Avväpna årsmötet

totted

New member
Jag önskar vi fortsätter denna nya tråd här.

Citat:
Ursprungligen postat av Avarage
Om vi inte gör NÅGOT, oavsett vad, så lär vi snart vara nere på en sådan nivå att årsmötet ÄR rätt forum för beslut!

Jag håller med dig i sak att det i praktiken inte fungerar med ett årsmöte när man är 70 000 medlemmar.

Men samtidigt så är realiteten den att årmötet HAR beslutsrätt och därför anser jag det ligga i varje enskild medlems intresse att bevaka "sina" intressen.
Slut Citat


Då kanske 200 medlemmar på årsmötet inte ska ha denna absoluta makt.
En möjlighet är att de beslut som ska tas på årsmötet i god tid läggs ut på nätet och att man kan lägga sin röst redan där. Forum att diskutera har SMC redan ordnat på ett utmärkt sätt.
 

Niklasinorr

New member
Jag önskar vi fortsätter denna nya tråd här.

Citat:
Ursprungligen postat av Avarage


...Men samtidigt så är realiteten den att årmötet HAR beslutsrätt och därför anser jag det ligga i varje enskild medlems intresse att bevaka "sina" intressen.
Slut Citat


Då kanske 200 medlemmar på årsmötet inte ska ha denna absoluta makt.
En möjlighet är att de beslut som ska tas på årsmötet i god tid läggs ut på nätet och att man kan lägga sin röst redan där. Forum att diskutera har SMC redan ordnat på ett utmärkt sätt.

Ja, visst vore det kanon att kunna utnyttja sin rösträtt på nätet, och du kan också vara helt säker på att det är en sak som det funderas på både i Mora och ute i länen. Men, det är inte gratis, det är ganska dyrt att bygga ett fungerande, idiotsäkert system som skall vara demokratiskt riktigt så att man inte kan fuska, det vore ju inte roligt att få en "röstfuskskandal" på halsen...
Sen innebär ju detta då att vi först måste ha ett årsmöte så att vi kan rösta om förändrade stadgar, för att ta makten från årsmötet, sen måste vi höja medlemsavgiften ytterligare så att vi kan finansiera det nya systemet...

SEN kan vi ju ha ytterligare ett årsmöte, nätbaserat, där vi kan rösta för att sänka medlemsavgiften igen, givetvis efter en rejäl reklamkampanj riktad till alla 70 000 medlemmarna, alla måste ju få information om att dom kan rösta på nätet. Det är ganska många av dom 70 000 som inte är ute på internet, läser på forum eller ens har e-mail, dvs snigelpost och ett utskick till 70 000 människor är det som gäller.
Om SMC inte ser till att informera alla 70 000 om att årsmötet inte längre är beslutande organ så kommer det att ta hus i h-vete, då bryter SMC nämligen mot alla gällande demokratiska regler.

Sen utöver den här lilla habrovinken med att göra en reklamkampanj, informera alla människor, ha ett par årsmöten för att förverkliga det hela och dessutom köpa in ett svettigt datasystem så skall då SMC göra allting annat som SMC gör. Priset för detta är ännu fler utbrända människor, både anställda och ideelt arbetande, just dom samma människor som gör det möjligt att du och jag och alla andra hojåkare fortfarande KAN köra motorcyklar på våra vägar...

Förändringar gör ont, förändringar är nödvändiga och förändringar tar tid, det är en jättelik Supertanker som Jesper och organisationen skall vända runt. Det kommer att kosta blod svett och tårar och en massa människor kommer att sura ihop av olika anledningar, men det MÅSTE vi ta.
Ge det NYA SMC en chans innan ni sågar av grenen, förändringens vind har bara börjat att blåsa, kan inte du och ni andra som klagar på avgiften bita ihop ett tag till och se vad det blir av det hela? Jag kan garantera att det NYA SMC inte blir sämre än det gamla, det kan jag satsa min medlemsavgift på...:)
 

Strömma

New member
Ge det NYA SMC en chans innan ni sågar av grenen, förändringens vind har bara börjat att blåsa, kan inte du och ni andra som klagar på avgiften bita ihop ett tag till och se vad det blir av det hela? Jag kan garantera att det NYA SMC inte blir sämre än det gamla, det kan jag satsa min medlemsavgift på...:)
Mycket bra sagt!

