Biltåg

Nea

New member
Hej idag har jag bokat vår mc resa till ungern med biltåg från Hamburg till Wien

Vi hittade kanonpris 733 kr/pers mc och plats i liggvagn :)

Ser verkligen fram emot sommaren :D

Nea

wildstaren

New member
biltåg

De där lät mycket intressant,tänk tanken att du bor i kiruna och vill komma
ner utvilad till malmö,för att ta dej vidare ut i europa.Hojjen, i detta fall skulle
få en ordentlig vila och ja med.Hojjtåg!

Wroom

New member
tänk tanken att du bor i kiruna och vill komma
ner utvilad till malmö,för att ta dej vidare ut i europa.

Drömmen för oss norrlänningar.
Vi har ju längre ner till Malmö än skåningarna har till.... Italien?
Fy fn för två dagars transportsträcka enkel väg ner genom långrandiga Sverige och nöta däcken fyrkantiga innan man ens är i Danmark.. Urk!

Please SMC, gulla lite med SJ eller Connex så vi får möjligheten att ta MC på tåget genom Sverige till ett vettigt pris..!
Då skulle jag tamejfan lösa fem SMC-medlemsskap bara i ren glädje! :D

Marie

Banned
Ja, med tanke på det svenska vägnätets standard och det enformiga svenska landskapets totala brist på skönhet (den ena granen är den andra lik) så ser jag helt klart ett behov av biltåg genom Sverige (även om jag inte ser motsvarande behov genom Tyskland, där de ändock finnes)

lpc

New member
biltåg

Hej!
Det har faktiskt funnits biltåg i Sverige, men det var över 20 år sedan den
tjänsten erbjöds! Läste en annons i en Mc-folket från -87 där man erbjöd
följande: Kiruna/Luleå - Västerås, MC + en person i liggvagn för 550:-. Ville
man till Göteborg eller Malmö kostade det med samma förutsättningar
1050:-. Vet inte hur mycket det skulle bli i dagens penga-värde men det
låter ju inte speciellt billigt.

Lars

Stig Björk

New member
Det var faktiskt en hojåkare och SMC-medlem som drog igång biltåg i Sverige på 80-talet. Han var anställd på SJ. Tyvärr var det för dåligt intresse både bland motorcyklister och bilister för att det skulle bära sig. Kanske var han ute litet för tidigt?

mc-ist

New member
Tåg

Tåg ÅKER man motorcykel KÖR man hur det kan va tråkigt och köra hoj vet jag inte, kan de va dålig planering av väg eller hoj ?:cool:

Nea

New member
Tåg ÅKER man motorcykel KÖR man hur det kan va tråkigt och köra hoj vet jag inte, kan de va dålig planering av väg eller hoj ?:cool:

Nu är det så här att jag inte gav er denna infon för att ni ska klanka ner på vad vi gör eller vad vi anser bäst för oss, utan för att ge info till andra som är sugna på att ta biltåg ner på kontinenten men som tror att det kostar poker mycket pengar.

Om man vill köra den sträckan så är det upp till var och en, själv föredrar vi att åka biltåg ner för att spara tid, och för den delen har vi så jäkla kul på tåget :)

Ni som inte är intresserade behöver inte besvära er med att läsa denna tråd, än mindre svara på den.

MVH Nea

stahson

Member
Det var faktiskt en hojåkare och SMC-medlem som drog igång biltåg i Sverige på 80-talet. Han var anställd på SJ. Tyvärr var det för dåligt intresse både bland motorcyklister och bilister för att det skulle bära sig. Kanske var han ute litet för tidigt?

Eller kanske det var därför att halva semestern gick åt pga SJ`s förseningar :eek:

Chopperbyggarn

New member
Biltåg kan nog vara bra om man bara har 3veckor ledigt på sommaren och vill spendera den mesta av den tiden med att åka hoj i sydeuropa. Kollade med Autozug Hamburg - Narbonne (spanien) 1st hoj lägre än 1,56 meter+ 2 personer i sovvagn med dusch och wc 1 kupé:euro 996,00. samma med 1st sidvagns hoj + 2 personer:euro 966,00. Samma med 2st sidvagns hoj + 2 personerr:euro 1225,00. Spanien (+eventuellt Portugal)är ett stort land och man lär verkligen behöva all tid man kan få loss för att hinna se och uppleva något där...därför har jag varit nyfiken på att ta biltåget dit ( 26 timmar). Gillar inte att åka tåg men om det kan ge fler dagar över till att resa runt och se det land som jag är intresserad av så tycker jag att det kan vara en bra idé. Priserna är under högsässong juli-augusti. Är det någon som vet vad Trike klassas som på bitåg...mc med sidvagn,bil?
Måste ett biltåg bokas långt i förväg? Resor här i europa vill jag inte planera mer än några dagar i förväg om andan faller på.

