrikat - blev det ett par nya landsvägs såna i år - och dom är tydligt konstruret så tight, att det inte finns en chans på planeten att få in några byxben där..

Och nu får det gärna bli vår igen, så jag kan lufta nya stövlarna.. :eek:
 

Zopilote

New member
Samma här: Skinnställ = Stövlarna ytterst. Textilkläder = Byxorna överst, men jag önskar att de fick plats i stövlarna... Är trött på smält plast på avgasröret...
 

Hasse-VTX

New member
Det är en smaksak jag kör med byxor överst skinnställ Halvarssons har dragkedja o reglerbar vidd nertill så man kan avgöra hur tajt byxan ska sitta, jäkligt skönt varma sommardagar att lägga upp benet på de främre fot pinnarna få lite luft in i byxbenen.
 

PeterH

New member
Nä så detta beror ju utöver egna smaken även som sagt framför allt på klädelstypen och hängde med för egen del redan från skinnpajens "barndom", så gick det per automatik med skinnstället innanför stöveln.

Men tiderna förändras och med nuvarande Goretex stället är det bara utan på som gäller och med det praktiska att slippa få in nämt regnvatten är ju aldig fel...
 

Chopperbyggarn

New member
Kan inte rösta då jag kör 3 varianter.
1: Denim Jeans (kevlar fodrade)/Skinn jeans: ibland innanför skaften på på militär kängorna..ibland utanpå.

2:Allväders kläder/regnkläder + jeans:utanpå

3:Allväderskläder/ regnkläder + Denim/skinn jeans: ibland jeansen innanför skaften och Allväders/ regnkläder utanpå.

Stövlar slutade jag med för många år sedan då jag tycker att äkta skinnfodrade militärkängor fungerar bra från minusgrader till över 50 plusgrader samt att man kan promenera långt både i stad och skog med dom när man stannar.

:)

Anders.J
 

Avarage

New member
Tja, svaret på frågan blir väl:
- Japp!!!

Det finns dock minst en god anledning som ingen ännu nämnt till att ha skinnställets byxor utanpå stöveln. Det ökar luftcirkulationen vilket känns lite behagligare på sydligare breddgrader när det är varmt.

// Niklas
 

Chopperbyggarn

New member
Tja, svaret på frågan blir väl:
- Japp!!!

Det finns dock minst en god anledning som ingen ännu nämnt till att ha skinnställets byxor utanpå stöveln. Det ökar luftcirkulationen vilket känns lite behagligare på sydligare breddgrader när det är varmt.

// Niklas

Eller innanför skaften kyliga dagar här i Norden för att slippa kallt drag. En av anledningarna när jag kör med byxorna innanför skaften.:)

Anders.J
 

påK-en

New member
Enda anledning till varför jag har stället innuti eller utanpå stöveln är praktiska skäl:
Sportstället går inte att få utanpå stöveln, touringbyxor/glidarbyxor får inte plats i stöveln.
Kunde jag välja så hade jag byxbenet utanpå.
:tummenupp
 

Hampe

Skriver massor!
Angelägen fråga, Mimmi!
Man vet aldrig när stilpolisen slår ner härnäst - och då måste man kunna motivera sitt val med hårda argument.

Jag kör old school med brallorna nedstoppade i kängorna.
Dög det åt Mikkola så duger det åt mig!

View attachment 4563

Men okay, pressveck på crossbrallorna, det har jag inte fått till ännu - å den där vattenkammade smilfinkslooken, den känns vääldigt olikt den Heikki som Hampe hejade på som liten...

Och - i sanningens namn och i praktiskt hänseende så händer det att jag drar på mig överdragsbyxor när det regnat en stund, och låter dessa löpa på utsidan om kängan. Om ingen ser mig.

Men fan om det börjar fladdra om benen! Det avskyr jag!
Hellre blöt in på skinnet och med ett fågelbad i skorna, än åka omkring med flaxiga braxer.
Stolt och dum. Och stolt över det!



Hampe
 

Jumbo

New member
När skall man läsa på forum? - När folk är på väg att få ledigt ett tag. DÅ är folk avslappnade o roliga!
 
Top