Dessutom kommer man som medlem redan i och med det nya forumet få ett större inflytande, och därmed en möjlighet för oss medlemmar att vara med och utveckla efter våra önskemål. Jag kan inte för mitt liv tro att man nu lägger ned både tid och pengar på en förändring, med bl.a. forumet, om man inte hade haft för avsikt att lyssna på oss. Att det sedan kommer att ta tid med de förändringar som finns på ritbordet idag är helt klart. Förmodligen dessutom mer tid än vad dom har räknat med, då det säkert kommer att göras ytterliggare förändringar efter våra önskemål på vägen.

Jag tycker personligen att forumet redan så här långt fungerar bra. Inte så mycket beroende på aktiviteten från oss medlemmar, utan på det sätt som man redan nu går ut och diskuterar och besvarar våra frågor på, relativt snabbt dessutom. Sedan är det ju upp till oss att vara aktiva och att komma med förslag och synpunkter, för utan frågor eller frågeställningar blir det inget att besvara eller att ta ställning till.

Tycker också att det är lite beklämmande att så många klagar på höjningen av medlemsavgiften. De flesta som gör det verkar dessutom ha varit missnöjda redan tidigare, vilket då i mitt tycke skulle vara dom som borde se det positiva med de förändringar som nu görs. Dessutom måste det väl ändå finnas en förståelse över att det kostar stora pengar att förändra en så stor organisation, och ställer man sedan medlemsavgiften i relation till vad det kostar att äga och åka hoj en sommar, ja då är det småpengar. Jag tänker inte klaga förrän man har fått chansen att visa vad man kommer att uppnå med förändringarna. Om jag då trots allt väljer att går ur så det skulle i så fall vara för att jag inte delar de mål och värderingar man försöker uppnå, inte för att medlemsavgiften är för hög.

Nej, ge det tid, och utnyttja den tiden till att vara aktiv på forumet med synpunkter och idéer under förändringen. Visst, det kan aldrig bli så att alla medlemmar får exakt vad som önskas, men personligen tror jag att i pricip alla kommer bli nöjda och känna sig mer hemma i organisationen än vad man har gjort tidigare.
 

Jåke

New member
Då kanske 200 medlemmar på årsmötet inte ska ha denna absoluta makt.
En möjlighet är att de beslut som ska tas på årsmötet i god tid läggs ut på nätet och att man kan lägga sin röst redan där. Forum att diskutera har SMC redan ordnat på ett utmärkt sätt.
Eller åxå kanske fler ska bemöda sig med att ta sig till årsmötet?

Att ta ställning till beslut och diskutera dem i forum kommer troligen ta för lång tid och bädda för alltför många missförstånd då man varken ser eller hör tonfallet på de som diskuterar.

Men jag håller med om att det i dagsläget är en lite sned fördelning. Men det är knappast formens fel.
Ska man dessutom ändra formen måste ju de som förspråkar en nätvariant faktiskt ta sig till ett årsmöte först för att rösta igenom stadgeändringen precis som Niklas säger... :rolleyes:
 
Last edited:

totted

New member
Intressanta inlägg

En del frågor bara (på allvar)
Är det fakta eller egna spekulationer.
Kan man inkalla extra årsmöte t.ex.?

Jag tror att alla i SMC har tillgång till internet på något sätt. (egen spekulation;) )

Kan en vägledande "folkomröstning" i viktiga frågor på nätet vara en lösning?

