Avgassystem

Kawasaki

New member
Hej. har funderingar om man byter avgassystem från orginal till ett effektsystem t.e.x. lazer m.m som är öppnare ,
vad händer med bränsleinställningen
får man ge den mera eller mindre bränsle eller behöver man inte göra någonting ,
kann tillägga att den har vanliga förgasare ingen insprutning.
 

Dr.Bike

New member
Hej. har funderingar om man byter avgassystem från orginal till ett effektsystem t.e.x. lazer m.m som är öppnare ,
vad händer med bränsleinställningen
får man ge den mera eller mindre bränsle eller behöver man inte göra någonting ,
kann tillägga att den har vanliga förgasare ingen insprutning.

Jo det stämmer bra det. En förändring behöver göras.
Det behövs det iofs oftast redan INNAN man bytt oxå, p.g.a att alla tillverkare har hårda avgasemissionskrav de ska uppfylla och därför går hojarna snålt redan som original.

Sätter man dit ett sportluftfilter och/eller en öppnare skorsten så kommer man behöva kompensera för detta.
 

Niklasinorr

New member
Jo det stämmer bra det. En förändring behöver göras.
Det behövs det iofs oftast redan INNAN man bytt oxå, p.g.a att alla tillverkare har hårda avgasemissionskrav de ska uppfylla och därför går hojarna snålt redan som original.

Sätter man dit ett sportluftfilter och/eller en öppnare skorsten så kommer man behöva kompensera för detta.

Ursäkta om jag kommer och bryr mig här men en sak som jag funderar på är just öppnare luftfilter. Jag har en kompis som kör ett Dynojetcenter sedan många år tillbaka och han är en väldigt, och erkänt, duktig trimmare.

Han sa att han under alla dessa år aldrig fått mer än ca en hästkraft på att byta luftfilter, ofta blir det faktiskt en baktrimmning med att byta filter. En test av avgassytem i engelska Performance Bikes för flera år sedan fick också samma resultat på en R6:a. Efter ca 100 körningar i bänk, med justering, så lyckades dom klämma ur 0,6 hästar mer med ett Pipercross luftfilter. På enstånkor typ Xr650 och enduromoppar och crossar har jag sett mer men på moderna sporthojar så stämmer det med mina erfarenheter. Min tanke är ju då att luftfiltret inte är någon begränsning. Och att byta luftfilter på en cykel med originalsystem borde heller inte ge någon som helst skillnad eftersom det inte spelar någon roll när motorn inte kan häva ur sig mer i bakänden...?

Min fråga då är ju dina erfarenheter Herr Doktor?
 

Dr.Bike

New member
Ursäkta om jag kommer och bryr mig här men en sak som jag funderar på är just öppnare luftfilter. Jag har en kompis som kör ett Dynojetcenter sedan många år tillbaka och han är en väldigt, och erkänt, duktig trimmare.

Han sa att han under alla dessa år aldrig fått mer än ca en hästkraft på att byta luftfilter, ofta blir det faktiskt en baktrimmning med att byta filter. En test av avgassytem i engelska Performance Bikes för flera år sedan fick också samma resultat på en R6:a. Efter ca 100 körningar i bänk, med justering, så lyckades dom klämma ur 0,6 hästar mer med ett Pipercross luftfilter. På enstånkor typ Xr650 och enduromoppar och crossar har jag sett mer men på moderna sporthojar så stämmer det med mina erfarenheter. Min tanke är ju då att luftfiltret inte är någon begränsning. Och att byta luftfilter på en cykel med originalsystem borde heller inte ge någon som helst skillnad eftersom det inte spelar någon roll när motorn inte kan häva ur sig mer i bakänden...?

Min fråga då är ju dina erfarenheter Herr Doktor?


Stämmer bra det.
Iaf med våra observationer i stort.
Men trimmar man seriöst finns det såklart hästar gömda både här och där.
Och vi har ju en egen bromsbänk så att... det är inga gissningslekar vi håller på med.

MEN! :) Alltid detta men!
Som alltid beror det på.
På vaddå?
Tack för att du frågade! ;)

Äldre hojar har ofta både sämre avgas och inloppssytem. På filtersidan har man t.ex väldigt små luftburkar jämfört med idag, och därmed oxå ofta mycket mindre filterarea = mer motstånd.
Där finns det en hel del att vinna på att trimma till det lite.
Men som du själv antyder: Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, så många kanske hänger i ett Hej&Hå-filter, utan att sedan matcha inloppet i burken.
Många inlopp är trånga och astmatiska för ljuddämpningens skull.

Ok - vi säger att vi har kläm på det där, men så kommer det trånga pinsamt tysta avgassystemet.
Och utan att göra nåt där så är det inte lönt (knappt) att spetta i andra änden heller.
Sans och balans är honnörsorden.

Sen är det ju frågan om vad som är mycket.

Är EN (1) häst mycket?
Nja, kanske inte.

Kan fem (5) hästar vara det?
Ja säger jag, nej säger de flesta... men vänta.

Många vill TRO att ett filter och avgasbyte ger 15-25 häst på deras litermaskin.
Men...
Det gör det inte.
Iaf inte sålänge den i övrigt är original.

Jag trimmar ju hojar, och allt handlar om throughput. D.v.s på svenska: hur stor gasvolym kan vi få genom motorn på ett visst givet varvtal.

NU kan vi börja snacka om att ett sportluftfilter liksom helsystem verkligen kan komma tillpass.

Men kedjan är som sagt lång: Inlopp i luftburk, filter (nej man ska inte köra utan filter eller med lösa filter på varje fugge. mer om varför senare) vassare kamaxlar, inloppskanaler, som kan portas upp för högre flöde, ventiler likaså, förbränningsrum som kan fixas (här finns mer flöde än många vet) samt kompression, utblås, och så avgasrör.
För att inte tala om inställningen av bränsle/luftförhållandet, som ofta är bortitok på många hojar.
På en och samma hoj kan det växla mellan Sahara i Juli och monsunperioden i november i Kuala Lumpur... alltigenom varvtalsregistret. D.v.s snustorrt till tokfett.

Joxar man på ETT ställe i denna kedja så får det följdverkningar i resterande delar oxå.
Och har man inte koll, eller har "otur" som många tycks ha.. ;) eller bara chansar, så är det inte säkert att man börjar att ge sig på den trängsta sektorn, kedjans svagaste länk.

Vilket då OFTAST numera alltså INTE är vare sig luftfilter, eller avgas.

Ok. Alltnog...

Varför är nya hojar (efter 95 för sporthojar, efter 00 för resten av hojarna kan man säga) så mycket bättre då?
Jo av flera anledningar.

- De har större volym i luftburken. Dels beror detta på att varje insug då har en större fri volym att suga ur, och det hinner alltså inte bli vakuum i burken lika lätt. Den "hämtar" sig alltså bättre, genom att volymen i sig hjälper till att minska undertrycket efter varje insugspuls.

- Filterarean är större, samt av bättre kvalisort, samt på senare hojar oxå ofta trycksatt av fartvinten (luffarturbo) Och detta är alla egenskaper som "hjälper till" att få in rätt mängd luft i burken till de hungriga gökungarna som sticker upp sina trattformiga näbbar ur motor-boets inre.

- Burkens volym är avstämd. Den harmonierar alltså med motorns insugskanaler för att skapa maximal "ram charge effect" dvs en förstärkning av insugspulsens fart och därmed kinetiska energi så att de framrusande gaserna i princip står som kärringar och gubbar och pressar på ventilen såsom om den vore dörren in till Mediamarkts mellandagsrea!
Det betyder att NÄR ventilen väl öppnar, så finns där redan ett övertryck, och cylindern börjar fyllas direkt, istället för att kolven måste gå en bit neråt och bygga upp ett vakuum som sen SUGER in gaserna.
Detta skulle bli en stor förlust, så en väl avstämd luftburk, med RÄTT filter med LAGOM dämpande, men ändå friflödande effekt, hjälper alltså till på ett effektivt sätt att få motorn att andas optimalt.

