Igge
New member
Hej alla glada och ni övriga!
Nu kommer ett kanske lite onödigt inlägg men förhoppningsvis kan det vara nyttigt för någon.
Jag läste nyss den artikel som nämns i SeOss-artikeln på framsidan och kommentarerna i den artikeln berörde bromsträcka bilar mot motorcyklar, där flera verkade säkra på att de bromsar bättre med sina hojar än vad en bil gör. De tester jag har sett pekar på motsatsen och det talar inte till vår fördel.
Under mina få säsonger som motorcyklist har jag sett alldeles för många motorcyklister som ligger nära framförvarande (inte för att bilarna är bättre, tyvärr). Dessutom innehöll artikeln lite tips till motorcyklister som var bra, men det var endast till bilisterna som "håll avståndet" var riktat. De sakerna och responsen på artikeln fick mig att reagera lite. Tur nog har jag inte varit i något riktigt "close call" men jag kan dessutom tänka mig att man inte bromsar perfekt när oturen väl kommer fram och chockar en.
Jag hoppas att ni som läser det här tänker på att vi kanske inte bromsar så jättebra som vi vill tro. Sedan blir det inte bättre av att vi haft ett vinteruppehåll.
Själv har jag varje vår när jag tagit ut hojen kört till en lämplig plats för att öva på bromsning, det kanske kan vara en idé för folket att göra om ni inte redan gör det förstås.
Personligen har jag märkt att bromsförmågan inte varit på topp efter vinteruppehållet. Till i år kommer jag med en för mig ny motorcykel så det är det nog extra viktigt.
Jag kan rekommendera SMCs avrostningskurser, men enligt mig kommer det oftast för många körbara dagar innan kurserna kommer igång så rekommenderar jag även lite egen träning (man behöver ju inte vara ensam om man inte vill det, det är väl alltid trevligt med sällskap).
Nämnvärt om man ger sig ut tidigt för att öva är att asfalten kan vara kall och därmed även däcken, så börja med lätta bromsningar innan ni testar på hårda inbromsningar!
Sist vill jag även tacka SMC för det fina arbete ni gjort, det uppskattas från mitt och flera andras håll och jag ska göra reklam för era utbildningar och medlemskap i mina bekantskapskretsar!
Nu blev det här inlägget snabbt ihopskrivet så ni får ursäkta eventuell rörighet och eventuella stavfel. Nu när jag skrivit massa text men det här får nog ändå klassas som en nybörjares reflektioner!
Ha det bra och så får vi hoppas på en trevlig och olycksfri säsong!
Mvh Erik
Nu kommer ett kanske lite onödigt inlägg men förhoppningsvis kan det vara nyttigt för någon.
Jag läste nyss den artikel som nämns i SeOss-artikeln på framsidan och kommentarerna i den artikeln berörde bromsträcka bilar mot motorcyklar, där flera verkade säkra på att de bromsar bättre med sina hojar än vad en bil gör. De tester jag har sett pekar på motsatsen och det talar inte till vår fördel.
Under mina få säsonger som motorcyklist har jag sett alldeles för många motorcyklister som ligger nära framförvarande (inte för att bilarna är bättre, tyvärr). Dessutom innehöll artikeln lite tips till motorcyklister som var bra, men det var endast till bilisterna som "håll avståndet" var riktat. De sakerna och responsen på artikeln fick mig att reagera lite. Tur nog har jag inte varit i något riktigt "close call" men jag kan dessutom tänka mig att man inte bromsar perfekt när oturen väl kommer fram och chockar en.
Jag hoppas att ni som läser det här tänker på att vi kanske inte bromsar så jättebra som vi vill tro. Sedan blir det inte bättre av att vi haft ett vinteruppehåll.
Själv har jag varje vår när jag tagit ut hojen kört till en lämplig plats för att öva på bromsning, det kanske kan vara en idé för folket att göra om ni inte redan gör det förstås.
Personligen har jag märkt att bromsförmågan inte varit på topp efter vinteruppehållet. Till i år kommer jag med en för mig ny motorcykel så det är det nog extra viktigt.
Jag kan rekommendera SMCs avrostningskurser, men enligt mig kommer det oftast för många körbara dagar innan kurserna kommer igång så rekommenderar jag även lite egen träning (man behöver ju inte vara ensam om man inte vill det, det är väl alltid trevligt med sällskap).
Nämnvärt om man ger sig ut tidigt för att öva är att asfalten kan vara kall och därmed även däcken, så börja med lätta bromsningar innan ni testar på hårda inbromsningar!
Sist vill jag även tacka SMC för det fina arbete ni gjort, det uppskattas från mitt och flera andras håll och jag ska göra reklam för era utbildningar och medlemskap i mina bekantskapskretsar!
Nu blev det här inlägget snabbt ihopskrivet så ni får ursäkta eventuell rörighet och eventuella stavfel. Nu när jag skrivit massa text men det här får nog ändå klassas som en nybörjares reflektioner!
Ha det bra och så får vi hoppas på en trevlig och olycksfri säsong!
Mvh Erik