Huvudsaken är ju att den är trafikförsäkrad, sen huruvida den är e.regg eller så spelar ingen roll. Jag hade nog inte tänkt köra på väg ändå, det ka finnas en träningstid i veckan på gokartbana här för motard, sen lite knix på det hade ju kunnat vara kul.Du har alltså lyckats trafikförsäkra ett fordon som inte är eller varit i trafik, samt ej heller får framföras i trafik?
När hojen ställs på blir den antagligen "enduro"-registrerad(registrerad med förbehåll/Tillägg) och får i alla fall inte framföras i trafik annat än till Svemo-godkänd träning/tävling eller i samband med dessa.
Du bör nog kolla upp detta en gång till med ditt försäkringsbolag![]()
när blev det krav på trafikförsäkring för att åka på en bana visserligen är det en tid sedan jag slutade åkte tidigare banracing sidovagn och dom cyklarna går ej att regga nyfiken
när blev det krav på trafikförsäkring för att åka på en bana visserligen är det en tid sedan jag slutade åkte tidigare banracing sidovagn och dom cyklarna går ej att regga nyfiken
Problemet är föraransvaret. Om nåt går väldigt fel så kan du eller jag vara vållande till en personskada (på banan) och åtminstone jag är inte god för dom miljoner i skador som det kan bli fråga om.
Lösningen är försäkring, antingen i form av trafikförsäkring eller den ansvarsförsäkring som ingår i tävlingslicensen. Såvitt jag förstått kan det bli riktigt galet om en krash med personskador skulle ha parter inblandade som går under olika regelverk, alltså en reggad/trafikförsäkrad och en med licens. Det är anledningen, som jag fått det förklarat, att man bör köra skilda pass för "riktiga" racers och bandagsåkare på reggade hojar.
Som flera här redan skrivit så är inriktningen på SMC:s kurser att arbeta med trafiksäkerhet och då känns det ju inte så aktuellt att köra licensgrupper (med reservation för dom nya steg 5 och 6-kurserna).
Det handlar om försäkring ja, men det blev inte riktigt rätt.
Trafikförsäkringen är dels en ansvarsförsäkring som ersätter de skador man orsakar på eller för tredje person och dels en personförsäkring för föraren.
Den försäkring som ingår i tävlingslicensen är bara en personförsäkring för föraren dvs ingen ansvarsförsäkring. Skyddet för tredje person vid tävling eller träning står arrangörens försäkring för.