biltemas stövlar

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Är det ngn som har erfarenhet av biltemas nya racing stövlar?

// Amir

Hoke

New member
Jag har varit och klämt och stadgan i dem kändes ungefär som ett utrullat dasspapper.

H

honda cbf 500

Guest
Jag har nu den gamla varianten som jag köpte våren 08:a för 500 kr. De höll i två säsonger och har nu tappat stadgan och när det regnar när man kör så tar de in mkt vatten vi fotsulerna. Jag vet inte hur andra stövlar är ur vattensynpunkt. Men så kostade ju inte mer än 500 kr.

De nya stövlar känns åtminstone bättre men jag tror inte att de håller mer än 3 säsonger.
Hade de kostat 500 kr precis som de gamla varianterna så hade jag köpt direkt men nu kostar de 800 kr och lägger man till lite pengar till så kan få ngt av ett känt märke och kanske lite bättre kvalite'.

Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska köpa eller ej. Inväntar fler svar innan jag bestämmer mg.

// Amir

Jag har varit och klämt och stadgan i dem kändes ungefär som ett utrullat dasspapper.

Last edited:

Frank S

New member
Om du är på lite på hugget borde du få tag på "märkes"-stövlar för några extra hundralappar nu i höst eller vinter. Det brukar va en eller annan rea.

Bengt Allevad

New member
Utan att det gäller stövlar men väl Biltemas mc-grejor, så köpte jag ett depåstöd till fram häromdagen.

Att jag gjorde misstaget var, att jag ville ha ett snabbt och Biltema låg nära; inte priset.

Nu blev det däremot inte så snabbt innan hojen blev lyft!

Väl hemma visade det sig varken fungera med avseende på vinkel eller grepp-kutsarnas form.
Jag filade till kutsarna och böjde till stödet och när det passade någorlunda till en framgaffel, så att jag vågade försöka börja ett lyft, visade det sig att stödet var så rankt och svagt att det var onödigt att riskera en vältning av hojen.

Sålunda bara att slänga och åka till en Mc-handel och köpa ett riktigt stöd som bara fungerade helt underbart och utan ombyggnad.

Med detta inte sagt att allt som Biltema säljer inte fungerar men de flesta gånger jag försökt köpa något där har jag inte blivit nöjd.

Det som dock fungerar och det med bravur är deras hylsor och blocknyckar i "kvalitetsklassen 10 års garanti".

Vill med detta ge tipset att lägg in en stor osäkerhet i saker som väljs därifrån och stövlar och handskar är ju om något till för att befrämja säkerheten.

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Bengt, du lyfte fram en annan som jag som inte är tekniskt bevandrad har lite funderingar kring.:rolleyes:

Moderna cyklar inklusive min egen honda, om nu får kalla den modern:D:rolleyes:, måste man ju använda sig av depåställ för att byta däck.
Varför gör tillverkarna så? Är det bara för att de vill kränga oss ett centralstöd som förr var en standardgrej på hojar eller finns det andra fördelar med denna konstruktion som jag inte ser? Jag förstår att det förmodligen går att luta en hoj mera då det inte finns ett centralstöd.

// Amir

Bengt Allevad

New member
Bengt, du lyfte fram en annan som jag som inte är tekniskt bevandrad har lite funderingar kring.:rolleyes:

Moderna cyklar inklusive min egen honda, om nu får kalla den modern:D:rolleyes:, måste man ju använda sig av depåställ för att byta däck.
Varför gör tillverkarna så? Är det bara för att de vill kränga oss ett centralstöd som förr var en standardgrej på hojar eller finns det andra fördelar med denna konstruktion som jag inte ser? Jag förstår att det förmodligen går att luta en hoj mera då det inte finns ett centralstöd.

