Böjd fälgfläns - livsfarligt?

Motormannen

New member
Hej!

Känner att jag måste konsultera forumet och SMC i en fälgfråga.

Kör ned i ett potthål i asfalten häromdagen med en kraftig smäll. Undersöker inte och märker ingen skillnad påvägen hem (ca 10 mil). Idag var det däckbytardags på framdäcket och märker att fälgflänsen närmast däcket är lite utåtböjd på ett ställe, några centimeter långt. Det är en tre-ekrad BMW orginalfälg i aluminium, hojen är en BMW R1100RT från -97. Ringer runt på olika ställen efter råd och får följande varierande svar:

Northbike Sundsvall (auktoriserad BMW): ''- Hjulet kan låsa sig och det är godnatt! Släng och köp nytt oavsett hur liten skadan är! Vi vill inte montera något begagnat åt dig för din säkerhets skull.''
Däckhuset Sundsvall: ''- Osäker om det går, men kom in med hjulet så ska vi kika på det. Kan vara riskabelt att nöta ut aluminiumen.''
ProBike Stockholm (auktoriserad BMW): ''- Inga problem bara det inte är sprickor i fälgen men jag rekommenderar dig att ringa Intera som är fälgspecialister på både bil och MC.''
Intera Stockholm (fälgspecialist sedan 15 år): ''- Det ska gå att rikta bara inte ekrarna är krökta. Aldrig hört något klagomål från kunderna.''

Saxat från Interas hemsida:
''En vanlig fråga vi får är hur skadad en fälg kan vara och ändå gå att få rund igen.

Ett enkelt svar på det är att så länge som ekrarna fortfarande är raka så går fälgen att rikta.

Sprickor går att svetsa och bitar som saknas går att bygga upp igen.''


Nu ska en bekant med eget företag och lång erfarenhet från rörbockning och svettsning i bland annat aluminium fixa den och enligt honom skulle det inte heller vara några problem. Vi småskrattade åt Northbikes absurda påståenden.

Vad tror ni på SMC och övriga forumet? Kan hjulet ''låsa'' sig? Kan hjulet gå i tusen bitar utan förvarning?
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Idag var det däckbytardags på framdäcket och märker att fälgflänsen närmast däcket är lite utåtböjd på ett ställe, några centimeter långt.

Definiera "lite utåtböjd".
Talar vi <10mm och det är en "mjuk" skada, inga skarpa veck och kanter, ingen fara, av med däcket och klappa till med storsläggan bara! :tummenupp
Större skador bör man kanske värma lite innan man misshandlar tillbaka = specialist.
En annan nyckelfaktor är troligen sprickor. Ser du sprickor = varning = specialist.


Legeringarna i fälgar brukar vara rejält sega, att det skulle vara livsfarligt känns en aning... överdrivet... :tomte:

Troligen har du fått svaret från någon som suttit "på skolbänken" och fått sig den amerikanska sanningen till livs.
Där utbildaren sagt något i stil med:
Tvekar du så BYT delen, då blir du inte stämd iallafall...
Typ.

/B
 

Motormannen

New member
Japp, var inte mer än 10 cm böjd uti flänsen. 8700 kr skulle kalaset på Northbike gå på - vilken otrolig lättnad!
 

Hampe

Skriver massor!
Definiera "lite utåtböjd".
Talar vi <10mm och det är en "mjuk" skada, inga skarpa veck och kanter, ingen fara, av med däcket och klappa till med storsläggan bara! :tummenupp
Större skador bör man kanske värma lite innan man misshandlar tillbaka = specialist.
En annan nyckelfaktor är troligen sprickor. Ser du sprickor = varning = specialist.


Legeringarna i fälgar brukar vara rejält sega, att det skulle vara livsfarligt känns en aning... överdrivet... :tomte:

Troligen har du fått svaret från någon som suttit "på skolbänken" och fått sig den amerikanska sanningen till livs.
Där utbildaren sagt något i stil med:
Tvekar du så BYT delen, då blir du inte stämd iallafall...
Typ.

/B


Håller som vanligt med om det mesta som Biker Bob Sweden säger, men lite konsumentupplysning skadar inte:
av med däcket och klappa till med storsläggan bara! :tummenupp

Så himla enkelt är det inte!


Har en framfälg till en Varadero som ser ut så här.

Kastar förvånansvärt lite, och jag tog mig faktiskt alla 300 milen hem från platsen för brottet, men ändå inget jag skulle köra vidare med på landsväg.
Delvis för att fälgen är så bucklad att det inte går att få ett slanglöst däck att sätta sig på fälgen vid nymontage längre :tummenupp Det kilar helt enkelt luft förbi klinchen just vid en av skadorna så det går inte att blåsa upp det nya däcket, och dels för att jag ändå behöver en dedikerad grusfälg.

Att försöka vedbodrikta just denna fälgbanan är stört omöjligt - och jag har sannerligen bankat fälg i mina dagar!
En sådan jäddra på en gång både benhård och gummiseg legering! Enkei, förövrigt. Jag fattar bara inte hur skadan kunde uppstå!
Ja, eller... ...jo, fattar gör jag ju, men när det small och ändå fortsatte rulla så kunde jag aldrig tänka mig att det inte skulle gå att rikta.

För min del struntar jag i att rikta, jag lägger i en tjockslang och gasar vidare på grus med min buckelfälg - Bike MC-demontering hade en rund och rak fälg till sådana pengar att det inte var någon idé att reparera.

Nu har ju Motormannen löst sitt problem - Grattis! men för den som söker i ämnet längre fram vill jag tipsa om att bästa rådet var någonstans man skall reparera en bucklig fälg kan man få av försäkringsbolagen!

Nä nä nä - inte tomtarna som man möter på telefon, utan skadereglerarna på ute på fältet.
Dom har örnkoll på hur man kan spara pengar, på vilka verkstäder som är bra på vad och på vilka som gör jobb som inte blir backjobb. Lycka till.


Hampe



...och ja, det är lite bisarrt att använda en Varadero som grusräser. Men kul.
 
Top