Bidrag elfordon - varför inte elhojar?

Camel

Member
http://omni.se/bidrag-till-elcyklar-och-laddstolpar-i-miljobudget/a/xnVjj skrev:
Regeringen lägger totalt fem miljarder kronor nästa år för att Sverige ska klara åtagandena i Parisavtalet. Miljöminister Isabella Lövin (MP) och biträdande finansminister Per Bolund (MP) beskriver satsningen som den största miljö- och klimatsatsningen någonsin.
Bland förslagen finns bland annat olika typer av bidrag till elfordon. Förutom elbilar så ska även elcyklar och elmopeder subventioneras.
Varför talas det inte om elhojar i sammanhanget?:confused:

Om nu elfordon anses vara en lösning för klimat och miljö så borde ju elhojar ha sin plats också. Jag vet inte om jag själv skulle gilla elhoj, har inte provkört. Men elhoj borde ju kunna vara en fullvärdig lösning om nu elfordon ska vara nödvändiga. En elhoj tar mindre plats än en elbil, är mer kraftfull än elmoped samt har troligen bra räckvidd med förhållandevis kort laddningstid. Och de modeller av elhojar som finns (Zero) verkar ju vara ganska utvecklade, inga experimenthojar.:angel:

Och elhojarna blir säkert ännu bättre ganska snart, kanske t.o.m. med konstgjort ljud där man själv väljer hur det ska låta.:tummenupp Då kanske slip-on blir historia. :cool:
 

Alexander76

Member
Det står ju just elfordon och inte bilar så jag utgår ifrån att reglerna gäller "oss" också, dvs för fordon med 0-60g utsläpp får du 60000-10000kr rabatt. Det finns dock en liten reservtion och det är att fordonet måste kosta minst, tror jag det var, fyra gånger rabattbeloppet. Så om du ska få 60 papp i rabatt på din zero måste den kosta minst 240000kr. Så en liten anpassning av dom reglerna kanske vore på sin plats.

Sen vet hag inte om jag tycker det är rätt väg att gå att ge köparna pengar för att kunna köpa dyrare fordon, då går ju aldrig priserna ner väl? Borde inte dom pengarna gå till utveckling av billigare batteriteknik osv så att elfordon blir billigare att framställa och återvinna till att börja med?

Jag tyckte jag läste i förbigående om nånting som kallades typ "ladda-hemma-stöd" inbakat i nya elbudgeten. Jag skulle verkligen vilja veta lite mer om vad detta innebär för det finns inga möjligheter för mig att ladda i "mitt" garage (källaren på ett hyreshus) så någon utbyggnad skulle behöva göras där. Skulle jag kunna ladda skulle jag förmodligen på allvar kolla på elalternativ.
 
Last edited:

Camel

Member
Ja, det står visserligen elfordon. Men om man googlar på "Elmotorcykel miljöbudget" får man inga träffar. Motsvarande för "Elmoped miljöbudget" ger många träffar. Jag utgår precis som du från att man inte diskriminerar viss fordonstyp. Men är det erfarenheten vi motorcyklister har?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Motorcyklar har förbisetts, både då det gäller miljöbilsbonus och i den senaste klimatsatsningen då regeringen lovade pengar till elcyklar och elmopeder. Vi frågade då också hur man ser på att bidraget till elmopeder äts upp på några månader av P-avgifter i kommuner som inför P-avgift för moped (som även elcyklar faktiskt kan vara). SMC har haft kontakt med regeringen och ska inkomma med förslag till hur vi ser på detta.
 

Umbriel

New member
Ja det känns konstigt att motorcyklar helt har missats i det här sammanhanget? När både bilar, mopeder och t.o.m. cyklar med eldrift ska premieras så borde det vara självklart att motorcyklar med eldrift också ska vara med där!
 

