Behövs det bättre sikt för tvåhjuliga fordon ?

Behövs det bättre sikt för hjälmburna förare

  • Ja

    Votes: 23 71.9%
  • Nej

    Votes: 8 25.0%
  • Vet ej

    Votes: 1 3.1%

  • Total voters
    32

Micke85

New member
Hej
Det är så att jag håller på att skriva några projektbeskrivningar till mitt examensarbete inom industridesign. Ett av dessa är förbättra sikten för hjälm burna förare i dåligt väderförhållanden.
Det finns möjlighet idag att se igenom dimma, regn och även förbättra sikten i mörker. Detta är något jag ser mycket positivt på av min egen erfarenhet.
Men efter lite arbete har statistiken visat att 82% av olyckorna inom EU har skett i förhållanden med god sikt och endast 14% i dåligt sikt, resterande 5% har skett i okänd sikt.

Så min fråga är ser ni detta som något behov eller är detta något onödigt ?
 

UglyJazz

New member
Glöm inte procenten...

Du skriver att 14% av olyckorna sker i dålig sikt.

Jämför denna siffra med det transportarbete på två hjul som utförs i dålig sikt.
Det skulle förvåna mig stort om ens hälften av de 14% uppnås.

Om olycksfrekvensen är större än andelen trafikarbete kan man ju snabbt dra slutsatsen att det behövs någon typ av siktförbättrande initiativ...

Visst är visir dyra, men det är ju reservdelarna till hojarna också.
68 kr för en M8*35 skruv. DET är saftigt...

För att besvara din fråga: Troligen behövs denna siktförbättrande åtgärd eftersom det i enlighet med dina siffror sannolikt sker oproportionerligt stor andel olycker i dålig sikt. ==> Svar = Bra initiativ...
 

DearHunter

New member
Instämmer i kråksången. Sedan så hänger ju halka ofta ihop med dåliga väderförhållanden och då är det inte bara frågan om sikt.
All information som ökar kunskapen är av godo. Glöm inte att lägga upp en länk till ditt x-jobb som i de flesta fall är offentligt. Vilket jag hoppas att även ditt blir :)

Jobbet kan bli hur stort som helst. Det finns många hjälpmedel idag och tekniken blir bättre och bättre. Man kan ta mycket från flygindustrin. BMW ligger framme rätt långt på bilsidan.

Ett intressant område är ju tex alla bekymmer som glasögonbärare har. Glasögon som immar och då hjälper inte imfria visir. En lämplig utformning av luftströmen i hjälmen kan göra underverk (om man inte orkar fälla upp visiret när man stannar :cool:).

Vikten och utformningen på hjälmen orsakar påfrestningar på nacken när man tex vrider på huvudet, är ett annat bekymmer. Undviker man smärtor i nackmuskulaturen så får man en rörligare hojförare som tittar en x-tra gång.

Utformningen av hakpartiet kontra axelskyddet på jackan kan ställa till det. Vissa hjälmar tar emot och man kan inte vrida huvudet lika lätt som med en öppen hjälm.

Motljus när man kör mot en sol som står lågt är inte kul. En lösning är basebollkeps men det funkar inte när man kör hoj. Däremot så kan man tänka sig en lämpligt utformning av hjälmen så att ögonen hamnar i skugga eller en liten skärm som tex crossåkarna kör med. Solbrillor är inte lika bra.

Ljudemissioner som tränger in och tröttar ut föraren så att han bli ouppmärksam (infraljud är ju ett bra sömnpiller)


Hojförare behöver synas bättre oxå. Så hur ska hojförare upptäckas av bilisterna vid dålig sikt. Vi vet ju att man blandar ihop mopeder med mc. En ide kan ju vara att förse mc (elller mopeder) med gul strålkastare som man har/hade på bilarna i Frankrike.... Men det är ett annat x-jobb ;)

Det ska bli kul att läsa vad Du kommer fram till och ett sådan forum fungerar som ett utmärkt bollplank. Lycka till !
 

dalis

New member
Som några redan varit inne på så sker förmodligen mindre än 14% av hojturerna i regn och/eller dimma och detta skulle då innebära att dessa är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Så visst kunde någon form av hjälpmedel vara på sin plats för en del av oss.

(Själv har jag tidigare kört mycket på kvällar och mornar den mörka årstiden med regn och dimma.)

Nu vet ju inte jag vad det är för tekniska manicker ni skissar på men om det skall sitta i hjälmen så får det naturligtvis inte öka vikten mer än marginellt.

Ett visst behov skulle nog kunna finnas
 

eha

New member
En angelägen framtida produkt. Hade gärna haft en HUD med bildförstärkning i skymning/nattetid.

Men det måste rymmas inom vikten av en normaltung hjälm. I realiteten behöver alltså det mesta av tekniken sitta annorstädes. Helst på hojen och i värsta fall på kroppen på föraren pss som headset-teknologin gör. Detta utan att riskera ge tryckpunkter vid olycka. T ex används vindpuckeln inom banracing för teknikplacering idag. Många i målgruppen - de som kör i mörker eller ur och skur, långt, länge eller ofta - kör dock inte med vindpuckelförsett skinnställ utan med något allväderställ eller skyddskläder med väderanpassat överdrag.

lycka till med x-jobbet!
 
Last edited:

janric

New member
Dålig sikt eller dåligt sett

Även om olyckorna inträffat i dålig sikt behöver inte sikten i sig spelat in. Antar att statistiken hämtats ur olycksrapporteringen.

