Bränslelampa varadero -07

Kör en Varadero -07 med 1200 mil på mätaren. Är så gott som bombsäker på att bränslelampan brukar lysa några sekunder när man slår på tändningen och jag vill minnas att jag alltid har tyckt att det är en bra finess eftersom det tydligen var för dyrt att sätta dit en bränslemätare. På så vis kan man försäkra sig om att lampan faktiskt fungerar. Eller är det verkligen så?

Efter vinterförvaringen lyser inte lampan och jag har än så länge fegat för mycket för att köra den så tom att lampan går på ändå. Min återförsäljare vill göra gällande att den antagligen inte lyser eftersom det inte brukar vara så men de vet inte med säkerhet. I manualen anges inte att så skulle vara fallet.

Så ni som har Varadero. Hur är det med lampan? Är min trasig eller är jag bara nojig?
Magnus
 
P

Pingo

Guest
Kör en Varadero -07 med 1200 mil på mätaren. Är så gott som bombsäker på att bränslelampan brukar lysa några sekunder när man slår på tändningen och jag vill minnas att jag alltid har tyckt att det är en bra finess eftersom det tydligen var för dyrt att sätta dit en bränslemätare. På så vis kan man försäkra sig om att lampan faktiskt fungerar. Eller är det verkligen så?

Efter vinterförvaringen lyser inte lampan och jag har än så länge fegat för mycket för att köra den så tom att lampan går på ändå. Min återförsäljare vill göra gällande att den antagligen inte lyser eftersom det inte brukar vara så men de vet inte med säkerhet. I manualen anges inte att så skulle vara fallet.

Så ni som har Varadero. Hur är det med lampan? Är min trasig eller är jag bara nojig?
Magnus

Jag vet inget om din hoj men tycker det är verkligt snålt av tillverkaren att inte sätta dit en rejäl bränslemätare. Om du har följt mina inlägg så kanske du vet att jag bara kör Kinesiska maskiner med tveksam kvalitét. Alla har fungerande bränslemätare även om man kan diskutera mätarnas noggranhet. Efter ett tag får man i alla fall en hyfsad uppfattning om vad bränslemätaren visar trots bristerna i precision.

De hojarna drar knappt något bränsle alls och att då kosta på en riktig bränslemätare verkar ju vara lite malplacerat.

Hoppas du får svar av någon som vet något om din hoj.
 

jan-olovj

Active member
Jag var ute nu i morse och slog på tändningen på min 05a. Dessa lampor tändes upp, oljelampan, FI = bränsleinsprutning som släcktes eftr några sekunder, samt ABS lampan. Bränslelampan förblev släkt. Jag håller med att en riktig mätare hade varit på sin pats på en så pas dyr hoj, lika så en växelindikator hade inte varit dummt. En funktions koll på lampan hade inte varit fel så jag förstår att du saknar funktionen.

Jan-Olov
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Jag var och skulle köpa hoj för 2 år sedan. Varaderon gav ett mycket starkt intryck då körmässigt. Men avsaknaden av en riktig bränslemätare samt en väldigt törstig motor fick mig att backa ur köpet...

Undrar hur dom funderade på Honda då man gjorde denna?
På en modell för touring är det faktiskt pinsamt att bränslemätare saknas.
 

jan-olovj

Active member
Jag var och skulle köpa hoj för 2 år sedan. Varaderon gav ett mycket starkt intryck då körmässigt. Men avsaknaden av en riktig bränslemätare samt en väldigt törstig motor fick mig att backa ur köpet...

Undrar hur dom funderade på Honda då man gjorde denna?
På en modell för touring är det faktiskt pinsamt att bränslemätare saknas.

Vad jag förstod på snacket innan jag handlade, var att efter 03 då insputning och en 6e växel kom till så skulle törstigheten upphört. Framtiden får visa om det är sant.

jan-Olov
 
Vad jag förstod på snacket innan jag handlade, var att efter 03 då insputning och en 6e växel kom till så skulle törstigheten upphört. Framtiden får visa om det är sant.

jan-Olov

Jodå, törsten har mattats lite på de senare modellerna. Hade en -02 innan den jag har nu och den här tar nog decilitern mindre i runda tal. Någon bränslemätare har man emellertid inte tyckt varit nödvändig.

Nåväl, nu var det inte det frågan handlade om egentligen.
Magnus
 

klabbarpan

New member
Samma här på min 04:a, tänds inte. Jag vet att den fungerade förra säsongen, har dock inte kört så tomt i tanken ännu i år.
 

sannybo

Member
Kollade på min Varadero, nu när jag har varit ute och kört.
Det är en -00 men det borde väl fungera på samma sätt även på din.
Men när jag sätter på tändningen lyser min bränslelampa i ca 3 sekunder.
 
Top