Bullermätning ljuddämpare

triumph

New member
Hur var det med bullermätningen, som det fanns en artikel i Mc-folket, hur många dB var det som läggs till pga slitna ljuddämpare (3 - 5 dB)?
 

P-O Noren

New member
Hur menar du mer exakt?
:confused:

En utsliten dämpare som inte längre dämpar som avsett skall nog enligt regelverket bytas ut (helfordonsgodkända fordon). Tror inte man får rabatt för att grejerna inte funkar...
 

fredda78

New member
Hur menar ni ?

Hur var det med bullermätningen, som det fanns en artikel i Mc-folket, hur många dB var det som läggs till pga slitna ljuddämpare (3 - 5 dB)?

vad menar ni nu ?
kan en mc-avgasdämpare bli sliten inuti på ett sånt sätt att den inte fyller funktionen o väsnas mer ?

har bara tänkt i banorna rost.
 

P-O Noren

New member
En utsliten ljuddämpare dämpar inte ljudet lika bra som en som fungerar.

Dämpmaterialet kastas runt, ibland även ut ur dämparen. Ibland komprimeras det osv. Förr i tiden var dämparna konstruerade så att man enkelt tog isär dom och stoppade om dämpmaterialet.
 

P-O Noren

New member
Det hör kanske inte till tråden men en fråga till dom som mäter ofta, 5 dB på såpass höga ljudnivåer...
Är det något man märker med örat, eller måste man ha mätutrustning för att märka skillnaden?
 

triumph

New member
Hur menar du mer exakt?
:confused:

En utsliten dämpare som inte längre dämpar som avsett skall nog enligt regelverket bytas ut (helfordonsgodkända fordon). Tror inte man får rabatt för att grejerna inte funkar...

I artikeln står det just detta - att de lägger till en "rabatt" för "slitna dämpare" samt mätinstrumentets mätfel
 

at750

New member
Det hör kanske inte till tråden men en fråga till dom som mäter ofta, 5 dB på såpass höga ljudnivåer...
Är det något man märker med örat, eller måste man ha mätutrustning för att märka skillnaden?

7–9 dB upplevs som en halvering av bullernivån.
 

Olle Å

New member
Kan en polisman med en mobiltelefon som har decibelmätare skicka en mcåksre till ombesiktning?
Har själv en Nokia sm har en ganska känslig mätare, men om den visar rätt eller inte vet man ju ej. Tror dock att man får en ganska bra uppfattning av bullernivån med den.

om vägen är för dålig, byt hoj
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kan en polisman med en mobiltelefon som har decibelmätare skicka en mcåksre till ombesiktning?
Har själv en Nokia sm har en ganska känslig mätare, men om den visar rätt eller inte vet man ju ej. Tror dock att man får en ganska bra uppfattning av bullernivån med den.

Ja. Vi har samlat fakta om fordonsfrågor här på hemsidan. En handlar enbart om ljud/buller: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191
 

Harleylover

New member
En polis kan inte avgöra om din MC låter för mycket genom att prova med mobil eller örat. Han ska ha testapparat.
Godkänn EJ en böteslapp utan riktig testapparat. :)
 

SuperRetard

New member
Det hör kanske inte till tråden men en fråga till dom som mäter ofta, 5 dB på såpass höga ljudnivåer...
Är det något man märker med örat, eller måste man ha mätutrustning för att märka skillnaden?

Mätning av Db-tal sker i det närmaste exponentiellt.

Skillnaden mellan 20-25 är alltså ytterst liten, medan skillnaden mellan 120-125 är tämligen stor.

Och för vem som än svarade att en sänkning på 7-8 Db upplevs som en halvering, så beror det helt på faktorer som:

Avstånd
Luftfuktighet
Resonanter
Absorberingspotential
Och i första hand - Vilken nivå man utgår ifrån!
 

OH-

Member
Mätning av Db-tal sker i det närmaste exponentiellt.

Skillnaden mellan 20-25 är alltså ytterst liten, medan skillnaden mellan 120-125 är tämligen stor.

Och för vem som än svarade att en sänkning på 7-8 Db upplevs som en halvering, så beror det helt på faktorer som:

Avstånd
Luftfuktighet
Resonanter
Absorberingspotential
Och i första hand - Vilken nivå man utgår ifrån!

