Motormannen
New member
Hej!
Känner att jag måste konsultera forumet och SMC i en fälgfråga.
Kör ned i ett potthål i asfalten häromdagen med en kraftig smäll. Undersöker inte och märker ingen skillnad påvägen hem (ca 10 mil). Idag var det däckbytardags på framdäcket och märker att fälgflänsen närmast däcket är lite utåtböjd på ett ställe, några centimeter långt. Det är en tre-ekrad BMW orginalfälg i aluminium, hojen är en BMW R1100RT från -97. Ringer runt på olika ställen efter råd och får följande varierande svar:
Northbike Sundsvall (auktoriserad BMW): ''- Hjulet kan låsa sig och det är godnatt! Släng och köp nytt oavsett hur liten skadan är! Vi vill inte montera något begagnat åt dig för din säkerhets skull.''
Däckhuset Sundsvall: ''- Osäker om det går, men kom in med hjulet så ska vi kika på det. Kan vara riskabelt att nöta ut aluminiumen.''
ProBike Stockholm (auktoriserad BMW): ''- Inga problem bara det inte är sprickor i fälgen men jag rekommenderar dig att ringa Intera som är fälgspecialister på både bil och MC.''
Intera Stockholm (fälgspecialist sedan 15 år): ''- Det ska gå att rikta bara inte ekrarna är krökta. Aldrig hört något klagomål från kunderna.''
Saxat från Interas hemsida:
''En vanlig fråga vi får är hur skadad en fälg kan vara och ändå gå att få rund igen.
Ett enkelt svar på det är att så länge som ekrarna fortfarande är raka så går fälgen att rikta.
Sprickor går att svetsa och bitar som saknas går att bygga upp igen.''
Nu ska en bekant med eget företag och lång erfarenhet från rörbockning och svettsning i bland annat aluminium fixa den och enligt honom skulle det inte heller vara några problem. Vi småskrattade åt Northbikes absurda påståenden.
Vad tror ni på SMC och övriga forumet? Kan hjulet ''låsa'' sig? Kan hjulet gå i tusen bitar utan förvarning?
Känner att jag måste konsultera forumet och SMC i en fälgfråga.
Kör ned i ett potthål i asfalten häromdagen med en kraftig smäll. Undersöker inte och märker ingen skillnad påvägen hem (ca 10 mil). Idag var det däckbytardags på framdäcket och märker att fälgflänsen närmast däcket är lite utåtböjd på ett ställe, några centimeter långt. Det är en tre-ekrad BMW orginalfälg i aluminium, hojen är en BMW R1100RT från -97. Ringer runt på olika ställen efter råd och får följande varierande svar:
Northbike Sundsvall (auktoriserad BMW): ''- Hjulet kan låsa sig och det är godnatt! Släng och köp nytt oavsett hur liten skadan är! Vi vill inte montera något begagnat åt dig för din säkerhets skull.''
Däckhuset Sundsvall: ''- Osäker om det går, men kom in med hjulet så ska vi kika på det. Kan vara riskabelt att nöta ut aluminiumen.''
ProBike Stockholm (auktoriserad BMW): ''- Inga problem bara det inte är sprickor i fälgen men jag rekommenderar dig att ringa Intera som är fälgspecialister på både bil och MC.''
Intera Stockholm (fälgspecialist sedan 15 år): ''- Det ska gå att rikta bara inte ekrarna är krökta. Aldrig hört något klagomål från kunderna.''
Saxat från Interas hemsida:
''En vanlig fråga vi får är hur skadad en fälg kan vara och ändå gå att få rund igen.
Ett enkelt svar på det är att så länge som ekrarna fortfarande är raka så går fälgen att rikta.
Sprickor går att svetsa och bitar som saknas går att bygga upp igen.''
Nu ska en bekant med eget företag och lång erfarenhet från rörbockning och svettsning i bland annat aluminium fixa den och enligt honom skulle det inte heller vara några problem. Vi småskrattade åt Northbikes absurda påståenden.
Vad tror ni på SMC och övriga forumet? Kan hjulet ''låsa'' sig? Kan hjulet gå i tusen bitar utan förvarning?
Last edited: