Byta däck på egen hand

Larsan52

New member
Jag funderar på att byta däck själv på min Honda ST1300A. är det något speciellt att tänka på?:rolleyes:
 

Kraftfull

New member
En momentnyckel är inte fel, det hade jag stor nytta av när jag bytte såväl fram- som bakdäck på min "Panna".

För att få loss bakhjulet måste man även vinkla ner avgasrören något.
 

wigge

New member
Fälgskydd så att du inte repar fälgarna med däckjärnen.
Någonting att 'bryta kanten' :confused: ('break the bead' på engelska). Se inlägg #54 och #57 i denna tråden på advrider.com för en visualisering av det jag menar. Själv har jag använt sidostödet på min andra hoj till detta. Hela den tråden kan ge en del tips i att byta däck själv.
Kompressor för att pumpa upp däcket med (det kan inte vara kul att trycka ut däcket på fälgen med en handpump...) Inga fingrar mellan däck och fälg när du gör detta btw :eek:
 

Kjell-Anders

New member
Jag använder skruvstycket på min hyvelbänk tillsammans med en klots för att pressa loss däcket från fälgen. Hjulet pallas upp till lagom höjd och sedan är det bara att skruva.
För att skydda fälgkanten använder jag omväxlande uppskuren vattenslang, spillbitar av golvmatta eller utskurna stycken från plastdunkar. Det sistnämnda alternativet är nog det bästa, då riskerar man inte att skyddet ramlar in i däcket (jag vågar inte tänka på vilken ruskig obalans detta skulle orsaka).

Leta rätt på en gammal bilfälg e dyl c:a 14-15") och klä kanten med något mjukt. Då kan du lägga hjulet mot denna under arbetet och riskerar inte att skada bromsskivorna. Somliga drar även fast hjulet med en pinnbult (gängad stång) så sitter det verkligen fast under arbetet. Själv använder jag en gammal trumma från en torkmaskin för foton. Kanten är klädd med slitsad plastslang. Arrangemanget fungerar perfekt och jag ser ingen större anledning att skruva fast hjulet eftersom det vilar mycket stadigt.

Monteringen underlättas om man är två, annars behövs alla händer, knän och andra kroppsdelar som finns att tillgå för bändandet med däcksjärnen.
 

sprayhood

New member
Smartaste sättet....

Är det inte billigare att lämna in hjulen på
däckverkstan med tanke på vad som kan hända:rolleyes:
Balansering hur gör ni med den:confused:
Så himmla roligt är det väl inte och riva
hjulpaketen fram och tillbaka:)
 

Bengt Allevad

New member
Är det inte billigare att lämna in hjulen på
däckverkstan med tanke på vad som kan hända:rolleyes:
Balansering hur gör ni med den:confused:
Så himmla roligt är det väl inte och riva
hjulpaketen fram och tillbaka:)

Helt rätt men däckbyten som skrivs om här handlar nog mera om däckbyte när vi kör på bana.

Ofta är man ute två till fyra dagar och då är det inte säkert att det däck man har på räcker till, låt oss säga tredje eller fjärde dagen.
Har man inte möjlighet att byta i depån, så byter man till ett nytt däck hos gummimakaren innan man åker hemmifrån och kastar på så sätt bort kanske 50 mill eller en fjärdel av miltalet.

Så har jag levt senaste åren men denna säsongen skall det bli ändring på detta :)

Beträffande balansering, så tror jag det räcker långt att låta balansera fälgen utan däck och sedan bara sätta på däck efter däck. Däckbalansen förändras ju ändå i viss mån vid slitaget.
 
Last edited:

kj3114

New member
Jag brukar smörja däcket innan av och på krängning. Vanlig typ köksspray funkar bra typ "mr muscle" osv finns speciella medel oxå för den som känner för att sprätta lite mer pengar. Friktionen blir grymt mycket lägre och man slipper således bli förbannad med sönderklämda fingrar osv som följd.
 

wigge

New member
Kostnaden för att byta ett däck på en firma ligger väl på 200-300 kronor om de accepterar att man kommer med eget däck. Detta brukar ju ingå i priset annars. Men då är detta på lös fälg. Vill/kan/vågar man inte ta av hjulen hos däcksfirman utan väljer att göra detta hemma så får du lägga till transportkostnaden oxo.

