Bättre än fartkameror och vägbulor?

Chopperbyggarn

New member
Precis så såg den 200 mil långa väg ut (fast med många fler sådana här gropar )som jag körde mellan Salvador och Fortaleza (Brasilien) årsskiftet 2001-2002. Var helt klart spännande plus att jag blev rånad av 3 stycken poliser med automat gevär på denna bitvis ödsliga vägsträcka...ett minne för livet.:tummenupp

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Jag har faktiskt funderat på att måla en grop, bara för skojs skull för att se hur folk reagerar. Dock kanske inte för att lägga på vägen. :wink:
 

Cyborg

New member
Precis så såg den 200 mil långa väg ut (fast med många fler sådana här gropar )som jag körde mellan Salvador och Fortaleza (Brasilien) årsskiftet 2001-2002. Var helt klart spännande plus att jag blev rånad av 3 stycken poliser med automat gevär på denna bitvis ödsliga vägsträcka...ett minne för livet.:tummenupp

Anders.J

Vad tusan?? berätta mer. Låter riktigt läskigt.

OnTopic: Hehehe galen idé.
 

Chopperbyggarn

New member
Vad tusan?? berätta mer. Låter riktigt läskigt.

Jag var på väg till Fortaleza och från Salvador hade jag två vägar att välja , antigen kustvägen , eller den kortare vägen i inlandet. Jag valde den kortare då både tiden och pengarna började rinna ut.

Jag blev varnad för rån risken efter denna väg dock inte om alla dessa livsfarliga jätte gropar i asfalten eller så förstod jag inte vad dom sa. Dessa gropar låg som ett "lapptäcke" nästan hela sträckan på 200mil mellan Salvador och Fortalesa.
Medveten om rånrisken samt att elstarten var sönder (ingen kick) så ville jag forsera denna sträcka snabbt utan stopp viket innebar upp till 80 km/h på smala remsor mellan hålen och tankning med motorn igång. På vissa sträckor var det fullt med fattiga personer som fyllde i groparna med skyffel, samtliga sträckte ut händerna för att få pengar när jag passerade men jag vågade inte stranna och hade heller inte lättillgängliga pengar som jag kunde kasta till dom under färd.
Det fanns små betonghus med jämna mellanrum (polisens eller myndigheternas) och vid var och ett av dessa stod det kvaddade och söndervidna fordon , allt från personbilar till lastbilar och bussar.

På en ödslig sträcka hade polisen satt upp en vägspärr som bestod av en röd plast kona och ett antal tegelstenar... jag var tvungen att stanna och stänga av motorn!
En av dom tre automatgevärs beväpnade poliserna som förde talan och som hade en mycket elak utstrålnig i sitt ansikte kunde ordet "money" och han väste ordet "money flera gånger tills jag förstod att han menade allvar. Detta var rakt på sak och inte några dåliga ursäkter om något lagbrott som tidigare i Sydamerika.

Jag var givetvis rädd men tänkte "tack o lov att jag har pengar i plånboken" så jag frågade på min dåliga Spanska med inslag av Portugisiska ord "hur mycket"? Han ville inte svara på frågan utan fortsatte säga "money" så jag tog upp plånboken och tänkte att jag plockar en sedel i taget tills dom blir nöjda. Jag började med 20 Real (ca 45 SEK) och till min stora förvåning så var dom nöjda med detta!
Jag lyckades förklara att starten var sönder och då dom snabbt ville ha mig därifrån så hjälpte dom till att putta igång hojen.

Dessa "rånar poliser" var smarta dom nöjde sig med en liten summa från varje förbipasserande och på så sätt var det ingen som tyckte att det var lönt att anmäla dom.... dessutom fanns det inte ett enda vittne på platsen.

Detta var mycket läskigt just då men i efterhand skulle jag inte vilja byta denna och vägens upplevelse mot allt guld i världen.

Ett minne för livet.:tummenupp

Anders.J

Bilden är tagen väl framme i Fortaleza när jag lagar starten. Pojken på bilden som är halvsvensk bor numera i Sverige ett stenkast härifrån och brukar komma förbi min verkstad emellanåt för att prata och titta på hojarna. Mycket trevlig tonåring!
 
Last edited:
Top