Besiktning av motorcyklar och mopeder

Oldbiker

New member
Vid första tanken känns det som en bra idé att införa besiktning av mopeder. Men efter lite eftertanke så är inte förslaget så lyckat och i varje fall inte besiktning varje år. Som det också nämns i artikeln så är det få motorcyklar som blir underkända av bilprovningen. Många körs inte mer än några hundra mil mellan besiktningstillfällena och under den tiden händer det inte så mycket.

När det handlar om mopeder så skulle effekterna bli ytterst marginella med ett krav om besiktning. Redan i dag är det så att många ungdomar kör moped utan att ha dem försäkrade, helt enkelt av ekonomiska skäl. De så kallade EU-mopedernas nummerskyltar är borttagna och förpassade till en djup sjö. Sedan åker ungarna på dessa, oftast med föräldrarnas goda minne och blir de stoppade av polisen är kommentaren oftast: Har de inget viktigare att göra!

Att i det läget införa besiktning av mopeder vore fullständigt meningslöst. Det skulle på sin höjd vara några som har nära till bilprovningen som skulle göra det och som redan innan tar hand om sin moped och sköter om den.

Jag skulle vilja se att motorcykelorganisationerna verkar för att vi kommer tillbaka till de ursprungliga tanken med mopederna, ett billigt och bra alternativ för människor att kunna färdas kortare sträckor. Den utbildning som ska vara borde bakas in i grundskolans läroplan. Dels för att alla ska få en relevant utbildning för de första stegen mot att bli en bra trafikant. Då finns det en grund att stå på den dag det är dags för högre utbildning, exempelvis motorcykel och bil.

För hur det än är, ingen dödas av att ha dåliga kunskaper i engelska, svenska eller matematik, däremot dödas det varje år många människor på grund av dålig trafikutbildning..
 
Top