Bashastighet

I mitt tycke så är detta rätt mycket av en icke diskussion. Han körde för fort. Tydligen finns det en bashastighet man bör följa om skylten inte är synlig.

Och nu var skylten inte synlig pga att den var ÖVERSNÖAD. Då kan man ju anta att det är kallt ute, snöigt, t.o.m lite halt. Och för dom som gärna lägger in stycken från diverse förordningar, här är ett annat stycke: SFS 1998:1276 kap 2,
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena
9. vid halt väglag

Och att säga att det finns viktigare saker att lägga skattepengarna på som tex stöldligor, misshandel och blufföretag mm. I min syn är detta med trafiksäkerhet väldigt viktigt. Men sen å andra sidan så är jag ju väldigt objektiv också, då jag förlorat en storasyster i en trafikolycka, vid halt väglag.
Så Ja, 79 km/h i timmen är 9km/h för mycket, framför allt på vintern. Han kanske borde kört 9 km/h under egentligen. Många överskattar sig själv på hur bra man är på att köra bil/mc.
Jag håller verkligen inte med om att detta skulle vara en icke diskussion, tycker det är en viktig diskussion- det handlar inte minst om vårt förtroende för rätsväsendet! Visst är det viktigt med trafiksäkerhet, men någonstans måste det till lite sans och måtta, kallas även sunt förnuft. Att lägga pengar på ett sånt i mina ögon löjeväckande mål borde vara åtalbart- slöseri med skattemedel! Var han, det var nämligen en han, nykter, var fordonet lagligt osv. Domaren skulle efter genomgång av omständigheterna tagit ett i mina ögon rimligt beslut, målet avskrives. Jag har inte brytt mig om paragrafer i detta men vilken hastighet som är trafiksäker beror trots allt på en mängd faktorer och inte vad som står på en skylt! Det är för övrigt rena lotteriet att försöka gissa sig till vad det står på en översnöad skylt, hastightsgränsen sätts nämligen med hjälp av godtycke och en tärning. Läste någonstans att det i fallolyckor i hemmet omkommer 5000 personer över 65 år i vårt land, varje år. Det var kanske att lämna ämnet lite grann, men det finns faror och olyckor överallt runtomkring oss, trots allt är det en väldigt liten risk att dö i en trafikolycka inte minst med tanke på vilket oerhört trafikarbete som sker varje dag! Men att döma av hur debatten förs, inte minst från säkerhetsmaffian är det fullkomligt livsfarligt att ge sig ut i trafiken. Det är väl därför en domstol lägger ner stora resurser på 9 km samtidigt som narkotikan väller in i landet och stöldligor far land och rike runt. Jag vidhåller min uppfattning att åklagaren var en smutsig stövel som uppenbarligen bara var ute efter meritpoäng till kariärstegen. När jag nu är igång kan jag inte låta bli att beröra 30-punktslistan, där har vi ett praktexempel på vad säkerhetskontrollövervakningsmaffian drömmer om- och det är bara en inledning av vad som lurar bakom hörnet, Orwell släng dig i väggen!
 

Baggen

Member
Jag håller med dig - men formuleringen sunt förnuft finns väl tyvärr inte någonstans i några lagtexter.

Dette skal være et ekte sitat fra en amerikansk rettsak:

Lawyer: "Doctor, before you performed the autopsy, did you check for a pulse?"
Witness: "No."
Lawyer: "Did you check for blood pressure?"
Witness: "No."
Lawyer: "Did you check for breathing?"
Witness: "No."
Lawyer: "So, then it is possible that the patient was alive when you began the autopsy?"
Witness: "No."
Lawyer: "How can you be so sure, Doctor?"
Witness: "Because his brain was sitting on my desk in a jar."
Lawyer: "But could the patient have still been alive nevertheless?"
Witness: "Yes, it is possible that he could have been alive and practicing law somewhere."
 

Inglesias

New member
hehe, jag skrev ett rätt långt inlägg men jag skrotade det. Sen tänkte jag att jag fick kolla på klippet också. Jag vidbehåller i detta fallet att det är en icke diskussion. Han gjorde fel, han överklaga domen men kunde inte argumentera för sig, han fick böter och det var han som använde skattepengarna till detta. Och pekade han rätt i klippet, att här var det, så sänktes ju hastigheten för att det skulle komma en rondell. I vilket fall så kan jag tycka att 79km/h är rätt hög hastighet i alla fall när det är ett snöoväder som både begränsar sikt avsevärt och att det ligger snö på vägen, om man ska använda sunt förnuft. Men att det ska ligga till oss själva att ha med en sopkvast eller likanande för att sopa av skyltar är ju inte bara farligt utan lite löjligt också. Men med det sagt så ska man ju inte chansa på hastighet om man inte är villig att betala böter.
Sen fokus vart pengarna ska gå till är ju liten svår fråga, är det dödsfall man vill minska eller att saker blir stulna? Vilket är viktigast? I mina ögon minska dödsfall.
Det är fullkomligt livsfarligt att ge sig ut i trafiken, det finns både med och mottrafikanter. :) Men allt är ju farligt som du säger, man kan ramla från en pall eller få en gren i huvudet, saker man inte alltid kan skydda sig mot utan överdrivna kosekvenser, som att gå runt med hjälm hela tiden tex.
Men jag håller med ang. 30-punktslistan. Att ett gäng personer bestämmer saker för en minoritet för att "skydda" dom utan att lyssna på minoriteten själva, det argumentet har man ju hört förut....

PS. Detta blev inte så kort det heller. :) och jag verkar vara den enda som tycker att domen blev rätt, så vi kan väl "agree to disagree"?
 
Top