Biltåg

BosseN

New member
Hej är gröngöling på långturer. Var får mar reda på din och andra turer, mest intresserad av komma ner till ex Munchen och åka hemåt. Tacksam för alla svar.
BosseN

Nea

New member
Hej är gröngöling på långturer. Var får mar reda på din och andra turer, mest intresserad av komma ner till ex Munchen och åka hemåt. Tacksam för alla svar.
BosseN

Hej antingen ring til EW resetjänst i Göteborg, vi bokar genom dom. eller kolla på autozug hemsida.

hansen

New member
biltåg

hej nea
precist vad jag letar efter, hade tänkt att ta tåget från Hamburg till Verona
då jag vill använda kvalitetstiden i Italien och inte på vägen dit.
kunne du inte skrive en länk till tåget. det ände jag hittade var ett pris på ca. 4000 pr/p och det tycker jag är lite mafigt

mvh hansen

Marie

Banned
hej nea
kunne du inte skrive en länk till tåget. det ände jag hittade var ett pris på ca. 4000 pr/p och det tycker jag är lite mafigt

mvh hansen

Men jag lade ju den länken i mitt förra inlägg. Dög inte det lika bra?

Nea

New member
hej nea

mvh hansen

Hej det företaget vi har bokat med kommer här

http://www.ewresor.com/lankar.html

sen finns det ju den sidan som Marie länkade till.

MVH Nea

aRWe

Member
hej nea

mvh hansen

Marie hade länken till tåget i ett inlägg högre upp, ändrade lite i länken så nu kan du läsa den på svenska. :rolleyes:
http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/se/start.html

Jeppe62

New member
Tågstrejk hos Autozug

Jag har en viss erfarenhet av att resa med Autozug genom europa Hamburg- Narbonne. Resan till Narbonne gick bra förutom en del stökigt ressällskap men väl framme fortsatte resan med mc till Spanien utan problem.
På hemvägen ett par veckor senare var det en vild tågstrejk bland personalen i Frankrike när vi skulle gå ombord på tåget i Narbonne och alla tåg var inställda.
Vi blev alltså tvingade att åka hela sträckan genom europa hem till Sverige. En sträcka på närmare 200 mil.Det blev en tröttsam resa som tog på krafterna såväl hos förare som mc.
Så här efteråt kan jag säga att det nog är bra att planera sin resa noga men att det i verkligheten händer en del oförutsedda saker som kan ställa till det på resan.
Självklart hade det varit bra att köra ombord mc:n på tåget i Narbonne och bara sitta ner och åka med tåget genom europa till Hamburg men det visade sig vara omöjligt. Nu löste det sig iallafall tack vare erfarenhet att åka mc långa sträckor och en reservkassa att ta av.
Jag är nu en erfarenhet rikare och lite skeptisk till att ta mc:n på tåget.
mvh Jeppe Kawasaki Vulcan Rider

powerglide

New member
Wallfärder skrev:
Jag vill ha biltåg till Norrländskt grus nu.
Vad kostar det att hyra en container och få den lastad?

Måste ju vara enklare för något åkeri att fixa än ett dedikerat MC-tåg för SJ.

Fast det blir isåfall godståg istället medan man själv behöver passa in ett matchande vanligt tåg.

aRWe

Member
Ber om ursäkt! När man är tyskspråkig reflekterar man inte ens över att DB Autozugs hemsida skulle kunna finnas på svenska....:eek:

Inget att be om ursäkt om, det är åtskilliga som vart in på DB Autozugs hemsida utan att veta att man kan få den översatt :)

Nea

New member
Jag har en viss erfarenhet av att resa med Autozug genom europa Hamburg- Narbonne. Resan till Narbonne gick bra förutom en del stökigt ressällskap men väl framme fortsatte resan med mc till Spanien utan problem.
På hemvägen ett par veckor senare var det en vild tågstrejk bland personalen i Frankrike när vi skulle gå ombord på tåget i Narbonne och alla tåg var inställda.
Vi blev alltså tvingade att åka hela sträckan genom europa hem till Sverige. En sträcka på närmare 200 mil.Det blev en tröttsam resa som tog på krafterna såväl hos förare som mc.
Så här efteråt kan jag säga att det nog är bra att planera sin resa noga men att det i verkligheten händer en del oförutsedda saker som kan ställa till det på resan.
Självklart hade det varit bra att köra ombord mc:n på tåget i Narbonne och bara sitta ner och åka med tåget genom europa till Hamburg men det visade sig vara omöjligt. Nu löste det sig iallafall tack vare erfarenhet att åka mc långa sträckor och en reservkassa att ta av.
Jag är nu en erfarenhet rikare och lite skeptisk till att ta mc:n på tåget.
mvh Jeppe Kawasaki Vulcan Rider

