Blinker Legal ?

Dragonheart

New member
Har " Kellermann Blinker" på min MC.

Och i Tyskland är det helt legal pga av E-godkänt

men har hört att det är här i sverige kanske inte godkänt :(

Alltså, finns där ute nån som vet hur det är här ?

Tack på förhand :)
 

anders r

Member
Det är godkänt i och med att de är E-märkta . Min bandit går 1200 igenom med E-märkta miniblinkers. Det viktiga är att e-märkningen syns på blinkersglaset.
 

lime

Skriver inte
Det är godkänt i och med att de är E-märkta . Min bandit går 1200 igenom med E-märkta miniblinkers. Det viktiga är att e-märkningen syns på blinkersglaset.

+ att du egentligen inte får minska bredden på blinkersarna från original och absolut inte gå under ett visst mått (ska leta reda på det senare).
 

P-O Noren

New member
Det är dom inte. finns regler för vinkel som dom ska gå att se i osv. Dessa torskar på vinkeln nedåt.

Visserligen svårt att se på fotot, men KAN torska på vinkeln nedåt. Måste vara 180mm mellan dom osså.

Är fordonet helfordonsgodkänt kan det bli knepigt med det oxå. Men jag tror man får byta blinkers.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.

Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80° utåt och 45° inåt där motorcykeln har två hjul.
 

Dragonheart

New member
:confused::confused::confused:Alltså är det helt svårt att säger någonting.:(

De har devenitiv E-märke och 18 cm mellan och 75 cm över marken är de också.
Blinkerglas är rakt backåt ingen vinkel. Och storleken om glas är 44*15,5 mm

:eek::eek::eek:
 

P-O Noren

New member
jomen det är inte vinkeln på glaset, det är vinkeln som du kan se dom i, det ser ut som att din skylt skymmer sikten nedåt på blinkersen.:p

Sedan skall det vara minst 180mm mellan dom, men det ser det ut att vara på bilden.

Framförallt så är det svårt att överklaga om besiktningsmannen "bestämmer sig" för de sitter skymda bakom regplåten

en annan sak du måste ordna är en röd reflex under regplåten, det lär du få underkänt på annars, det satt det orginal, någon har tagit bort den....
 

Dragonheart

New member
:D Röd reflex finns, hon var inte helt klart när foto var gjord.

Och blinker är helt fri alltso man kan de ser skylten stå inte i väg.

Men om det bero på besiktningsmanens humör, så är jag lite :mad:
 

Chopperbyggarn

New member
miniblinkers

Förutom E-märke skall siffran 11 eller 12 eller 11-12 finnas i blinkersglasen.
11 för främre blinkers och 12 för bakre blinkers, dessa siffror finns i Kellerman så dom är godkända om dom placeras enligt gällande lagar. Soliga sommar dagar vill jag nog hjälpa till med tydligt handtecken o naturligtvis tydlig placering när jag ska svänga då jag inte litar på att andra trafikanter ser dessa små blinkers i solljus.

Anders.J
 
Top