Batteriladdare

Kiwi60

New member
Det är dags att parkera hojen för vinter och då behöver batteriet underhållsladdas.

Kan jag använda vilken laddare som hellst? Jag vill inte slänga ut en halv förmögenhet på BMWs laddare om Biltemas funkar lika bra. Min hoj har ett AGM-batteri, måste man använda pulsladdare till sådana? Om så är fallet; hur ser jag om en laddare är av pulsladdartyp?
 

Guzzi-Leif

New member
Det är dags att parkera hojen för vinter och då behöver batteriet underhållsladdas.

Kan jag använda vilken laddare som hellst? Jag vill inte slänga ut en halv förmögenhet på BMWs laddare om Biltemas funkar lika bra. Min hoj har ett AGM-batteri, måste man använda pulsladdare till sådana? Om så är fallet; hur ser jag om en laddare är av pulsladdartyp?

Som jag uppfattat det hela, är spänningsregleringen det allra viktigaste. I pappren som medföljde min BMW (med BMW/Exide 19 Ah batteri) står att att laddaren aldrig får överskrida 14,4 V. Biltemas laddare nr 37-711 maxar med 14,6 V. Efter att min BMW originalladdare a' 999:- fått spel (känner inte av laddningsnivå samt har fel på späningsregleringen) blir det trots allt Biltema-alternativet denna vinter.

I övrigt är det som vanligt; man bör inte ladda med högre ström än 1/10 (förr sa' man 1/20) av antalet Ah. Biltemas 37-711 ger max 2 A vilket väl kan godtas.
 
H

highside

Guest
Det är dags att parkera hojen för vinter och då behöver batteriet underhållsladdas.

Kan jag använda vilken laddare som hellst? Jag vill inte slänga ut en halv förmögenhet på BMWs laddare om Biltemas funkar lika bra. Min hoj har ett AGM-batteri, måste man använda pulsladdare till sådana? Om så är fallet; hur ser jag om en laddare är av pulsladdartyp?
Om du skall köpa en laddare kan jag rekomedera CTEK MULTI XS 3600. En helatomatisk laddare som laddar både bil och mc.
Länk till tillverkaren: http://www.ctek.com/ där finns även massor av information om hur olika laddare fungerar.
 

ER6N

New member
Det är dags att parkera hojen för vinter och då behöver batteriet underhållsladdas.

Kan jag använda vilken laddare som hellst? Jag vill inte slänga ut en halv förmögenhet på BMWs laddare om Biltemas funkar lika bra. Min hoj har ett AGM-batteri, måste man använda pulsladdare till sådana? Om så är fallet; hur ser jag om en laddare är av pulsladdartyp?
Jag använder sen flera år tillbaka Quteksladdare Safir 90 köpt på Clas Olsson(495:) funkar perfekt. Kan vara inkopplad hela tiden, Har själv snabbkontakter på hojen,bilen, fyrhjulingen, moppen, åkgräsklipparn och flyttar runt laddarn.
Jag kan rekommendera en sån laddare.
 

-ah

New member
Det finns ett antal laddare på marknaden som populärt kallas "intelligenta" laddare. CTek är ett märke.
At dom skulle vara intelligenta har jag inte märkt av, jag får aldrig svar när jag pratar till min, men den förstör åtminstone inte elektronik och kan vara inkopplat kontinuerligt.
 

Kiwi60

New member
Eftersom jag inte har någon tillgång till ström i mitt garage kommer jag koppla bort batteriet från hojen under vintern. Det är alltså inte intressant för mig att betala extra för en laddare som skonar elektroniken.

500 spänn låter dyrt för en batteriladdare, men förhoppningsvis håller den i flera år och då kanske det inte är så farligt. Är Ctek-laddaren en pulsladdare?
 

@nderz

New member
Eftersom jag inte har någon tillgång till ström i mitt garage kommer jag koppla bort batteriet från hojen under vintern. Det är alltså inte intressant för mig att betala extra för en laddare som skonar elektroniken.

500 spänn låter dyrt för en batteriladdare, men förhoppningsvis håller den i flera år och då kanske det inte är så farligt. Är Ctek-laddaren en pulsladdare?

500kr är inte speciellt dyrt i min mening.
Efter att flera vårar varit tvungen att köpa nytt batteri till olika hojar jag haft genom åren, (original batteri e inte billigt) så köpte jag en Ctek-laddare å är mycket nöjd.

Angående elektroniken så är inte det det stora problemet, istället är det att batteriet "kokar" torrt om laddstömmen är hög under lång tid
 

Lucky Luke

Moderator
CTEC:) Jag är mycket nöjd med min laddare, laddar både bilen och hojen (batterierna alltså) med den. Värme, kyla och regn hindrar den inte från att göra sitt jobb.
 

busdriver

New member
Jag har en CTEK XS 800 som är lite billigare än 3600:an och den är perfekt för mc-batterier men för bilar går den bara använda till underhållsladddning men det är en kanonbra laddare.
 
Top