Bullermätning ljuddämpare

Katarina

Helt okej
Lyfter lite

Okej, nu snabbläste jag tråden men jag är lite nyfiken på Bilprovningens bullermätningar. När de mäter ljudnivåer ställer de mikrofonen i avgasröret och ber nån gasa på. Det känns inte riktigt professionellt med ljudmätningen. För man tar ingen hänsyn till temperaturen utomhus, soligt/molnigt väder, inte heller övriga ljud som lövbrus, vindstyrka etc, man tar ingen ställning till höjden där miken ska vara och man tar ingen ställning till avståndet från avgaspipan. Faktiskt känns det amatörmässigt när man ställer utrustningen hipp som happ och bara mäter ljudnivå.

De borde ha fått regler för hur ljudmätningar bör gå till, som det ser ut nu kommer utrustningen bara fram och så står nån pelle och gasar på. Jag har inte sett några markeringar där hojen ska stå, där utrustingen ska stå, höjden på mikrofonen och ingen tycks ställa in instrumentet korrekt.

Nån som vet var man hittar info hur ljudmätningen tekniskt bör gå till? Har letat på nätet men hittar inget. Sååå hemligt är det ju inte? :rolleyes:
 

Hellman

New member

Antar att det menas Svenska Ducatiklubbens Bullerfond. Du betalar en liten summa till fonden så står fonden för ev. kostnader vid böter/ombesiktning.

Har ett sånt klistermärke på duccen men är inte med i fonden själv. Trodde faktiskt inte den fanns längre.
En Ducati med torrkoppling kan åka dit på en mätning från "kopplingssidan" men inte på den andra om man mäter snett bakifrån f.ö.
 

Yazzman

New member
6 db upplevs som en fördubbling av ljudvolymen.

En telefon kommer nog knappast att kunna tas som en säker dB-mätare.
En dB-mätare som används i en tvist måste vara kalibrerad enligt någon
tysk standard som jag inte minns namnet på, annars är det inget att lita på.
Tror inte en byling tar upp en telefon för att skicka dig till besiktningen, och jag har för mig att mätning ska ske på 6 meters avstånd i en viss vinkel från utblåset, och det får inte vara några reflekterande ytor runtomkring.
Har för mig att det ska vara "fritt" i en radie av 12 meter från fordonet
för att kunna räknas i en tvist när man mäter avgasbullret.
 

P-O Noren

New member
Okej, nu snabbläste jag tråden men jag är lite nyfiken på Bilprovningens bullermätningar. När de mäter ljudnivåer ställer de mikrofonen i avgasröret och ber nån gasa på. Det känns inte riktigt professionellt med ljudmätningen. För man tar ingen hänsyn till temperaturen utomhus, soligt/molnigt väder, inte heller övriga ljud som lövbrus, vindstyrka etc, man tar ingen ställning till höjden där miken ska vara och man tar ingen ställning till avståndet från avgaspipan. Faktiskt känns det amatörmässigt när man ställer utrustningen hipp som happ och bara mäter ljudnivå.

De borde ha fått regler för hur ljudmätningar bör gå till, som det ser ut nu kommer utrustningen bara fram och så står nån pelle och gasar på. Jag har inte sett några markeringar där hojen ska stå, där utrustingen ska stå, höjden på mikrofonen och ingen tycks ställa in instrumentet korrekt.

Nån som vet var man hittar info hur ljudmätningen tekniskt bör gå till? Har letat på nätet men hittar inget. Sååå hemligt är det ju inte? :rolleyes:

Har du råkat ut för en sådan mätning?
(lite "hipp som happ")
:confused:
 
Top