// Amir

Med risk att det blir för off-topic i denna tråd ger jag dig ändå mitt svar:

Centralstöd påför onödig vikt.
Tar i när hojens läggs ner
Betydligt ostadigare än ett sidostöd
Ger mer skrymslen vid rengöring.
Ger ändå inte bra lyfthöjd vid hjulbyte
Väldigt fult i mitt tycke

flex

New member
Utan att det gäller stövlar men väl Biltemas mc-grejor, så köpte jag ett depåstöd till fram häromdagen.

Att jag gjorde misstaget var, att jag ville ha ett snabbt och Biltema låg nära; inte priset.

Väl hemma visade det sig varken fungera med avseende på vinkel eller grepp-kutsarnas form.
Jag filade till kutsarna och böjde till stödet och när det passade någorlunda till en framgaffel, så att jag vågade försöka börja ett lyft, visade det sig att stödet var så rankt och svagt att det var onödigt att riskera en vältning av hojen.

Sålunda bara att slänga och åka till en Mc-handel och köpa ett riktigt stöd som bara fungerade helt underbart och utan ombyggnad.

Med detta inte sagt att allt som Biltema säljer inte fungerar men de flesta gånger jag försökt köpa något där har jag inte blivit nöjd.

Det som dock fungerar och det med bravur är deras hylsor och blocknyckar i "kvalitetsklassen 10 års garanti".

Vill med detta ge tipset att lägg in en stor osäkerhet i saker som väljs därifrån och stövlar och handskar är ju om något till för att befrämja säkerheten.

Innan du filat o mekat isönder grejorna, lämna tillbaka o få pengarna tillbaka, har aldrig varit några problem för min del.

H

honda cbf 500

Guest
Ok, då är det inte bara ett trick som industrin använder sig för att få oss att handla mer och punga ut mer pengar i onödan :D:rolleyes:

Med risk att det blir för off-topic i denna tråd ger jag dig ändå mitt svar:

Centralstöd påför onödig vikt.
Tar i när hojens läggs ner
Betydligt ostadigare än ett sidostöd
Ger mer skrymslen vid rengöring.
Ger ändå inte bra lyfthöjd vid hjulbyte
Väldigt fult i mitt tycke

Kawa900

New member
Biltema stövlar

Har ett par av biltemas sk racingstövlar köpte dom i april i år fungerar alldeles utmärkt.Har väl inte haft dom i ösregn. men dom har funkat bra detta året iallafall.

sididi

New member
Nöjd

Jag köpte mina stöd (fram och bak) förra hösten. KANON, tycker jag.
Inga problem att lyfta min V-Strom, och den står kvar varje gång :)

/roffe

SuperRetard

New member
När det gäller många saker inom mc-utrustning så går pris och kvalitet/säkerhet inte alltid hand i hand.

När det däremot gäller stövlar vill jag hävda att det är så..

Jag har klämt och känt på Biltemas stövlar, både "touring" och de sk. "race" varianterna. De känns lika säkra som gummistövlar ungefär i jämförelse med lägstanivå jag skulle ta på mig.

Jag kör Sidi Vertigo, vilka är rätt dyra i konkurrensen (men de enda som passade mina fötter tyvärr). Min rekommendation är att kolla på Alpinestars modeller. Även en stövel ur det sämre segmentet där är många ggr bättre än gummistövlarna Biltema säljer.

Gällande vattentäthet så får du inte det i en racestövel, om det är vad du är ute efter. Du får i så fall köpa överdrag för regniga dar. Dessutom är det nog smartare att värdesätta en välventilerad stövel för de varmare dagarna, och köra öerdrag när det regnar. Än att tumma på värmen när det är torrt, för det är det väl större delen av milen även för dig?

Åk och kläm och känn, testa och var kritisk. En A-stars som normalt kostar ca 2000 kan du säkert få för 12-1300 under vinter nu, definitivt värt de extra ölpengarna jämfört med nåt skrot från feltema.

