beslutad skatt på trafikförsäkring, flera mc:s

eklas

New member
om det nu är meningen att skatten ska täcka kostnader för personskador...
...och jag har två hojjar...
...då borde jag ju inte behöva betala skadeskatten för BÅDA?
jag kan ju bara skada mig på en mc i taget.
eller?

Leif H..oj

New member
Det blir "överskattat" med flera hojar o bilar

om det nu är meningen att skatten ska täcka kostnader för personskador......och jag har två hojjar......då borde jag ju inte behöva betala skadeskatten för BÅDA? jag kan ju bara skada mig på en mc i taget.
eller?

Någon form av premierabattsystem kunde dom väl räkna på. Vi har 3 mc och 2½ bilar. Vi kan inte använda mer än ett fordon vardera och vi lånar heller inte ut dem till andra. Det är riktigt att man bara kan skada sig i ett fordon per gång. Men det är inte lätt att räkna på det här...det är ju vanligt att flera fordon i familjen är registrerade på mannen för det är lägre premie och makan/sambon täcks också upp av försäkringen i vissa fall.

Tänk om det värsta skulle hända...två familjemedlemmar kraschar/krockar samtidigt...hur går det då om man bara har betalt extraskatten för ett av fordonen; illa kan man tro. Argumentet föll pladask, eller...?

Nu när försäkringsåret snart gått till ända har bankkontot fått känna på effekterna av trafikförsäkringspremiehöjningen. Vill väcka debatten till liv för om det finns några relevanta synpunkter för statsmaktens utredningsgrupp, från den riktiga fordonsägarvärlden, då må dom fånga upp det.

Någon form av premienedsättning för innehav av flera fordon, eller rabattsystem baserat på antal körda mil per fordon per år...???

Har vi en bit in på 2008 att argumentera offentligt?

Leif Hemmingsson
Ordförande
SMC Västernorrland

Marie

Banned
Jag känner mig som djävulens advokat, eftersom jag själv är svuren fiende till trafikförsäkringspremieskatten....
men det finns försäkringsbolag som ger rejäl rabatt om man har flera hojar under förutsättning att man bara använder en i taget....
Rabatterad premie=rabatterad skatt, eller hur?

Leif H..oj

New member
...det finns försäkringsbolag som ger rejäl rabatt om man har flera hojar under förutsättning att man bara använder en i taget....
Rabatterad premie=rabatterad skatt, eller hur?

Jo men visst är det så... nu tror jag att du Marie och jag åker på försäkringsbilliga hojar också, så det är inte mer än någon hundring per hoj i höjning ÄNNU. Man har ju valt mc som är billiga i försäkring så man kan ha flera leksaker. Men tänk på dom har årspremier på 30 000 och liknande för sina hojar......det blir billigare och billigare ju äldre man är >>> bara fördelar, förutom att kroppen inte längre är ung men som i sig kompenseras av hög sinnesnärvaro.

Vi som är 50+ gläds faktiskt mycket då man ska teckna mc-försäkring.

Leif

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det är kristal klart att SMC jkommer jobba vidare för att Trafikförsäkrings reformen, som ju faktisk är besluttad, blir så rättvis som möjligt för motorcyklisterna.

Det som är besluttad är en skatt på trafikförsäkringen, Steg 1. och vist är skatten billigare ju billigare trafikförsäkringsåpremien är, och vice versa.

I mitt fall har jag 1 bil och 3 MCs - det är endast jag som får köra med några av dom. Bilförsäkringen har en restriktion mott ungdommar, så även en av 2 av MC försäkringarna. Jeg betaler altså idag skat på skador som har hänt blant trafikanterna 4x, och jag kör fortfarande kun på ett fordon i taget.

Steg 2, vart nya eller kommande kostnader för sjukpenning, rehab läggs på bolagen - kan ju gissa att min premie igen höjs 1x per fordon.
Målet, ger sig själv - så kan vi inte ha det!

Ett mera alvorsamt punkt är hur man hanterar rehab. Kommer en ungdom att få lux behandling, eftersom det är dyrt att betala livslång rehab och sjukpenning. Och en gammal gubbe (som jag) får ett glas med asperin, och blir skickad hem - bolaget kostnader för äldre är ju mindre..

SMC kommer jobba seriöst in allt detta.

Men, det är viktigt att förstå att förutsättningarna är ändrad. Dvs att vi måste acceptera regeringens beslut och jobba med den nya lagstiftning som underlag inför Steg 2.

Tyvärr, ser vi ibland rehab, som absolut ku vara bättra - och här kan reformen kanske hjälpa dom skadelidna motorcyklister!