Camel

Member
Det är faktiskt så att om nu klimatet är ett problem, miljön är ett problem och dessutom trängsel är ett problem så borde ju eldriven MC har en naturlig plats. Om man förutsätter det som politiker säger att eldrift är både klimat- och miljövänligt samt lägger till det faktum att en MC är resurssnål med utrymme så är det ju närmast arrogant att inte inkludera eldriven MC. Det är till stor del samma politiker som både påstår fördelarna med eldrift som råkar "glömma" MC. Jag tror på fullt allvar att man ska bejaka MC mycket mera. Gratis parkering, tillåta körning i bussfiler, speciella byglar på MC-parkeringar där fastlåsning med kätting kan göras, mm. Varför inte speciella körfält för MC? Det finns säkerligen mycket man kan göra för att stimulera till ökad användning av MC. Javisst är det så att många anser att MC är för nöjesåkning. Och visst är det kul att köra MC. Men runt om i världen är MC ett stort nyttofordon av både resurs- kostnads- och platsskäl. Rent tekniskt åtgår mindre energi att framföra en MC än en personbil. Det faktum att det ofta bara åker en person i varje bil gör även MC:n effektivare per personkilometer. I omställningen mot mer hållbart samhälle (som många påstår är nödvändigt) så anser jag att MC:n har sin naturliga plats som nyttofordon. Det är bara att titta runt om i stora delar av världen så blir det ganska enkelt att förstå för de flesta. Att det sedan är kul att köra MC blir ren bonus. Det kan t.o.m. uppväga lite kyligt och blött väder. För så är det, på våra breddgrader kanske man inte ska tro att MC:n kan vara ett nyttofordon precis alla dagar om året. Men att köra när det går, kan man ju göra.
 

Alexander76

Member
Precis, en elhoj måste ju vara det ultimata fordonet. Det går ju inte att få ett mindre fordon för en ensam pendlare och då (el)iminerar man också utsläppen som i de flesta fall just nu faktiskt ligger i nivå med en fullstor bil dvs strax under halvlitern (speciellt som många kör).

Om de nu envisas med att MC är rena nöjesmaskiner så kan de ju åtminstone utöka eltänket till skootrar motsvarande 125:eek:r eller liknande, då kan man iaf pendla på allvar utan att behöva sitta med dödsångest i väggrenen i 45km/h
 

SubSub

New member
Miljömupparna har ju som särskilt ändamål att ställa till med så mycket problem som möjligt för ALL trafik, kosta vad det kosta vill.
 

jan-olovj

New member
Miljömupparna har ju som särskilt ändamål att ställa till med så mycket problem som möjligt för ALL trafik, kosta vad det kosta vill.

Detta tror inte jag på, men önskan att göra rätt kanske inte infattar att man tänker färdigt. Det är bra att någon försöker bromsar alla dumheter som förstör framtidens miljö, för det är våra barn o barnbarn som skall leva med det som vi ställer till med.
 
Detta tror inte jag på, men önskan att göra rätt kanske inte infattar att man tänker färdigt. Det är bra att någon försöker bromsar alla dumheter som förstör framtidens miljö, för det är våra barn o barnbarn som skall leva med det som vi ställer till med.

Om du inte tror på det så känner du inte till hur de beter sig i Stockholm i dag.

Daniel Hellden, Trafikborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad och ordförande i Stockholm Parkering har uttryckligen sagt att det är så. Det finns också många exempel på ombyggnader av gator som inte har någon annan rimlig förklaring.

Mvh,
Ingvar
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC ombads inkomma med synpunkter. Vi framför att hittills har regeringen förklarat att man vill premiera alla fordon, utom MC, som drivs med el. Vi påtalade detta och ombads inkomma med ett yttrande i samband med att de ska skriva en förordning. . Vi bad regeringen titta på redan befintlig lagstiftning där motorcyklar och mopeder som drivs med elmotorer finns. Det borde inte vara något problem för regeringen att hänvisa till fällande lag. Det bifogas här.
 
Men Stockholm är inte Sverige som en del tyck tro.

Nej och det har jag heller inte påstått.

Däremot bevisar det vad som sagts tidigare; Att miljörörelsen har som uttalat mål att göra trafik med motorfordon så besvärligt och/eller dyrt att den minskar.

Att detta sker i Stockholm nu betyder att det är troligen bara en tidsfråga innan det sker i din närhet.

Mvh,
Ingvar
 

jan-olovj

New member
Nej och det har jag heller inte påstått.

Det avsåg jag inte heller men man får gärna det för sig när stockholmare skriver.
Miljöpartister från landsbygden, har inte jag fått för mig, att dom har en sådan agenda utan just sorstadsbor som inte ser hur det funkar i verkligheten. Men dom behövs som en motpol för att bromsa dumheter likaså Vänsterpartister.
Jag vill tillägga att jag är inte miljöpartist.
 

Alexander76

Member
Frågade hyresvärden nu och han sa att det är på gång med laddstationer i vårt garage! Nu behöver dom bara börja sälja elscooters eller Zeros i sverige (och fixa miljöbonusen förstås).
 
Top