Bromsning, vår och allmänt tack!

Igge

New member
Hej alla glada och ni övriga!
Nu kommer ett kanske lite onödigt inlägg men förhoppningsvis kan det vara nyttigt för någon.

Jag läste nyss den artikel som nämns i SeOss-artikeln på framsidan och kommentarerna i den artikeln berörde bromsträcka bilar mot motorcyklar, där flera verkade säkra på att de bromsar bättre med sina hojar än vad en bil gör. De tester jag har sett pekar på motsatsen och det talar inte till vår fördel.

Under mina få säsonger som motorcyklist har jag sett alldeles för många motorcyklister som ligger nära framförvarande (inte för att bilarna är bättre, tyvärr). Dessutom innehöll artikeln lite tips till motorcyklister som var bra, men det var endast till bilisterna som "håll avståndet" var riktat. De sakerna och responsen på artikeln fick mig att reagera lite. Tur nog har jag inte varit i något riktigt "close call" men jag kan dessutom tänka mig att man inte bromsar perfekt när oturen väl kommer fram och chockar en.

Jag hoppas att ni som läser det här tänker på att vi kanske inte bromsar så jättebra som vi vill tro. Sedan blir det inte bättre av att vi haft ett vinteruppehåll.

Själv har jag varje vår när jag tagit ut hojen kört till en lämplig plats för att öva på bromsning, det kanske kan vara en idé för folket att göra om ni inte redan gör det förstås.
Personligen har jag märkt att bromsförmågan inte varit på topp efter vinteruppehållet. Till i år kommer jag med en för mig ny motorcykel så det är det nog extra viktigt.

Jag kan rekommendera SMCs avrostningskurser, men enligt mig kommer det oftast för många körbara dagar innan kurserna kommer igång så rekommenderar jag även lite egen träning (man behöver ju inte vara ensam om man inte vill det, det är väl alltid trevligt med sällskap).
Nämnvärt om man ger sig ut tidigt för att öva är att asfalten kan vara kall och därmed även däcken, så börja med lätta bromsningar innan ni testar på hårda inbromsningar!

Sist vill jag även tacka SMC för det fina arbete ni gjort, det uppskattas från mitt och flera andras håll och jag ska göra reklam för era utbildningar och medlemskap i mina bekantskapskretsar!

Nu blev det här inlägget snabbt ihopskrivet så ni får ursäkta eventuell rörighet och eventuella stavfel. Nu när jag skrivit massa text men det här får nog ändå klassas som en nybörjares reflektioner!

Ha det bra och så får vi hoppas på en trevlig och olycksfri säsong!

Mvh Erik
 

DearHunter

New member
Det var en bra påminnelse åt oss alla. Övning ger färdighet, speciellt om man kör utan ABS.

Själv så har man bytt bromsslangar och luftat till förb.. ;)
 

SuperRetard

New member
Japp, ingen klarar sig utan bromsövningar.

Jag brukar överdriva bromsingar kategoriskt de första veckorna, och även avsätta några stunder till ren övning så att man kommer in i det såhär till våren. Förvånande hur mycket man tappar från hösten.
 

cessan

New member
Ja jag har både ny hojj och nytt körkort och som dom flesta vilat hela vintern .
Jag måste träna ,har anmält mig till avrostn den 25 kommer sitta bra att bli kompis med sin hojj med instruktörer.
Lyckades bromsa så jag for in i tanken. Bromsar som tog som tusan mot min gamla shadow.
Behöver verkligen träna så detta nya sätter sig om något uppstår annars kommer jag ligga på backen .
Hua..........Vilken skillnad



/Cessan
 

Olle Å

New member
Det här med att öva bromsning är ju något som vad jag förstått inte har tagits på fullt allvar på körskolorna. Det ät väl ok. att eleverna bromsar på rätt teoretiskt sätt på asfalt, men vad händer då de kommer ut på grusväg eller om det är grus på asfalten?
Alla bör nog provbromsa på grusväg för att få en uppfattning om hur det kan vara.
 

SuperRetard

New member
Det här med att öva bromsning är ju något som vad jag förstått inte har tagits på fullt allvar på körskolorna. Det ät väl ok. att eleverna bromsar på rätt teoretiskt sätt på asfalt, men vad händer då de kommer ut på grusväg eller om det är grus på asfalten?
Alla bör nog provbromsa på grusväg för att få en uppfattning om hur det kan vara.

Problemet är som jag ser det värre än så. De flesta körskolor lär ut en felaktig teknik oavsett underlag för att det är lättare att få eleverna att våga bromsa "tillräckligt" hårt för att klara en uppkörning på det viset.

Kontentan är inte bara att de bromsar sämre än vad som är möjligt på perfekt asfalt, utan att som du säger ockcså totalt tappar förmågan att bromsa på grus eller "dålig" asfalt. Jag har 5 olika exempel på trafikskolor som alla lär ut att man ska ha raka armar för att orka hålla emot, och ingen av dem ens nämner att man ska förankra sig i tanken med benen.

Nytt moment för uppkörning kanske? Hård bromsning med en hand på styret!
 
Top