H
honda cbf 500
Guest
Hej,
Är det ngn som har erfarenhet av biltemas nya racing stövlar?
// Amir
Är det ngn som har erfarenhet av biltemas nya racing stövlar?
// Amir
Jag har varit och klämt och stadgan i dem kändes ungefär som ett utrullat dasspapper.
Bengt, du lyfte fram en annan som jag som inte är tekniskt bevandrad har lite funderingar kring.
Moderna cyklar inklusive min egen honda, om nu får kalla den modern, måste man ju använda sig av depåställ för att byta däck.
Varför gör tillverkarna så? Är det bara för att de vill kränga oss ett centralstöd som förr var en standardgrej på hojar eller finns det andra fördelar med denna konstruktion som jag inte ser? Jag förstår att det förmodligen går att luta en hoj mera då det inte finns ett centralstöd.
// Amir
Utan att det gäller stövlar men väl Biltemas mc-grejor, så köpte jag ett depåstöd till fram häromdagen.
Att jag gjorde misstaget var, att jag ville ha ett snabbt och Biltema låg nära; inte priset.
Nu blev det däremot inte så snabbt innan hojen blev lyft!
Väl hemma visade det sig varken fungera med avseende på vinkel eller grepp-kutsarnas form.
Jag filade till kutsarna och böjde till stödet och när det passade någorlunda till en framgaffel, så att jag vågade försöka börja ett lyft, visade det sig att stödet var så rankt och svagt att det var onödigt att riskera en vältning av hojen.
Sålunda bara att slänga och åka till en Mc-handel och köpa ett riktigt stöd som bara fungerade helt underbart och utan ombyggnad.
Med detta inte sagt att allt som Biltema säljer inte fungerar men de flesta gånger jag försökt köpa något där har jag inte blivit nöjd.
Det som dock fungerar och det med bravur är deras hylsor och blocknyckar i "kvalitetsklassen 10 års garanti".
Vill med detta ge tipset att lägg in en stor osäkerhet i saker som väljs därifrån och stövlar och handskar är ju om något till för att befrämja säkerheten.
Med risk att det blir för off-topic i denna tråd ger jag dig ändå mitt svar:
Centralstöd påför onödig vikt.
Tar i när hojens läggs ner
Betydligt ostadigare än ett sidostöd
Ger mer skrymslen vid rengöring.
Ger ändå inte bra lyfthöjd vid hjulbyte
Väldigt fult i mitt tycke
Utan att det gäller stövlar men väl Biltemas mc-grejor, så köpte jag ett depåstöd till fram häromdagen.
Att jag gjorde misstaget var, att jag ville ha ett snabbt och Biltema låg nära; inte priset.
Nu blev det däremot inte så snabbt innan hojen blev lyft!
Väl hemma visade det sig varken fungera med avseende på vinkel eller grepp-kutsarnas form.
Jag filade till kutsarna och böjde till stödet och när det passade någorlunda till en framgaffel, så att jag vågade försöka börja ett lyft, visade det sig att stödet var så rankt och svagt att det var onödigt att riskera en vältning av hojen.
Sålunda bara att slänga och åka till en Mc-handel och köpa ett riktigt stöd som bara fungerade helt underbart och utan ombyggnad.
Med detta inte sagt att allt som Biltema säljer inte fungerar men de flesta gånger jag försökt köpa något där har jag inte blivit nöjd.
Det som dock fungerar och det med bravur är deras hylsor och blocknyckar i "kvalitetsklassen 10 års garanti".
Vill med detta ge tipset att lägg in en stor osäkerhet i saker som väljs därifrån och stövlar och handskar är ju om något till för att befrämja säkerheten.
Hade de bara i 1 säsong men de fungerade jätte bra med tanke på priset.
Grattis, du har en TORR krossad fot???
Jag köpte mina stöd (fram och bak) förra hösten. KANON, tycker jag.
Inga problem att lyfta min V-Strom, och den står kvar varje gång
/roffe
....utom de så kallade regnhandskarna förstås, fungerar bra som värmeöverdrag i torrt väder och som "läskpapper" i vått .
Det här med torr & varm är lite underskattat även ur säkerhetssynpunkt. ...