Bilprovningen förstör min sommar!

Olof

New member
Hur kan det vara så extremt lån tid för att få göra en registreringsbesiktning?

Först har jag väntat 2,5 veckor på att transportstyrelsen ska godkänna en ursprungskontroll.

Nu är det över 1,5 månad tills jag kan få tid för registreringsbesiktning!
(Om man bortser från att det fanns ett tillfälle om en vecka 7 timmars söderut)

Dessutom verkar det finnas noll möjlighet till flexibilitet, när det gäller registreringsbesiktningar finns det viss möjlighet att köa för återbudstider, nu finns det ingenting och det går inte ens att ringa till stationerna för att fråga.

Jag hade planerat 2 semesteresor och som jag får ställa in..

Tips någon? Hade man bott i ryssland eller någon annan stans hade man väl kunnat muta sig in. Tror ni det är mutbrott att sälja sin kropp till telefonbokaren på svensk bilprovning? Skulle sälja den till en gammal och oljig besiktningskvinna för att få besiktningstid till i sommar.
 

DearHunter

New member
Synd att inte privatiseringen kommit längre. Här finns det def. ett behov.
För egen del så blev jag bemött på ett MYCKET trevligt sätt och fick besiktning kl 08.30 en lördagsmorgon så att jag slapp ta ledigt från jobbet. Dvs jag tjänade på detta.

Det här med service i Sverige finns knappt inom vissa områden. Ett utmärkt exempel på detta är att man inte ens vet om de skickar ambulans längre. Istället blir man väl snart kopplad till olika nummerval beroende vad man har för åkomma. Och självklart ska man knappa in sitt persnr i början så att någon reklamfirma kan skicka sitt junk, tex fonus om du ligger i ett dike...

Nä, lycka till....tycker precis som Du!
 

Maru

New member
Det tråkiga i hela kråksången är att din resa kanske inte slutar när du får tid för registeringsbesiktning.

Jag hade tid för regbes tidigare under våren. I vanlig ordning är det ju inte särskilt mycket de gör för de 1380kr de tar betalt för...sen kom det intressanta momentet när besiktningsmannen inte får någon kontakt med transportstyrelsen's dator för att få ut ett regnr. Så jag fick åka därifrån utan regnr...3 dagar senare ringer han och uppger regnr:t. De jobbar i sitt tempo.

I och med att han inte fick fram något regnr kunde ingen kontrollbes genomföras, den gjordes i helgen på öppet hus....2,5 timmes kö, 4 minuters jobb, och 260kr.

Konstigt att det inte finns mc-verkstäder som genomför kontrollbes på samma sätt som för bilar. Det finns pengar att hämta. :)
 

DearHunter

New member
Japp.....men nä... det ska vara svårt att äga fordon. Bilar är smutsiga, farliga och medför stora kostnader för staten (som får in pengar från dem som tar sig in till jobbet, men det är bara en bisak). Bättre att åka kollektivt eller cykla 5 mil med infektion i kroppen. Frisk luft är bara bra. :)

Jag vet ett land där alla tyckte likadant offentligt, bar likadana kläder, bar likadana mössor och cyklade på likadana cyklar till jobbet som gav alla dessa mänskliga resurser lika låga löner.

Jag känner till ett annat land där man vill att vi ska tycka lika om miljön, klä oss i likadana kläder (se urvalet), cykla till jobbet och ha EUs lägsta disponibla inkomster bland annat pga oskäliga hyror, miljö och energiskatter så att man inte har råd med farliga fordon.

Ett av dessa länder stöper om sin ekonomi och äger idag Volvo.... :D
 

Olof

New member
Jag har nu lovat kundcentret att jag kommer ringa MINST 5 ggr per dag för att leta återbudstider, det kommer bli som när jag letade återbudstider för uppkörning, efter ett tag kände jag alla i kundcentret, tragiskt komiskt.

Det är ju bra med carspect, försökte med dem men de saknar en ingenjör som kan genomföra regbesiktning för MC i stockholm. Bra med konkurrens dock, SBP har hållits under armarna väl länge.
 

Y62.se

Member
Gammal tråd men jag startar ingen ny. Har väntat sedan 13 juni på ursprungskontroll och är transportstyrelsen framme vid 1 juni, bedrövligt. För 1240 kr borde det går fort, inte ta över en månad. Har JO-anmält idag, någon fler som har samma problem?
 

Y62.se

Member
Väntar fortfarande, om några dagar 1 månad och tre veckor och det händer precis ingenting.
 

Y62.se

Member
Trist med väntetid! På hemsidan skriver myndigheten om långa handläggningstider (7-8 veckor). Man ska kunna följa sitt ärende via länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/
Min är klar, nästan två månader. Att hitta en tid för regbesiktning i semestertider gick på några dagar. Min hoj är nu reggad och klar men det är ju fortfarande helt horribelt att vänta så länge på en så enkel sak som ursprungskontroll. Transportstyrelsen skyller på minskade anslag från staten. Vad det har med det här att göra vet jag inte, avgiften på 1240 kr borde kunna ge vinst. Man skyller också på semester vilket är en fråga om planering.
Om en myndighet ska ha monopol på en tjänst man tar bra betalt för har medborgare som är kunder rätt att ställa krav! Annars kan man lägga ut det på entreprenad och ställa krav på utföraren om man själv är inkompentent.
 
Top