Byta blinkersrelä på 70-tals BMW?

tobbe_r90s

New member
Hej! Blinkersreläet på min BMW r90s har gett upp. Satte kaffet i vrångstrupen när stora MCaffärn i stan ville ha 700 spänn för ett nytt.

Min fråga är: kan man sätta dit ett standardrelä till ett mer facilt pris. Biltema tar 50 spänn för sina.

MEN: det sitter ett extra stift på originalreläet från Hella som är märkt med "C" (se bifogad bild). Vad gör det? Kan man klara sig utan?

Eller går det att få tag på originalreläet till ett bättre pris någon annanstans?

Tacksam för alla svar och hjälp med detta!
 

Kawasaki

New member
Det brukar finnas en avbildning av ett elschema på relän finns det på din?
ta en bild på det,annars brukar det finnas det några siffror vid stiftena ex. 30,15,85,87 el. liknande?
 

tobbe_r90s

New member
Inget schema. Men stiften heter från vänster, nedre raden: 49a, 49, C. Det övre heter 31.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Kawasaki

New member
Har du provat googla på hella numren eller kollat på nåt bmw forum?
kanske där finns hjälp,ser ut lite speciellt med stift placeringen. hittade det här efter en snabb sökning.
Längre ner på sidan så står det om relä som man kan ersätta, som jag förstår det använder samma relä i bilar och då kanske man kan gå till ex mekonomen som kanske är billigare.?

http://www.airheads.org/content/view/159/98/
 
Last edited:

BrooklynS

Member
Det extra stiftet går till kontrollampan (svart/vit kabel). Det är möjligen samma relä till BMW 1602 osv.

Gammal tråd, jag vet.
 

CB_Tobbe

New member
Beroende elkopplingen, så finns möjligheten att ansluta kontrollampan med dioder mot höger resp. vänster blinklampa. Då bör man kunna använda ett standardrelä.
 
Top