Det är kristal klart att SMC jkommer jobba vidare för att Trafikförsäkrings reformen, som ju faktisk är besluttad, blir så rättvis som möjligt för motorcyklisterna.
Det som är besluttad är en skatt på trafikförsäkringen, Steg 1. och vist är skatten billigare ju billigare trafikförsäkringsåpremien är, och vice versa.
I mitt fall har jag 1 bil och 3 MCs - det är endast jag som får köra med några av dom. Bilförsäkringen har en restriktion mott ungdommar, så även en av 2 av MC försäkringarna. Jeg betaler altså idag skat på skador som har hänt blant trafikanterna 4x, och jag kör fortfarande kun på ett fordon i taget.
Steg 2, vart nya eller kommande kostnader för sjukpenning, rehab läggs på bolagen - kan ju gissa att min premie igen höjs 1x per fordon.
Målet, ger sig själv - så kan vi inte ha det!
Ett mera alvorsamt punkt är hur man hanterar rehab. Kommer en ungdom att få lux behandling, eftersom det är dyrt att betala livslång rehab och sjukpenning. Och en gammal gubbe (som jag) får ett glas med asperin, och blir skickad hem - bolaget kostnader för äldre är ju mindre..
SMC kommer jobba seriöst in allt detta.
Men, det är viktigt att förstå att förutsättningarna är ändrad. Dvs att vi måste acceptera regeringens beslut och jobba med den nya lagstiftning som underlag inför Steg 2.
Tyvärr, ser vi ibland rehab, som absolut ku vara bättra - och här kan reformen kanske hjälpa dom skadelidna motorcyklister!