Anders.J

wildstaren

New member
å vi tågade

De är fantastiskt roligt att köööra hoj,men har man passerat 08-omr.tretti
ggr.då är de ingen höjdare att ta sej från övre nårrland,om du förstår hur
jag menar

Wallfärder

New member
Måste ett biltåg bokas långt i förväg? Resor här i europa vill jag inte planera mer än några dagar i förväg om andan faller på.

Anders.J

De gånger jag åkt har jag bara dykt upp och köpt biljett på plats. Risken är dock att du inte kommer med när du tänkt dig och att sovplatserna är slut. Har fått åka sittplats till München en gång. Ingen hit att sova i de stolarna.
Det går att uppgradera biljetten under färd om det finns något ledigt. kolla med personalen.
Hur stor chans du har att komma med beror nog på antalet avgångar. Hamburg - München kör väl 2 avgångar med en kvarts mellanrum runt runt 10 snåret på kvällen. Där brukar det vara ok att chansa.

För övrigt är det ju perfekt med nattåg. Ingen körtid går förlorad. Bara mer tid på goe vägarna med nabbarna på däcket i fullgott skick.
Den som vill ägna semestern till transportsträckor kan ju göra det, min tid är allt för dyrbar för det.

Jag vill ha biltåg till Norrländskt grus nu.

Chopperbyggarn

New member
De gånger jag åkt har jag bara dykt upp och köpt biljett på plats. Risken är dock att du inte kommer med när du tänkt dig och att sovplatserna är slut. Har fått åka sittplats till München en gång. Ingen hit att sova i de stolarna.
Det går att uppgradera biljetten under färd om det finns något ledigt. kolla med personalen.
Hur stor chans du har att komma med beror nog på antalet avgångar. Hamburg - München kör väl 2 avgångar med en kvarts mellanrum runt runt 10 snåret på kvällen. Där brukar det vara ok att chansa.

För övrigt är det ju perfekt med nattåg. Ingen körtid går förlorad. Bara mer tid på goe vägarna med nabbarna på däcket i fullgott skick.
Den som vill ägna semestern till transportsträckor kan ju göra det, min tid är allt för dyrbar för det.

Ja vill ha biltåg till Norrländskt grus nu.

Ja det låter förhoppningsfullt när man inte vill planera långt i förväg! :)
-95 körde jag hela vägen till södra Spanien ,Gibraltar och Algarve i Portugal. Semestern var 4 veckor lång och undgefär hälften av tiden gick åt till transportstäckor/halvintressanta körsträckor...den andra halvan var för kort för att hinna lära känna spanien/portugal...efter denna resa började jag att fundera på biltåget inför framtida spanien resa...får se om det blir spanien denna sommaren eller om det blir mexico och ruska liv i sportstern där efter alla obligatoriska o tidsödande släktbesök o andra ärenden= även här för lite tid över för hoj åkning och upptäcka mer av landet...kanske blir det hängmattan + småturer eller rent utav arbete hela somaren.

Anders.J

M

magne

Guest
Hej
Jag undrar vilket bolag som kör sträckan Hamburg - Wien? När jag sökte hittade jag bara tog till Villach.

SUPERSTEEL

New member
Det låter intressant billigt också.Jag sätter gumman på tåget och tar bågen själv.Har du en länk till biltåget?

janric

New member
Utmärkt färdsätt

Åkte sträckan Hamburg-Lörrach för ett par år sedan för att nå Provence fort. Ett utmärkt sätt att slippa en dödande tråkig autobahnförflyttning. Tvingades tyvärr ut på 50 lika tråkiga danska motorvägsmil till/från Hamburg. Svenska vägar rena nöjesparken i jämförelse.
Sparade kanske inte pengar men bekvämlighet, ork, slitage och inte minst avsevärt lägre olycksrisk (hur mycket pengar det nu kan vara värt)övervägade. Bara att rekommendera.

Kliva av utvilad och nymummad vid alpernas fot en härlig sommarmorgon där daggen glittrar - mmmm ...:p

Tycker synd om er norrlänningar i detta avseendet (annars inte). Kanske kan SMC verka för möjligheterna till transport av mc på tåg även om inte specifika bil-/mctåg finns? Någon?

Nea

New member
Hej
Jag undrar vilket bolag som kör sträckan Hamburg - Wien? När jag sökte hittade jag bara tog till Villach.

Hej

tror det heter ÖSB

Men jag hittade inte det heller så ja bokar genom en svensk resebyrå i Göteborg som håller mina förfrågningar under bevakning, det kostar dock 300 men det tycker vi det är värt.