Vi bokar ner resan med tåg sen kör vi hem i maklig takt....vi tycker det är skönt att komma ner fort och sen ta mysiga vägar på vägen hem.

Nea

Skye

Kör Mycket!
Då jag själv är lokförare till yrket tycker jag detta med att ta med sig hojen på tåget är helt förträffligt. Framförallt att jag istället för att ta in på ett hotell utnyttjar jag natten till transport för att få mer tid över på den ort jag åker till. En semestervecka räcker inte så långt och autobahn kontra tåget är stort samma.

Tyvärr finns det för dåligt underlag i Sverige att liknande skulle fungera eller så handlar det helt och hållet om marknadsföring från SJ's håll. Hade syd och mellanerouper vetat om att det funnits ett tåg upp till Kiruna eller Haparanda, hade det varit fullt av alla som vill se midnattsol uppe vid nordkapp och kört norgevägen ner.

När man knappt som vanlig resande svensk kan ta tåget till kontinenten för att politiker som bestämmer tågvägar och linjer oftast flyger. Då kommer det inte hända någonting.

Blir väl sankte Per som öppnar porten till Europa..

wildstaren

New member
förare

Då jag själv är lokförare till yrket tycker jag detta med att ta med sig hojen på tåget är helt förträffligt. Framförallt att jag istället för att ta in på ett hotell utnyttjar jag natten till transport för att få mer tid över på den ort jag åker till. En semestervecka räcker inte så långt och autobahn kontra tåget är stort samma.

Tyvärr finns det för dåligt underlag i Sverige att liknande skulle fungera eller så handlar det helt och hållet om marknadsföring från SJ's håll. Hade syd och mellanerouper vetat om att det funnits ett tåg upp till Kiruna eller Haparanda, hade det varit fullt av alla som vill se midnattsol uppe vid nordkapp och kört norgevägen ner.

När man knappt som vanlig resande svensk kan ta tåget till kontinenten för att politiker som bestämmer tågvägar och linjer oftast flyger. Då kommer det inte hända någonting.

Blir väl sankte Per som öppnar porten till Europa..
Men de är ju perfekt att du är lokförare,nu ska du få ställa upp en gång
i månaden och köra oss mc-åkare, säj mellan malmö-kiruna och tebaka,de
ser vi fram emot.Med början nu i maj

Skye

Kör Mycket!
Men de är ju perfekt att du är lokförare,nu ska du få ställa upp en gång
i månaden och köra oss mc-åkare, säj mellan malmö-kiruna och tebaka,de
ser vi fram emot.Med början nu i maj

Visst kan jag göra det om du ordnar sovvagnarna och hojvagnarna, trafiktillstånd, banavgift, lastning - lossningspersonal och lok, samt fixar nån typ av resebyrå som kan fullboka tåget. Så att man slipper gå några miljoner back varje månad
Kan tänka mig att fixa in fler förare så att man slipper köra 36 timmar i sträck.. ;)

Då har jag inte ens diskuterat lönen

DearHunter

New member
Visst kan jag göra det om du ordnar sovvagnarna och hojvagnarna, trafiktillstånd, banavgift, lastning - lossningspersonal och lok, samt fixar nån typ av resebyrå som kan fullboka tåget. Så att man slipper gå några miljoner back varje månad
Kan tänka mig att fixa in fler förare så att man slipper köra 36 timmar i sträck.. ;)

Då har jag inte ens diskuterat lönen

:D:D:D

Äsch...petitesser.

Vore kul att kunna ta hojen på inlandsbanan annars. Stanna till och göra dagsturer för den som vill...;)