biltemas stövlar

Frank S

New member
Depåstöd.
Har i dagarna köpt gafflar att sätta dit på det bakre för att lyfta på bobbins. På andra stöd än biltemas så har det varit stabilt, så jag räknar med att det blir bättre än med di däringa plastplattorna. Tjackade även upp mig på ett sådant där främre stöd som lyfter i undre styrkronan. Får se om det funkar.
 

Marie

Banned
Det här med torr & varm är lite underskattat även ur säkerhetssynpunkt. Jag är väldigt dålig på att klä mig korrekt, och har frusit många ggr så jag skakar så pass i ben och mage att det nästan är svårt att hålla i sig. Naturligtvis inte särskilt säkert oavsett hur bra "skydden" är.

Det bästa är ju att inte krascha alls.

Däremot ser jag inte lösningen i att köpa regnkläder att åka i, utan att köra i ordentliga skydd, men med regnställ, regnöverdrag till stövlar etc och på så sätt få BÅDE hela och torra fötter ;)!

Edit: Minns bl.a. i höstas när jag körde (vilket jag nästan aldrig gör, utan tar hojen på släp) ner till Gelleråsen. Jag åkte hemifrån ca halv sju, då var det 6 grader ute och jag hade 17 mil bombrepa framför mig.. Ingen nöjestrip kan jag lova. Att dessutom frysa 16,8 mil i 2 timmar inann man ska kjöra 20 mil bana är ingen hit. Än värre är att man efter de passen ska ta sig hem också..

Tacka vet jag racebuss... Önskar....

Jag för min del, ser det som så:
Att krascha är någonting jag INTE planerar för. OM det skulle hända (och det HAR förvisso hänt) så är det problemet den dagen den sorgen. Jag hör inte till dem som efteråt grunnar över om inte om hade varit....

Däremot VET jag att jag vid denna tiden på året GARANTERAT blir både våt och kall om jag inte skaffar mig kläder med ordntligt väderskydd, och att köra kall och/eller våt höjer olyckssannolikheten rejält - förutom att man med viss sannolikhet blir sjuk dessutom.
Alltså prioriterar jag i första hand att kläderna håller mig torr och varm, och det utan att jag behöver stanna för att justera klädseln för minsta skur. Det är ju så lagom trafiksäkert att stanna på motorväg för att "ömsa skinn" och ibland är det någon eller några mil till nästa avfartsmöjlighet. På den sträckan hinner man bli rejält blöt om inte kläderna har en hyfsad vädertålighet i sig.

Jag ser det där med klädernas skyddsvärde på samma sätt som när jag valt bil. Jag har ännu aldrig intresserat mig för hur säker bilen är, utan jag har tittat på hur snabb och komfortabel den är, och vad jag har i plånboken att handla för. Att sedan en stor, snabb och komfortabel bil också ofta är ganska säker är ju en bisak. Helt klart är att jag hellre köper en tjugo-trettio år gammal lyxbil för en spottstyver än en ny/nästan ny och säkerhetsklassad småbil för det flerdubbla. För mellanskillnaden får jag måååånga liter bensin att köra upp....
 
Top