För lite fakta: http://www.av.se/teman/datorarbete/forebygg/lokaler/fordjupning_ljud.aspx

T ex "Skalan är logaritmisk. Om man adderar två lika starka bullerkällor så ökar den sammanlagda nivån med 3 dB, t.ex. från 40+40 till 43 dB, vilket är knappt märkbart. En ökning behöver vara ca 5 dB för att vara tydligt hörbar. Man måste öka ett ljud med ca 10 dB för att ljudet skall låta dubbelt så starkt. Dessa förändringar gäller oavsett var man ligger på skalan, t.ex. 30 dB eller 70 dB."

Att man sen måste jämföra olika ljudkällor under samma förhållanden för att kunna jämföra dom är ju självklart och har inget med själva dB-skalan att göra.
 

SuperRetard

New member
För lite fakta: http://www.av.se/teman/datorarbete/forebygg/lokaler/fordjupning_ljud.aspx

T ex "Skalan är logaritmisk. Om man adderar två lika starka bullerkällor så ökar den sammanlagda nivån med 3 dB, t.ex. från 40+40 till 43 dB, vilket är knappt märkbart. En ökning behöver vara ca 5 dB för att vara tydligt hörbar. Man måste öka ett ljud med ca 10 dB för att ljudet skall låta dubbelt så starkt. Dessa förändringar gäller oavsett var man ligger på skalan, t.ex. 30 dB eller 70 dB."

Att man sen måste jämföra olika ljudkällor under samma förhållanden för att kunna jämföra dom är ju självklart och har inget med själva dB-skalan att göra.

Nu rättar du mig, men jag förstår inte var jag hade fel (bortsett från att jag antydde att förändringen skedde exponentiellt vilket jag villigt backar ifrån).

X = superlågt ljud, Y = Enormt högt ljud

X dB + 10dB --> fortfarande jättelågt
Y dB + 10dB --> Högt till risk för hjärtstillestånd.

På vilket sätt hade jag då fel i mitt tidigare inlägg?
 

triumph

New member
När man läser länken som Maria Nordqvist skriver, så står det bl.a En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den. SMC och våra samarbetsjurister rekommenderar att du aldrig skriver på en böteslapp enbart genom en ljudmätning genom "polismans öra". En polis kan i vissa fall lämna rapporteftergift.


Vad innebär detta att man inte skriver på böteslappen? Vad händer då??
 

SuperRetard

New member
När man läser länken som Maria Nordqvist skriver, så står det bl.a En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den. SMC och våra samarbetsjurister rekommenderar att du aldrig skriver på en böteslapp enbart genom en ljudmätning genom "polismans öra". En polis kan i vissa fall lämna rapporteftergift.


Vad innebär detta att man inte skriver på böteslappen? Vad händer då??

Det enda som händer är att de måste ta det till tingsrätt för att få igenom något öht. En polis kan aldrig fälla en dom, det enda dem kan göra är att med trovärdighet rapportera en händelse till åklagare.

Mitt råd - Skriv aldrig på, oavsett. Har man tur har de inte tid att bråka om det och släpper ärendet. Det har hänt förr!
 

triumph

New member
Det enda som händer är att de måste ta det till tingsrätt för att få igenom något öht. En polis kan aldrig fälla en dom, det enda dem kan göra är att med trovärdighet rapportera en händelse till åklagare.

Mitt råd - Skriv aldrig på, oavsett. Har man tur har de inte tid att bråka om det och släpper ärendet. Det har hänt förr!

Ok - men tingsrätten, om det hamnar där så kostar det väl mera pengar??
 

SuperRetard

New member
Ok - men tingsrätten, om det hamnar där så kostar det väl mera pengar??

Hur då? Du står bara för dina rättegångskostnader om det gäller ett civilrättsligt (blir det så?) mål som stämning eller tvistemål etc...

För ett "brottsmål" gäller inget sånt.

Risken är ju att du får ett hårdare straff om du är motsträvig. Men jag skulle ändå inte skriva på om jag inte VET att de kan bevisa att jag gjort nåt JÄTTEfel mitt framför deras ögon och kameror etc.. Jag skulle ändå inte skriva på om jag själv inte fick se filmen.

Jag har blivit stoppad några ggr och bestulen på larvigt mkt tid. Detta med o stort sett nya hojar i absolut topp- och originalskick. Tiden krävdes i deras desperata jakt efter brister att anmärka på. Det har heller inte varit i kombination med någon förseelse eller vårdlöshet på något sätt.

Så nej, acceptera inte hetsjakten på oss. Ska de jävlas, se till att bjuda på motstånd!
 
Top