Autozug - hojen på biltåg

hasse traja

New member
Hej alla glada hojåkare!

Jag har med stort intresse läst alla inlägg för och emot autozug/autobahn.
Mina kompisar och jag har provat båda. Eftersom ingen av oss var intresserade att köra autobahn,(DIKET) så körde vi längs Rehndalen första gången genom Tyskland.

Det är ett fantastiskt landskap med fina vyer och sköna vägar, "problemet" vi märkte av var att vi stannade och insöp vyerna hela tiden, i och för sig inget jobbigt problem kanske, men det tog en stund extra att ta sig igenom Tyskland till Österrike som ju faktiskt var vårt egentliga mål!

Så har man inget emot att bränna mil på Autobahn, gör det!

Jag för min del föredrar nog autozug mellan Hamburg och Munchen (var faan hittar man prickarna över u:et?) Man vaknar framme i Munchen(prickar)
och ser hela horisonten söderut som en enda stor lekplats!!

Ha så kul vilket ni än väljer och var rädda om er
Hasse

Jo förresten! Ekonomiskt går det nog fan på ett ut
 
Last edited:

Marie

Banned
(var faan hittar man prickarna över u:et?) Man vaknar framme i Munchen(prickar)


Hej Hasse!

Skriver du på en PC så finns det "lösa prickar" på knappen till höger om "Å". Tryck på den knappen före "u" så blir det "ü".

Annars är det så, att skulle en tysk sätta sig vid en utrikisk skrivmaskin, så skriver han ue i stället för ü, ae i stället för ä och oe i stället för ö. Tyskar är inte lika lata som svenskar i det läget, och bara kastar bort prickarna.... ;)
 
Last edited:

Bighoj

New member
Jo. det här med biltåg.

För det första är det billigare än att köra hoj hela vägen ner. Om man åker Hamburg – Lörrach, är det en sträcka på 810 km. Till Allesandria i norra Italien är det 1 200 km. Vill man inte flåköra, så tar det två dygn. Mat, övernattning, bensin och övriga driftskostnader. Sammantaget blir det mer än för tåget, även om man tältar. Ska man SE något också, tar det tre dygn.

För det andra träffar man andra hojåkare på tåget, får tips om resmål, eller kanske rentav sällskap på vägen nån dag.

För det tredje, regnar det inte i tåget. Man kommer fram när man ska, oftast till ett helt annat klimat.

För det fjärde sover man antagligen sämre än man är van vid, kanske inte alls. Men. Det är bara en natt.

För det femte kör man hoj där man VILL köra hoj. Man får alltså runt 5 – 6 dagar extra hojåkning i Italien. Istället för till och från Italien. Om man nu tycker att man har sett Tyskland tidigare.

För det sjätte blir resan flexiblare och därmed inte så väderkänslig. Man måste ju inte jaga vidare även om det regnar, man kan nagga på en av extradagarna, eller bara köra åt andra hållet för den delen. Man är ju redan i stort sett framme. Vad framme nu är.

Sen finns det ju alltid de som prompt tycker man måste köra hela vägen ner och upp. För dem är tåget bara en tankevurpa. Vi är alla olika, utom jag förstås. Det är jag som är NORMAL.

För att bevisa det, vill jag bara nämna att jag i barndomen sparade marsipanen till sist när jag åt prinsesstårta. Resten var liksom bara det man först måste ta sig igenom innan man kunde ge sig på det man egentligen ville ha. Fast. Visst kan vaniljkräm vara gått också. Bara man inte måste äta det för att få äta marsipan. Äh, Du fattar säkert hur jag menar.

Bästa marsipanen finns för övrigt i Lübeck. Alldeles norr om vaniljkrämen.

Avslutningsvis vill jag bestämt förneka att jag är sponsrad av Autozug. Men jag är öppen för alla förslag.

Kör som fa…försiktigt,
Captain Gonzo

View attachment 6481
Man kanske inte är intresserad av att träffa andra hojåkare,man kanske inte bryr sig om det skulle regna eller ej,man kanske vill ha ordentlig sömn på natten(Hur bra hojåkare är man efter en natt med nada sömn ?)man kanske vill köra hoj hela vägen för att man gillar hojkörning,flexiblare än att köra själv kan det väl knappast bli.Resan är en del av målet.
 

BMW R90s

New member
Man kanske inte är intresserad av att träffa andra hojåkare,man kanske inte bryr sig om det skulle regna eller ej,man kanske vill ha ordentlig sömn på natten(Hur bra hojåkare är man efter en natt med nada sömn ?)man kanske vill köra hoj hela vägen för att man gillar hojkörning,flexiblare än att köra själv kan det väl knappast bli.Resan är en del av målet.
+1 på den
 

zappa

New member
Det gäller att passa på om man vill ta Autozug då DSB kommer att sluta med Autozug 2017, efter det är det autobahn som gäller om man vill ta sig ner till central europa. Eller nja det ska finnas ett alternativ där man ställer hoj/bil på lastbil för att själva ta sig ner någonstans med tåg eller flyg. Känns väl lite så där...

/Zappa
 
Top