Blinkersproblem

perwilinder

New member
Någon som kan ge vägledning..
Fick plötsligt problem med mina blinkers.

Blinkers har fungerat perfekt. Nu lyser vänster konstant fram, och inte alls bak. Höger fungerar som den ska både fram och bak.
LED-lampor där fram, original där bak.

Känns som om motståndet har försvunnit, men inget fel på glödlampor, har kollat alla.

Reläet låter vid högerblink, ej vid vänsterblink.

Har kontrollerat så mycket kablage som jag kommit åt, men hittar inga fel.

Någon som har tips om var problemet kan ligga?
Tacksam för input..

Mvh
Per
 

perwilinder

New member
Det är en yamaha xj400 -83.

En jordkabel under tanken såg sliten ut, kanske beror det på den..
 
Last edited:

dalis

New member
Tag fram din multimeter och börja mät på många ställen, så kan du troligtvis snart ringa in felet.
 

perwilinder

New member
Tag fram din multimeter och börja mät på många ställen, så kan du troligtvis snart ringa in felet.

GAAAH! Får inte till denna felsökning, blir galen.
Osäker på vad jag letar efter egentligen (med multimeter dvs). Och och om jag ens har rätt handhavande.

Tips, råd, instruktioner, eller glada tillrop uppskattas!
 

perwilinder

New member
Bara undrar om du har LED Blink relä eller andra LED motstånd på framblinkers som kan gett upp på ena lampan? Biltema sålde såna här relän förut men slutade helt plötsligt. Eftersom LED drar så mycket mindre motstånd måste de ha belastning för att tända. Därför sätter man motstånd på LED lamporna eller byter ut blinkreläet

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...lysning/Motstand-for-diodblinkers-2000021125/


Nej, inga blink-relä eller motstånd. Provade att koppla in den gamla blinkersen (som är glödlampa) men exakt samma problem.
 

Skye

Kör Mycket!
Har du blinkersindikering på instrumentbrädan? Hur är lampan där?
Vad händer om du byter plats på kablarna till höger och vänster? Uppstår felet på högersidan då?
 

perwilinder

New member
Har du blinkersindikering på instrumentbrädan? Hur är lampan där?
Vad händer om du byter plats på kablarna till höger och vänster? Uppstår felet på högersidan då?

Japp, indikering finns. Tror att problemet är samma där, alltså vänsterblink ger fast sken och höger fungerar som den ska. Ska prova att koppla om lamporna ikväll och se vad som händer..
 

perwilinder

New member
Har du blinkersindikering på instrumentbrädan? Hur är lampan där?
Vad händer om du byter plats på kablarna till höger och vänster? Uppstår felet på högersidan då?

Provade att byta plats på kablarna, exakt samma problem uppstår. Kan det vara en kabel som har gett sig? Indikeringen på instrumentbrädan uppvisade också samma problem, lyser med fast sken..
 

Skye

Kör Mycket!
Det verkar som det är dålig ledning till reläet eller att reläet har gett sig
 

enhjuling

New member
Reläet är inget fel på, det blinkar ju som det skall åt höger.
Om lampan är hel i vänster bak så kolla i lamphållaren om det finns ström och jord. Antingen saknas det ena eller det andra och då borde det vara enkelt att fixa genom att följa ledningarna.
Det borde vara kopplat enligt bilden och felet borde finnas i det som är rött.
View attachment 7567
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Ah, missuppfattning.. Då är det antagligen Vänster LED-blinkers inbyggda motstånd som gett sig
 

enhjuling

New member
Jag tror det är avbrott nånstans i det jag markerade rött i bilden.
Motstånd eller inte i samband med att man byter till led beror på vilken typ av relä det sitter.
En modern hoj har i de flesta fall ett elektroniskt relä där det är en klocka som styr blinkfrekvensen och för att man skall märka om en lampa går sönder så blinkar det fortare om det går för lite ström genom kretsen. Det kan man undvika genom att byta till ett relä utan lampvarning eller genom att koppla in motstånd så att man får rätt totalt motstånd i kretsen.
En äldre typ av relä har ingen klocka som styr utan det är i stället en bimetallfjäder som rätar på sig och bryter strömmen då den blir varm av den ström som passerar, mycket ström = kort lysintervall och lite ström = lång lysintervall, den släckta intervallen påverkas inte då det tar lika lång tid för fjädern att kallna.
Går det alldeles för lite ström igenom så slocknar det aldrig.
Så tror jag det är här.
 

perwilinder

New member
Reläet är inget fel på, det blinkar ju som det skall åt höger.
Om lampan är hel i vänster bak så kolla i lamphållaren om det finns ström och jord. Antingen saknas det ena eller det andra och då borde det vara enkelt att fixa genom att följa ledningarna.
Det borde vara kopplat enligt bilden och felet borde finnas i det som är rött.
View attachment 7567

Jag tror att du har rätt. Tack för det lilla el-schemat. Misstänker att det är jordfel, kan jag kontrollera detta med multimetern på något sätt??
 

Bansaie

New member
Jag tror att du har rätt. Tack för det lilla el-schemat. Misstänker att det är jordfel, kan jag kontrollera detta med multimetern på något sätt??
Sätt multimetern på att mäta motstånd, lägsta inställningen (absolut inte kilo Ohm eller Mega Ohm).
Ta ur lampan och mät sen motståndet mellan jordkontakten i lamphållaren och nån blank skruv/mutter på hojen, helst kanske på motorn. Motståndet ska vara lågt, noll eller väldigt nära noll.

Visar mätaren flera Ohm eller t.o.m. "oändligt" (out of range) motstånd har du dålig kontakt eller avbrott.
 

perwilinder

New member
Sätt multimetern på att mäta motstånd, lägsta inställningen (absolut inte kilo Ohm eller Mega Ohm).
Ta ur lampan och mät sen motståndet mellan jordkontakten i lamphållaren och nån blank skruv/mutter på hojen, helst kanske på motorn. Motståndet ska vara lågt, noll eller väldigt nära noll.

Visar mätaren flera Ohm eller t.o.m. "oändligt" (out of range) motstånd har du dålig kontakt eller avbrott.


TACK Bansaie för otroligt bra info! detta ska testas så fort tid finns.
 
Top