Bytesintervall för gaffelolja?

timm

New member
Hejsan

Jag sitter här och läser om alla som byter gaffelolja till höger och vänster. Av allt prat att döma, så är det kanske något som man ska göra någon gång ibland. Dock hittar jag ingenting i vare sig vanlig manual eller servicemanual om att denna olja ska bytas eller ens kollas. :confused:

Ni som vet ... hur ofta ska man byta denna smörja egentligen - om den nu ska bytas? Sist bytte verkstan gaffeloljan på min hoj i samband med byte av packboxar i mars 2006 och den har gått cirka 1500mil sen dess.

Vad händer egentligen om man "missköter" ev. bytesintervall? Ändras köregenskaperna eller exploderar gaffeln spontant då jag befinner mig i en radie mindre än 20m från en Ford Fiesta tillverkad före 1989, eller vad händer med denna, för mig, mystiska olja?

Upplys mig konkret, någon! :p

Hojen i fråga är f.ö. en CB750 anno -98.
 

990 Adventure

New member
Smuts

HEJ !
Med risk för att bli kapad i höjd med fotknölarna lämnar jag här min syn på byte av gaffelolja.
Anledning nr 1 till att byta är att det blir smuts i den,och detta när man kör o alldrig så lite kommer in mellan gaffelben o packboxarna som du bytte.

På den typ av mc som du kör så blir det inte speciellt mycket,den hoj jag kör 990 ADv som oftast används på grus o i terräng samlas det betydligt mer samtidigt som en sådan gaffel jobbar mycket mer,byter jag inte gaffelolja ens vart tredje år,däremot pillar jag ner den yttersta packboxen och gör rent där typ en gång om året,däremot luftar jag den regelbundet efter varje körning,men för att göra det måste du ha en sådan skruv på din gaffel vilket jag inte tror du har.
Anledning 2 till att bytas är om du kör hårt o oljan blir varm så du kan få kondens i oljan men då pratar vi racing.

Anledning 3 och det är vad jag tycker du ska göra,kör ca 3 år o byt när den servas på verkstad,för felaktigt utfört oljebyte är betydligt sämre än lite gammal olja. men det är bra att ha någorlunda fräsch olja både i gaffel o framför allt bromsarna som utsätts för mer slitage.

Hoppas det hjälpte något.
 

SuperRetard

New member
Har egentligen inte heller bytt, men kommer nog se till att det görs i samband med service i år då jag kör mer och mer bana och börjar känna att det inte är lika vasst helhetsintryck som när hojen var ny.

Det är naturligtvis en självklarhet att saker slits lite på 1200 mil, men att byta olja avhjälper åtminstone en del av symptomen. För att få det som nytt skulle man behöva byta fjäder också, men det känns lite överkurs att göra det rutinmässigt.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Dock vet jag inte om jag håller med 99 Adventure helt. Har sett andras olja när den tappas ur och den är inte vacker efter ens 2 år. Dock går både min och referenshojarna en del bana, men inte racing.

Generellt är nog värdet av bra, fräsch olja underskattat. Jag byter motorolja var 300 mil, och den är inte "som ny" då heller, även om den inte ser ut som asfalt vilket den ofta gör vid rekommenderat intervall.
 

timm

New member
Intressant! Tack för era synpunkter.

Än så länge har jag svårt att märka någon direkt skillnad mellan nybytt olja (för tre år sen) till idag. Men självklart är det ett långsam förändring iså fall.
Jag köper dock helt resonemanget att det samlas smuts i gafflarna. Lite av damm och bös som hamnar på gaffelbenen åker såklart ner under dammskydden och ser aldrig mer solens ljus.

Jag brukar göra det mesta själv, vad gäller service och underhåll, men gafflarna blir jag inte klok på. Säkert är det inte så svårt om man gjort det någon gång, men enligt servicemanual behövs lite specialverktyg. Å andra sidan tog lokala verkstan ynka 500 spänn för jobbet sist och för den summan får de gärna göra det en gång till. Tror dock jag väntar till efter denna säsongen, för nu är ju tiden man vill ut och åka som mest. Kanske har man lyckats slita upp något däck framåt hösten, så kan man ju göra det samtidigt. (BKK kursen i fjol tog på lite andra ställen av däcken än vad normalt slits - och snart blir det en ban-vända till. :D )

Tack igen för hjälpen!
 

enhjuling

New member
Intressant! Tack för era synpunkter.

Än så länge har jag svårt att märka någon direkt skillnad mellan nybytt olja (för tre år sen) till idag. Men självklart är det ett långsam förändring iså fall.
Jag köper dock helt resonemanget att det samlas smuts i gafflarna. Lite av damm och bös som hamnar på gaffelbenen åker såklart ner under dammskydden och ser aldrig mer solens ljus.

Jag brukar göra det mesta själv, vad gäller service och underhåll, men gafflarna blir jag inte klok på. Säkert är det inte så svårt om man gjort det någon gång, men enligt servicemanual behövs lite specialverktyg. Å andra sidan tog lokala verkstan ynka 500 spänn för jobbet sist och för den summan får de gärna göra det en gång till. Tror dock jag väntar till efter denna säsongen, för nu är ju tiden man vill ut och åka som mest. Kanske har man lyckats slita upp något däck framåt hösten, så kan man ju göra det samtidigt. (BKK kursen i fjol tog på lite andra ställen av däcken än vad normalt slits - och snart blir det en ban-vända till. :D )

Tack igen för hjälpen!

Man skall inte tro att det bara är smuts som kommer utifrån, fjädern glider mot insidan av gaffelbenet och nöter bort material därigenom också.
Viktigt är att man gör rent ordentligt när man byter olja dvs det räcker inte att öppna pluggen och låta det rinna ur utan man bör ta i sär och rengöra ordentligt.
 

Zopilote

New member
Man skall inte tro att det bara är smuts som kommer utifrån, fjädern glider mot insidan av gaffelbenet och nöter bort material därigenom också.
Viktigt är att man gör rent ordentligt när man byter olja dvs det räcker inte att öppna pluggen och låta det rinna ur utan man bör ta i sär och rengöra ordentligt.

Det som sliter mest på gaffeloljan är smuts som kommer av invändigt slitage i gaffeln, samt fukt som kommer utifrån. En del damm slinker säkert igenom packboxarna också. Även rent mekaniskt slitage på oljan, när den passerar trånga kanaler m.m. i gaffeln, påverkar.
Ibland, när man byter gaffeloljan i en hoj som inte blivit servad på länge, är det man får ut ur gaffeln något gråsvart med samma viskositet som vatten...

Är du osäker på att riva gaffeln, kan de räcka med att skölja igenom gaffelbenen ett par gånger med lampolja. Ta då bara ur fjädern så att du kan pumpa benen ordentligt. Ett extra oljebyte rekommenderas då för att få ur alla rester av lampoljan.

Annars är det inte särskilt svårt att riva ett par "normala" gaffelben (inte USD). Bottenskruven går oftast att få bort med en slående mutterdragare, så behöver man inte något specialverktyg att hålla emot med.
Om du skruvar isär, rekommenderas att byta både packboxar, dammskydd och bussningar när du ändå håller på. Sätt gärna en kondom (!) på innerbenet för att inte förstöra nya packboxen när den skall över kanten.
 
Top