Avgasknallar...

Maddo

New member
Tjenare!
Har nyligen köpt mig en Suzuki Marauder som förstahoj. Ny på köra o mek men lär mig o har superkul!:D
Nu till frågan... Vad beror avgasknallar på? Är det hål i avgassystemet? Det knallar inte ofta eller särskilt högt och har bara hänt vid varmare väder??:confused:
Kan nån förklara...
 

Katarina

Helt okej
Tjenare!
Har nyligen köpt mig en Suzuki Marauder som förstahoj. Ny på köra o mek men lär mig o har superkul!:D
Nu till frågan... Vad beror avgasknallar på? Är det hål i avgassystemet? Det knallar inte ofta eller särskilt högt och har bara hänt vid varmare väder??:confused:
Kan nån förklara...

Har du stängt av choken? En för fet blandning kan också ge knallar, då surar motorn igen lite när den blivit varm. Den borde gå orent, avgaserna luktar lite sött också. Kanske det är så att choken kärvar lite, att den inte blir helt avstängd?
 

Tyrannosaurus

New member
Nu till frågan... Vad beror avgasknallar på? Är det hål i avgassystemet? Det knallar inte ofta eller särskilt högt och har bara hänt vid varmare väder??:confused:
Kan nån förklara...
Det har ofta med motorns konfiguration, kamtider, borr- och slagförhållande mm. att göra.
Det är för långt att gå in på det i detalj, men om hojen går bra för övrigt så behöver du inte bry dig.

Jag kan ju nämna att ALLA Honda V4, både VF och VFR (möjligen utom de nyare med insprutning) "poffar" på avdrag och det är fullt normalt. Det går delvis att justera bort genom att skruva ut luftskruvarna, men då får man istället dålig och ojämn tomgång. Personligen tycker jag att "poffandet" har sin charm och låter vasst, iaf på en fyra ;)
Sett på racing nån gång? Avdrag - *BRÖÖÖÖ, BAM, BAM*.
 

Jåke

New member
Eftersom du säger att det inte är särkilt högt och bara vid varmare väder gissar jag att hojen går lite för fett. Din Marauder är inte så hårt trimmad att den ska göra så, såvida inte Suzuki gjort det "med flit" för att få en mer macho motorgång. Såna saker är inte ovanliga...

Har den varit utrustad med annat avgas tidigare så den är bestyckad efter öppnare system? Är luftfiltret rent eller sitter det igen av skit?

Kan även vara att den tjuvluftar nånstans, t ex att den suger lite luft i nån avgasskarv (om det finns) eller att det inte är tätt runt förgasarna. Eller så behöver bara förgasarna synkroniseras. Men då borde det uppträda oavsett väder och temperatur..

Ingen fara att köra iallafall, även om hojen kanske möjligen skulle gå lite bättre av en intrimning/kontroll.
 
Last edited:

Maddo

New member
Tack För tipsen!
Har också hört med lite annat folk och det verkar vara vanligt bland suzuki också. Alltså kör jag lugnt vidare och väntar till vinterns mek med att kolla luftfilter och det övriga.
____________________

Maddo, Lever livet!
 
Last edited:
Top