Detta är oxå anledningen till att lösa filter oavsett area är dåliga. Det är helt enkelt för liten volym i dem, och det hinner byggas upp ett vakuum inne i dem under insugstakten på mycket höga varv. Det är oxå kanter och allehanda dåliga övergångar som skapar turbulens, vilket stör längre in i insugskanalen oxå.

Kan man sen ge någon en effektkurva som inte ser ut som en svankryggig åsna, utan mer som en fyrkantspuls ;) så kan det ju i teorin kanske inte bli en enda häst till på topp, men kanske 20 till i rätt register!
Eller som för en välkänd profil på våra banor som surade över att hans maskin "bara" gav 7 häst till på topp... men det han glömde var att den gav 22 extra pållar i det körbara registret, och ja det lät väl inte s imponerande... det är ju maxeffekt ungdomarna vill ha...

Nåväl - senare, när han väl kom sig ut på banan, kom ett sånt samtal man lever för att få höra :D
Och det gick aldrig få hejd på karln heller. Han var så glad som ett barn: Faaaan jag kör ifrån 1000-kubikarna med min 750:a på rakorna! Saaatan vad den går!

Ja det var kul. Och jag sa: Det är arean under effektkurvan som räknas. Inte nån enskild alptopp. (även om en motor såklart KÄNNS häftigare med ketchupeffekt)

Motorer är skoj - Allt hänger ihop! :)
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Stämmer bra det.
Iaf med våra observationer i stort.
Men trimmar man seriöst finns det såklart hästar gömda både här och där.
Och vi har ju en egen bromsbänk så att... det är inga gissningslekar vi håller på med.

Motorer är alltid lika skoj :) Och just trimmande är ju så roligt, speciellt när man får höra fantasisiffrorna från vissa håll, och får se i verkligheten hur en trimmare får slita för att få ut ett par tre hästar till från dom 5-8 som systemet och mappningen egentligen gav:)
Men tänk om hojåkare i allmänhet skulle lägga trimpengarna på att gå kurser istället, då skulle ju förbättringen ske på 80-90% av ekvationen istället för 10-20 som hojen representerar, jäklar vad snabba hojåkare vi skulle ha i sverige:D
 

Dr.Bike

New member
Motorer är alltid lika skoj :) Och just trimmande är ju så roligt, speciellt när man får höra fantasisiffrorna från vissa håll, och får se i verkligheten hur en trimmare får slita för att få ut ett par tre hästar till från dom 5-8 som systemet och mappningen egentligen gav:)
Men tänk om hojåkare i allmänhet skulle lägga trimpengarna på att gå kurser istället, då skulle ju förbättringen ske på 80-90% av ekvationen istället för 10-20 som hojen representerar, jäklar vad snabba hojåkare vi skulle ha i sverige:D

Det där med kurser istället för trim är rena spammet i mina öron! :D

Närå. Skämt åsido: De flesta kan inte ens utnyttja 75% av vad deras hoj klarar av. Så trim kommer så att säga in på ett senare plan.
Det har hänt att jag rekommenderat enskilda att inte trimma utan att hellre köpa riktiga skyddskläder, bra däck och sen gå en bankurs.

Men det ena förtar inte det andra, iaf inte helt, och så är det ju fränt med massa RIKTIGA hästar! ;)
 

OH-

Member
..................................

Många vill TRO att ett filter och avgasbyte ger 15-25 häst på deras litermaskin.

...............................
OM det fanns "stickies" (poster som klistras fast överst i inläggslistan) på detta forum så skulle jag insistera på att den här tråden blev en sån.

Underbart!
 
Top