Ps. Jag har kört knappt 2000 mil, hård, aktivt och i alla väder under 3 säsonger med mina Sidis. Nu är jag förvisso lite pedant och tvättar och smörjer in vår, höst och nån gång mitt i säsongen. Men ännu ser det helt ok ut bortsett lite skrapmärken när de gått i asfalten, men de delarna är tom utbytbara tillbehör så det är inget problem det heller. Tror tom att det följde med extra tåskydd och ett antal extraskruvar när jag köpte dem.

SuperRetard

New member
Gällande depåstöd kör jag feltema både fram och bak. Håller med om att det fram är lite rangligt, men det funkar för ändamålet att fegmeka lite på allmän underhållsnivå. För snabba hjulbyten i depån skulle jag välja nåt bättre, men jag tycker de duger i min lilla hobbyhörna!

Muffinmannen

New member
Körde med biltemas 500kr stövlar när jag hade street hoj för att mina mc boots var för stora för reglagen o_O

Hade de bara i 1 säsong men de fungerade jätte bra med tanke på priset.

SuperRetard

New member
Hade de bara i 1 säsong men de fungerade jätte bra med tanke på priset.

Kraschade du i dem så att du testade dem?

Jag förbluffas ibland över inställningen till skyddsutrustning i det här forat. Syftet är att klara en olycka utan krossade, brutna och sönderslafsade fötter. Det är för mig helt oförståeligt att fokus ligger på huruvida de är torra i regn eller inte FÖRE den prioriteringen.

Grattis, du har en TORR krossad fot???

påK-en

New member
Jag köpte mina stöd (fram och bak) förra hösten. KANON, tycker jag.
Inga problem att lyfta min V-Strom, och den står kvar varje gång :)

/roffe

Stöden gäller ju inte tråden (stövlar), men i alla fall. Jag har också köpt Bt-s stöd fram och bak, bakre stödet helt ok :) medan det främre är väldigt rangligt :mad:, åtminstone det ex jag fick. I övrigt har grejor som jag köpt därifrån varit bra, utom de så kallade regnhandskarna förstås, fungerar bra som värmeöverdrag :D i torrt väder och som "läskpapper" i vått :mad:.

SuperRetard

New member
....utom de så kallade regnhandskarna förstås, fungerar bra som värmeöverdrag :D i torrt väder och som "läskpapper" i vått :mad:.

Det här med torr & varm är lite underskattat även ur säkerhetssynpunkt. Jag är väldigt dålig på att klä mig korrekt, och har frusit många ggr så jag skakar så pass i ben och mage att det nästan är svårt att hålla i sig. Naturligtvis inte särskilt säkert oavsett hur bra "skydden" är.

Det bästa är ju att inte krascha alls.

Däremot ser jag inte lösningen i att köpa regnkläder att åka i, utan att köra i ordentliga skydd, men med regnställ, regnöverdrag till stövlar etc och på så sätt få BÅDE hela och torra fötter ;)!

Edit: Minns bl.a. i höstas när jag körde (vilket jag nästan aldrig gör, utan tar hojen på släp) ner till Gelleråsen. Jag åkte hemifrån ca halv sju, då var det 6 grader ute och jag hade 17 mil bombrepa framför mig.. Ingen nöjestrip kan jag lova. Att dessutom frysa 16,8 mil i 2 timmar inann man ska kjöra 20 mil bana är ingen hit. Än värre är att man efter de passen ska ta sig hem också..

Tacka vet jag racebuss... Önskar....

Last edited:

påK-en

New member
Det här med torr & varm är lite underskattat även ur säkerhetssynpunkt. ...

Det är ju det jag menar.... säkra grejor under och gärna sånt som funkar utanpå - mot kyla och gärna även mot väta.
Skyddsfaktorn i form av stövlar - handskar och skinnställ får kosta, men dom grejor jag tror på, håller inte mot spöregn och inte mot kyla heller, därför behövs smidiga och helst bra grejor utanpå - ibland.