Vad kan hända? Tja, vet du hur du ska göra och har verktyg som är bekväm med så är det lika riskfritt som att lämna in, skulle jag hävda. Skulle dock gissa att det tar längre tid :D

Ang balansering så finns det kit att köpa lite varstans (rull-lager och en axel) som man kan använda för att få en vettig balansering. Det är ju inte lika snabbt som med proffs-grejer dock. Vill man man ha en kontinuerlig, dynamisk balansering så får man väl använda något som fixar det (hagel, dynabeads, ...), och då är den statiska balanseringen kanske mindre betydelsefull.

I del 2 av klippen nedan så använder han ett litet verktyg för att inte däcket ska glida av igen (även om det ser ut att funka bäst på eker-fälgar), finns på biltema. OBS! Gat-däck är inte lika medgörliga att jobba med!

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=yNZzxeyfXBw
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=mTatadVNA-c
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=pjJXE73rGvk
 

dalis

New member
Som wigge säger så är ett landsvägsdäck betydligt jäv..gare att få loss än ett crossdäck, det värsta är just att trycka loss däcket från fälgen jag har själv använt ett hemmagjort verktyg liknande det på bilden som wigge refererar till i sitt tidigare inlägg, det funkade men krävdes mer än min kroppstyngd så även frugan fick hängasig på hävstången.
Jag har senare använt vedklyven då jag satt ett skydd över kniven så var det lätt med hydrauliken att pressa in däcket, nästan som på gummiverkstan.
 

SuperRetard

New member
Om att lämna in till verkstad:

Jag har kollat i Norrköping. 1 firma gör det för 150:- per hjul (löst hjul, avmontering hemmavid)
Alla andra tar skräckpriser som 800:- per hjul om man inte köper däcket där, då ingår det.

Att byta själv är nog inte så svårt (andra gången) om man bara har något att tryck loss däcket med som har en lååång hävarm, riktiga fälgskydd om man är rädd om dem (ca 200 på biltema för tillräckligt många), däckkrängare (också några hundra MAX på biltema beroende på antal) och något att balasera hjulet med.

Balanseringshexaflux kan köpas för dryga tusenlappen, eller byggas själv för den händige med tillgång till svarv och som får till lagerbana ordentligt.

På mina 150:- / hjul ska läggas transport ToR däcksverkstan samt problemet att man inte kan göra det vart som..

Jag vet hur jag skulle göra för att kunna göra det hemma i garaget. Däremot vill man ju i så fall kunna göra det under pågående banhelg, och då vette fan hur jag ska lösa det med allt då det måste vara mer mobilt.

Det får bero på hur många bandagar/däcksbyten det blir i framtiden på nya hojen nu.

För touringåkaren är det definitivt inte lönt att bråka med det hemma som jag ser det eftersom ni kommer typ 20 000 mil på ett däck.

Jag körde ner mitt senaste bakdäck till slicksstuk på under 400 mil, och då var det inte en enda bandag på det. Då är det är läge att fundera.
 

dalis

New member
Fast det är ju inte enbart för att spara pengar jag byter hemma, Via internet får jag hem däcken till en rimlig kostnad och behöver inta vara beroende av att någon däckhandlare skall råka ha en halvtimma över så han kan kränga på mina sulor det gör jag själv i lugn och ro i mitt eget garage med en bärs på bänken.
 

SuperRetard

New member
Fast det är ju inte enbart för att spara pengar jag byter hemma, Via internet får jag hem däcken till en rimlig kostnad och behöver inta vara beroende av att någon däckhandlare skall råka ha en halvtimma över så han kan kränga på mina sulor det gör jag själv i lugn och ro i mitt eget garage med en bärs på bänken.

Men då handlar det ju inte om vad som är smart. Utan om att du tycker att det är värt tid/pengar för att du gillar att gegga i garaget?

Jag vill köra, men jag vill ha så kul som möjligt per krona. Då är det frågan om jag kan räkna hem kosten för att kunna byta själv. Jag räknade lätt på det och ser att jag kan få till det för 1-2000, vilkt ger en hel del däcksbyten a´150:- + reskost ToR verkstan. Då är frågan istället om jag kommer åka så mkt bana att jag förlorar på att inte kunna byta under pågående helg.

Till skillnad från många andra kan jag dricka öl utan att rymma till garaget :D!

Tips om du vill göra det själv, kolla länken jag la in ovan. Han har gjort en del smarta lösningar där. Balanseringen kan du nog också få till själv om du känner rätt folk.

