Böter utfärdade för såskoppar i fel körfält!

Hampe

Skriver massor!
Kors i taket!


GP skrev:
På motorvägar med tre körfält är så gott som alltid körfältet i mitten det mest populära.
Här kör över hälften av alla bilister vare sig. de kör i 80 eller 120 km/h.

Oskicket fick i början av veckan trafikpolisen i Södertälje att patrullera E4 vid Hallunda.
Enligt Daniel Jerrevik vid Södertäljepolisen hade han och hans kollegor skrivit ut fyra böter á 500 kronor samt stannat ett antal bilister för samtal.

Det är nästan så man inte tror att det är sant - men Ulf Nyström har skrivit om det, så då är det så!

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2015/02/05/boter-for-folk-i-mitten/





Hampe
 

Marie

Banned
Inte en dag för tidigt. Detta jobbar tysk polis med sedan åratal tillbaka, och ändå sprider sig oskicket även på Autobahn För tjugofem år sedan såg man i Tyskland aldrig någon som såsade i vänstra eller mittersta körfältet (men redan då ofta Sverige), idag ser man det alltför ofta även där. Är månne EU det nya "Mittens Rike" enlig svensk förebild?
 
Last edited:

gundj

New member
€400 om jag inte missminner mig för att ligga i omkörningsfält och inte köra om framförvarande inom 20 sek.
 

CB_Tobbe

New member
Kanske läge att justera regelverket lite kring trefältsvägar. Att bara tillåta körning i det högra körfältet känns lite onaturligt när det finns två körfält till.
I Sverige med låga hastighetsgränser känns det lite konstigt att belasta höger körfält extra eftersom mycket tung trafik lunkar på i 80 km/h,i höger körfält. samt att det ofta finns många på avfarter på dessa 3 fältvägar leder till ryckig körning med panikbromsningar inför småköer kring på eller avfarter

Ett altenativ kan vara att justera 70 km/ h till 100 km/h . En sådan förändring gör att flertalet stadsnära 3, fältsmotortvägar undantas. ( i stort sett alla 3 fältsvägar)
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Hoppas de börjar bötfälla här i Göteborg med. CB_Tobbe har kanske en poäng i rusningstrafik, men då går det lika fort i alla körfält. Här såsar folk i mittfilen dygnet om, även när det är tomt till höger. Häromdagen var det t o m en som svängde upp på motorvägen och blinkade vänster direkt och lade sig att somna i mittfilen, trots att det var tomt i högerfilen.
 

gundj

New member
Kanske läge att justera regelverket lite kring trefältsvägar. Att bara tillåta körning i det högra körfältet känns lite onaturligt när det finns två körfält till.
I Sverige med låga hastighetsgränser känns det lite konstigt att belasta höger körfält extra eftersom mycket tung trafik lunkar på i 80 km/h,i höger körfält. samt att det ofta finns många på avfarter på dessa 3 fältvägar leder till ryckig körning med panikbromsningar inför småköer kring på eller avfarter

Ett altenativ kan vara att justera 70 km/ h till 100 km/h . En sådan förändring gör att flertalet stadsnära 3, fältsmotortvägar undantas. ( i stort sett alla 3 fältsvägar)

Det är ju faktiskt tillåtet att köra i alla körfält, så länge du ligger där för att passera långsammare fordon.
Det är de som ligger i 100 på 110-väg i vänster körfält eller ligger där utan avsikt att passera framförvarande som bötfälls.
 

challe

Member
Tänka sig att polisen nu faktiskt agerar mot något annat än fortkörning och rattonykterhet. Hoppet tänds.
 

Skye

Kör Mycket!
Även engelsmännen börjar tröttna på beteendet och har nu kampanj. Kanske borde vi gå över till vänstertrafik och engelsmännen till höger..

B832Cq6CcAA7qzG.png
 

Kapten Stofil

New member
Vilket muppigt program :( nån journalist som måste visa att han finns... Gråzoner my ass, trafikreglerna är tydliga och det är alla bilisters skyldighet att känna till dem. Det är bara att i Sverige finns så få trafikpoliser att alla dansar på bordet när katten är borta.
 

Hampe

Skriver massor!
Även engelsmännen börjar tröttna på beteendet och har nu kampanj. Kanske borde vi gå över till vänstertrafik och engelsmännen till höger..

B832Cq6CcAA7qzG.png

Men, i UK så försöker ändå myndigheterna informera omkring problemet, slappheten och ointresset!

...annat är det i Sverige:



Det visar sig att det polisdistrikt som nu är ute och informerar/bötfäller/informerar länge har försökt förmå Trafikverket att sätta upp dialogtavlor längs den aktuella sträckan för att kommunicera ut det alla borde veta.
Utfallet på det...?
Ja, det kan ni säkert räkna ut. Inget som Trafikverket vill sänka sig till.
Information, propaganda och upplysning "fungerar inte" eftersom Tingvall bestämt att det är så.

Alltså tvingas Polisen ut att göra något som egentligen inte skulle behövas, men som är otroligt viktigt.
Den vinkling som man sett här och var - att polisens kampanj är orättvis, onödig, opåkallad och alla möjliga andra o-ord är sannerligen orättfärdig.

Denna kampanjen är viktig! Den gör att vi andra, engagerade trafikanter får större respekt för polisens arbete, nu när man är ute och tar det tunga jobbet att med att bearbeta beteenden i trafiken och tvingas förklara och informera mer än att bara jobba med sina två instrument som ger absoluta värden.

Bra jobbat, ni inblandade! Detta skulle man vilja se mer av på andra håll i landet - inte bara på de korta sträckor där vi har trefältsvägar.



Hampe
 
Last edited:

MvM

New member
Man ska inte hata, det är förödande för det egna välbefinnandet :very_drunk:
 
Top