Avställd maskin på knix?

Ricken

Member
Hur är det nu, om jag har en hoj, avställd men med trafikförs, får man vara med på knix då?
 

Roberth

New member
Nej.

Om du nu betalar trafikförsäkring förstår jag inte varför hojen är avställd. Syftet med avställningen är ju att slippa trafikförsäkringen.
 

Ricken

Member
Det är en cross, yamaha yz, den är förreggad så jag har reg nr, avställd, så därför jag funderar på o skaffa motardhjul o köra med den.
Men kanske får bes i allafall då.
 

Hoke

New member
Du har alltså lyckats trafikförsäkra ett fordon som inte är eller varit i trafik, samt ej heller får framföras i trafik?
När hojen ställs på blir den antagligen "enduro"-registrerad(registrerad med förbehåll/Tillägg) och får i alla fall inte framföras i trafik annat än till Svemo-godkänd träning/tävling eller i samband med dessa.

Du bör nog kolla upp detta en gång till med ditt försäkringsbolag;)
 

Ricken

Member
Du har alltså lyckats trafikförsäkra ett fordon som inte är eller varit i trafik, samt ej heller får framföras i trafik?
När hojen ställs på blir den antagligen "enduro"-registrerad(registrerad med förbehåll/Tillägg) och får i alla fall inte framföras i trafik annat än till Svemo-godkänd träning/tävling eller i samband med dessa.

Du bör nog kolla upp detta en gång till med ditt försäkringsbolag;)
Huvudsaken är ju att den är trafikförsäkrad, sen huruvida den är e.regg eller så spelar ingen roll. Jag hade nog inte tänkt köra på väg ändå, det ka finnas en träningstid i veckan på gokartbana här för motard, sen lite knix på det hade ju kunnat vara kul.

Just nu är den garageförsäkrad, har en kompis som har en likadan, han har den halvförsäkrad avställd.
 

lucifer

New member
när blev det krav på trafikförsäkring för att åka på en bana visserligen är det en tid sedan jag slutade åkte tidigare banracing sidovagn och dom cyklarna går ej att regga nyfiken
 

Spiff

New member
när blev det krav på trafikförsäkring för att åka på en bana visserligen är det en tid sedan jag slutade åkte tidigare banracing sidovagn och dom cyklarna går ej att regga nyfiken

Knix = trafiksäkerhetsutbildning. Dvs vi använder gokartbanan som vilken väg som helst och inte som racingbana. Det är väl den närmsta liknelsen man kan dra för att försöka förklara. Med andra ord skall fordonet vara godkänt för att framföras på väg och iom det så är trafikförsäkring obligatoriskt.
 

ezzo

New member
när blev det krav på trafikförsäkring för att åka på en bana visserligen är det en tid sedan jag slutade åkte tidigare banracing sidovagn och dom cyklarna går ej att regga nyfiken

Då smc håller fortbildningskurser som är trafiksäkerhetshöjande. De vänder sig till folk som kör mc på gata. Det är ej tävling eller träning.
Det är krav på körkort, inreggad och minst trafikförsäkrad hoj.

Blanda ej ihop banåkning med smc kurser.
 

OH-

Member
när blev det krav på trafikförsäkring för att åka på en bana visserligen är det en tid sedan jag slutade åkte tidigare banracing sidovagn och dom cyklarna går ej att regga nyfiken

Problemet är föraransvaret. Om nåt går väldigt fel så kan du eller jag vara vållande till en personskada (på banan) och åtminstone jag är inte god för dom miljoner i skador som det kan bli fråga om.

Lösningen är försäkring, antingen i form av trafikförsäkring eller den ansvarsförsäkring som ingår i tävlingslicensen. Såvitt jag förstått kan det bli riktigt galet om en krash med personskador skulle ha parter inblandade som går under olika regelverk, alltså en reggad/trafikförsäkrad och en med licens. Det är anledningen, som jag fått det förklarat, att man bör köra skilda pass för "riktiga" racers och bandagsåkare på reggade hojar.

Som flera här redan skrivit så är inriktningen på SMC:s kurser att arbeta med trafiksäkerhet och då känns det ju inte så aktuellt att köra licensgrupper (med reservation för dom nya steg 5 och 6-kurserna).
 

enhjuling

New member
Problemet är föraransvaret. Om nåt går väldigt fel så kan du eller jag vara vållande till en personskada (på banan) och åtminstone jag är inte god för dom miljoner i skador som det kan bli fråga om.

Lösningen är försäkring, antingen i form av trafikförsäkring eller den ansvarsförsäkring som ingår i tävlingslicensen. Såvitt jag förstått kan det bli riktigt galet om en krash med personskador skulle ha parter inblandade som går under olika regelverk, alltså en reggad/trafikförsäkrad och en med licens. Det är anledningen, som jag fått det förklarat, att man bör köra skilda pass för "riktiga" racers och bandagsåkare på reggade hojar.

Som flera här redan skrivit så är inriktningen på SMC:s kurser att arbeta med trafiksäkerhet och då känns det ju inte så aktuellt att köra licensgrupper (med reservation för dom nya steg 5 och 6-kurserna).

Det handlar om försäkring ja, men det blev inte riktigt rätt.
Trafikförsäkringen är dels en ansvarsförsäkring som ersätter de skador man orsakar på eller för tredje person och dels en personförsäkring för föraren.
Den försäkring som ingår i tävlingslicensen är bara en personförsäkring för föraren dvs ingen ansvarsförsäkring. Skyddet för tredje person vid tävling eller träning står arrangörens försäkring för.
/Stefan
 

OH-

Member
Det handlar om försäkring ja, men det blev inte riktigt rätt.
Trafikförsäkringen är dels en ansvarsförsäkring som ersätter de skador man orsakar på eller för tredje person och dels en personförsäkring för föraren.
Den försäkring som ingår i tävlingslicensen är bara en personförsäkring för föraren dvs ingen ansvarsförsäkring. Skyddet för tredje person vid tävling eller träning står arrangörens försäkring för.

Tack så mycket för upplysningen. Som "icke-racer" har jag ju inte järnkoll.

Jag skall nog öppna en ny tråd kring det här, det är ju lite intressant med anledning av steg 5 och 6 som drar igång nu.
 

Ricken

Member
Jag känner att jag kanske inte riktigt la fram den bild av det hela som jag hade tänkt.

Men så här är det, jag ska till att börja banan mot instruktör, den 19:e har vi knix på Bergringen Svenstavik. Det är min första dag som AIA om jag förstått det rätt.

Min tanke var att man kunde köra Motard träningar med den på torsdagar, eller vilken dag det nu var, och sedan använda den på knix.
Min 1145cc KTM twin rova trivs inte jättebra på gokartbanan med mig i sadeln, en bättre pilot så myser den säkert.

Så det var tanken att den skulle kunna användas på knix för att underlätta för mig.

Så eventuellt så reggar jag in den och kör med den, eller så lär jag mig köra långsamt med rockåttan.
Vi får se, men tack för svaren iallafall. :)
 
Top