Lycka till!
 

dalis

New member
Jodå jag har kollat din länk, duktig och metodisk kille med flera bra lösningar. men jag tycker att vedklyven är ändå bättre. Balanseringen fixar jag på samma sätt som han på filmen, det funkar utmärkt. (Man behöver inte ens känna rätt folk, men det är ju alldrig fel att känna folk.)
 

sprayhood

New member
Balansen då???

Men hallå!
Ursäkta en fråga från en novis
när det gäller mc däck..
Balanserar man inte mc hjulen fullt ut?
Det brukar ju gå undan ganska bra ibland:rolleyes:

Tänker även på bilen man har...

Vad är det för skillnad?
Hjul som hjul?
Inbillar mig att man lättare kan få vobbel syndrom pga
ev. obalans och då menar jag inte i 70...:eek:
Mer känsligt på mc:n än på bil....?
Ni som skrapar puck....:) hur gör mc stallen?
Har dom också bara enkla grejor eller riktiga balanserings
maskiner på plats...
Har alltid trott och tror att detta är en mycket viktig grej
för säker och optimal körning.
Därför lämnar jag in (150:) per däck ca: vartannat år....
 

wigge

New member
Balanserar man inte mc hjulen fullt ut?
Den minsta balansvikten jag sett är på 5g (det är väl också det minsta indikationen jag sett på de stora balanseringsmaskinerna). Sedan är det ju så att däcken inte slits jämt när man kör, så det blir snabbt lite obalans ändå.
Jag har iaf aldrig haft några problem med mina däck, vare sig de varit balanserade i maskin eller för hand (bägge på riktiga verkstäder) så jag är inte orolig med att 'bara' komma nära.
Inbillar mig att man lättare kan få vobbel syndrom pga
ev. obalans och då menar jag inte i 70...:eek:
Hittade inte den på svenska...
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics#Wobble_or_shimmy
Har dom också bara enkla grejor eller riktiga balanserings
maskiner på plats...
Har alltid trott och tror att detta är en mycket viktig grej
för säker och optimal körning.
Jag har läst att man kan förlänga livet signifikant på däcket genom att ha den bra balanserad hela tiden. Men då finns det ju en risk att man måste balansera den fler gånger efter det att man lagt på det.
Därför lämnar jag in (150:) per däck ca: vartannat år....
Gör man inte av med mer däck än så håller jag med dig om att det inte känns som om det är värt att göra det själv. Jag sliter upp 4-5 däck per år, så...
 

Iskall

New member
Ni som skrapar puck....:) hur gör mc stallen?
Har dom också bara enkla grejor eller riktiga balanserings
maskiner på plats...
Har alltid trott och tror att detta är en mycket viktig grej
för säker och optimal körning.
Därför lämnar jag in (150:) per däck ca: vartannat år....

Duger manuell balansering till MotoGP, WSB, STCC, Pro Superbike, AMA, osv..
så duger det till mig oxå :)

Manuell balansering ger ett fel på ca ~1g om man är noga och har bra grejer, medans balanseringsmaskiner ligger runt 5-20 g i fel om man kollar mot manuell, har testat 10 tal däck från olika vekstäder och alla ligger fel

ca 10g fel fram känns inte när man kör (30g bak)
så då fukar balanseringsmaskin bra :D

Ny kallibrerad maskin kan nog komma ner 5g i fel, men det kostar pengar och tid att utför, så det kanske hoppas över ibland :rolleyes:

/Stefan
 

raz

New member
Ursäkta ett sidospår (i dubbel bemärkelse): Den där hemmabalanseraren tar ju inte hänsyn till sidofel (typ om obalansen sitter långt ut på ena sidan av nån anledning). Gör proffsmaskiner det? Eller är det inget att bry sig om? Jag har inte tillräckliga fysikkunskaper för att avgöra vad effekterna skulle bli om man sätter vikterna "på fel sida" så att den där enkla vaggan visar perfekt balans.
 
Ursäkta ett sidospår (i dubbel bemärkelse): Den där hemmabalanseraren tar ju inte hänsyn till sidofel (typ om obalansen sitter långt ut på ena sidan av nån anledning). Gör proffsmaskiner det? Eller är det inget att bry sig om? Jag har inte tillräckliga fysikkunskaper för att avgöra vad effekterna skulle bli om man sätter vikterna "på fel sida" så att den där enkla vaggan visar perfekt balans.
Relevant fråga, men i alla praktiska avseenden är ett motorcykelhjul så smalt att det räcker utmärkt att balansera statiskt "tvådimensionellt" med vikterna så nåra centrumlinjen som möjligt.
 
Top