Dålig sikt kan också innebära mörker. Man undrar ofta varför hojar har så dålig belysning. Hellas Stearin är ett bra begrepp.

Helt klart är förbättringar av hjälmar/hjälmvisir också möjliga. Bättre reptålighet på imskivor är ett sådant. Dagens blir repiga efter första utandningen. Fotokromatiska visiralternativ finns väl med inte för alla hjälmfabrikat. Andra typer av visirfärger för bättre kontratser borde också vara något.
Optiska hjälpmedel kanske också är möjliga. Bl.a. militära helikopterpiloter använder sånna och kan pricka föremål på flera km avstånd i mörker. Frågan om nån på mc vill ha dom är väl både en säkerhets- och ekonomisk fråga.
 

Marie

Banned
Jag för min del tycker att det är alldeles för mycket "high-tech-bling-bling" hysteri i alla sammanhang. Jag upplever inte att sikten skulle vara något problem när jag kör hoj, och jag är inte beredd att betala ens några tior extra för några hjälpmedel som skulle förbättra sikten.
Och min säkerhetsfilosofi är ju som bekant "smäller det, så smäller det - annars smäller det inte". Den dagen jag blir hemkallad, så blir jag det. Och jag dör hellre på hojen än på vårdhemmet.
 

Pisken

New member
Självbevarelsdriften gör att man automagiskt kör betydligt lugnare vid dålig sikt som MC förare....det gör ont att klota
Något som jag saknar annars är bra solskydd , har en hjälm med solvisir men det känns lite som en nödlösning , skulle gärna lägga pengar på ett anpassningsbart visir som mörknar när det behövs (drar lite paraller med svetshjälmens SpeedGlass)

En bilförare tuggar på i sina 120 oavsett dimma/regn/mörker ... bättre att satsa på IR/radar whatever för dom (oss?!. dom flesta MC folk kör faktiskt bil halva året här i svedala)
 

Mimmi

New member
Hej!

Visst behövs det bättre sikt!
Den enskilda åtgärd jag vidtagit var att gå över till kontaktlinser (stabila/hårda) Dels slipper jag alla problem med imma på glasögonen samt det för mig stora problemet att jag vid korsningar och andra ställen där jag måste "se över axeln" äntligen har fullt synfält. Med hjälm och skyddskläder kunde jag inte vrida nacken så mycket som behövdes, utan fick i stället vrida ögonen extar mycket. Det resulterade i att jag tittade utanför glasögonen och med min dåliga syn (okorrigerad ) innebar det att jag i princip inte såg något alls.

Dessutom så kan jag rekommendera Pin-Lockvisir. Det sitter som standard i min nya Schubert C3, och jag är MYCKET nöjd med dess funktion!

Med detta har jag kört med stängt visir i alla möjliga farter i temperaturer mellan +4° och +23° i olika luftfuktighet utan några som helst improblem. Det har jag aldrig lyckats med förr, oavsett hjälm så har jag måst öppna visiret för att slippa imman.

Ett annat problem jag upplevt på en del hjälmar är att "titthålet" är för litet, och att hjälmen är utformad så att det uppstår "skygglappar" på sidorna. Även detta problem upplever jag vara mindre på C3:an.
 
Så min fråga är ser ni detta som något behov eller är detta något onödigt ?
Sikt är förstås alltid av godo, men jag måste vara tråkig här och säga att jag rätt sällan upplevt att dålig sikt stört mig eller påverkat min säkerhet när jag kört hoj. Att olyckor sker under dåliga siktförhållanden behöver inte automatiskt betyda att det är dåliga siktförhållanden som orsakar de olyckorna.

De specifika situationer där jag ändå ibland störs av dålig sikt handlar främst om motljus och om mycket kraftigt regn. När det regnar så kraftigt att sikten är ett problem så är den däremot inte det största problemet, utan då är det nedsatta väggreppet och risken för vattenplaning IMHO mer störande.
 

OH-

Member
Visst kan det vara svårt för en gamling som jag att se i mörker och inte hjälper det med motljus, regn och dimma.

Men, som glasögonbärare med integralhjälm har jag dom största problemen med dom sikthinder som jag så att säga själv tar med mig: Imma på glasögon och visir, vattendroppar på glasögon och insida visir och vattendroppar (främst från fint regn/dimma/trafik) på utsidan visir.

Sen tar det ju emot lite att byta visiret i tid i och med att det är dyrt, så jag kör tidvis med ett som egentligen skulle varit utbytt.

Min önskan skulle vara att utvecklingen skedde inom området imfrihet, reptålighet och något som gör att droppar rullar av eller flyter ut. Inga häftiga mörkerseendesystem eller liknande för det tror jag ger väldigt lite trafiksäkerhet per krona.
 

GeCe

New member
Bra sikt är ju en självklarhet därför använder jag alltid om det inte svinkallt ute en öppen hjälm med visir som går ned djupt ( Nolan ) och ger nästan samma skydd för kyla och drag som en intergralhjälm. Är det svinkallt, under 5-6 gr.enligt min definition på kallt använder jag en öppningsbar intergralhjälm som jag kan öppna i tätorten när jag kör sakta där jag tycker det är extra viktigt att kunna se bra. Problem med imma löser jag genom att ha en pytteliten springa på visiret vid behov.

Den öppna hjälmen ger inte samma säkerhetsskydd som en intergralhjälm det vet jag men det har jag kalkylerat med. Använder också glasögon och trivs inte alls med intergralhjälmar och känner mig instängd just för att "runtomsikten" är så mycket sämre. :)
 
Top