Hur stor procentandel av medlemmarna måste vara på årsmötet för att det ska vara beslutande? Skulle det extremfallet ett årsmöte på tre personer av 70000 kunna kuppa igenom stora förändringar?

Vad säger sakkunniga från SMC?
 

blueslow

New member
Snip ...
Jag tror att alla i SMC har tillgång till internet på något sätt. (egen spekulation;) )
Snip ...

Tyvärr så är min uppfattning att det inte hjälper.
Om man inte bemödar sig med att läsa igenom motionerna och tar sig till årsmötet eller till webben inklusive forum och gör motsvarande blir resultatet detsamma.

Visst är tillgängligheten större och billigare via nätet, men vi förlorar mycket av nyanseringen i det talade ordet jämfört med det skrivna.

Jag är förändringvillig och tycker att nätet skall användas, men det kan inte ersätta årsmötet.

/Klas
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
Förändringar gör ont, förändringar är nödvändiga och förändringar tar tid, det är en jättelik Supertanker som Jesper och organisationen skall vända runt. Det kommer att kosta blod svett och tårar och en massa människor kommer att sura ihop av olika anledningar, men det MÅSTE vi ta.
Ge det NYA SMC en chans innan ni sågar av grenen, förändringens vind har bara börjat att blåsa, kan inte du och ni andra som klagar på avgiften bita ihop ett tag till och se vad det blir av det hela? Jag kan garantera att det NYA SMC inte blir sämre än det gamla, det kan jag satsa min medlemsavgift på...:)

Vist är det nog - hastighet, är en viktig faktor..
Idag tar förändringar väldigt lång tid, vore nya stadge revidering tar ju i princip 3 år :eek:

Runt sättet vi hanskas med demokratin är en knurig fråga.

Vi har ju årsmöten i varje distrikt, och där bör som medlem göra sina åsikter hörda. I genomsnitt har varje disktrikt ca. 20 deltagare på årsmöten. Här går det snett första gången!

Sen har vi i Februari årligen ett stormöte vart alla "insyltade deltar" och här är det möjligt att påvärka. Ofte behandlas här stretegiska frågor om i vilken riktning SMC skutan ska styras.

Mars månad är vart Läns Ordförende, Instruktörs ansviga, och Informatörerna träffas. Här diskuteras och besluttas igen riktlinjer för verksameten (dock inte var medlemsavgifts höjningen där, efersom att kunskapen om den ekonomiske sits först kom sen).

I spetember strax innan årsmötet är igen ett möte med Länsordförende.

SMC:s styrelse har ofta diskuterad om direkt demokratin, vart varje medlem har en röst på årsmötet är rätt, bl. a eftersom att det är så som kommer.
Dock, har vi under min tid i styrelsen värderad att direkt domokratin är nått vi ska sköta.
Styrelsen har såklart kollad på övriga former för demokrati. T. ex i Friskis & Friskis, som påminnar om SMC på flera punkte, har man ett system med delegater. Dvs att varje Distrikt ger mandat till sina delegater inför årsmötet.
Och årsmötet, är sålunda inte mför medlemmen direkt, men för delegater som från hemmaplan har planerad hur man vill rösta.

Internet, har vi diskuterad och här ser vi problem med att internet penetration är ett problem. Vi har aldrig kommet sålångt att teknikken har varit en barrier.

Så vist behandlas frågan med bevakenhet av styrelsen.

Forummet här är bra, för att här kan flera lufta sina synepunkter.

Hoppas det var lite svar...


Totten: Runt möjligheter enligt stadgar för extra årsmöten ex. kolla görna i stadgarna som finns på webbsajten - jag får delta vidare i FEMA mötet vart jag sittar just nu :)
 

totted

New member
Tack Jespen :D

Frågan om representativ demokrati bör lyftas upp och diskuteras av alla. Jag tycker själv att det är en strålande idé vid första påseendet.
 
Last edited:
Top