Autozug - hojen på biltåg

John Smith

New member
Jo. det här med biltåg.

För det första är det billigare än att köra hoj hela vägen ner. Om man åker Hamburg – Lörrach, är det en sträcka på 810 km. Till Allesandria i norra Italien är det 1 200 km. Vill man inte flåköra, så tar det två dygn. Mat, övernattning, bensin och övriga driftskostnader. Sammantaget blir det mer än för tåget, även om man tältar. Ska man SE något också, tar det tre dygn.

För det andra träffar man andra hojåkare på tåget, får tips om resmål, eller kanske rentav sällskap på vägen nån dag.

För det tredje, regnar det inte i tåget. Man kommer fram när man ska, oftast till ett helt annat klimat.

För det fjärde sover man antagligen sämre än man är van vid, kanske inte alls. Men. Det är bara en natt.

För det femte kör man hoj där man VILL köra hoj. Man får alltså runt 5 – 6 dagar extra hojåkning i Italien. Istället för till och från Italien. Om man nu tycker att man har sett Tyskland tidigare.

För det sjätte blir resan flexiblare och därmed inte så väderkänslig. Man måste ju inte jaga vidare även om det regnar, man kan nagga på en av extradagarna, eller bara köra åt andra hållet för den delen. Man är ju redan i stort sett framme. Vad framme nu är.

Sen finns det ju alltid de som prompt tycker man måste köra hela vägen ner och upp. För dem är tåget bara en tankevurpa. Vi är alla olika, utom jag förstås. Det är jag som är NORMAL.

För att bevisa det, vill jag bara nämna att jag i barndomen sparade marsipanen till sist när jag åt prinsesstårta. Resten var liksom bara det man först måste ta sig igenom innan man kunde ge sig på det man egentligen ville ha. Fast. Visst kan vaniljkräm vara gått också. Bara man inte måste äta det för att få äta marsipan. Äh, Du fattar säkert hur jag menar.

Bästa marsipanen finns för övrigt i Lübeck. Alldeles norr om vaniljkrämen.

Avslutningsvis vill jag bestämt förneka att jag är sponsrad av Autozug. Men jag är öppen för alla förslag.

Kör som fa…försiktigt,
Captain Gonzo

View attachment 6481
 

HkanB

New member
Jo. det här med biltåg.

För det första är det billigare än att köra hoj hela vägen ner. Om man åker Hamburg – Lörrach, är det en sträcka på 810 km. Till Allesandria i norra Italien är det 1 200 km. Vill man inte flåköra, så tar det två dygn. Mat, övernattning, bensin och övriga driftskostnader. Sammantaget blir det mer än för tåget, även om man tältar. Ska man SE något också, tar det tre dygn.

För det andra träffar man andra hojåkare på tåget, får tips om resmål, eller kanske rentav sällskap på vägen nån dag.

För det tredje, regnar det inte i tåget. Man kommer fram när man ska, oftast till ett helt annat klimat.

För det fjärde sover man antagligen sämre än man är van vid, kanske inte alls. Men. Det är bara en natt.

För det femte kör man hoj där man VILL köra hoj. Man får alltså runt 5 – 6 dagar extra hojåkning i Italien. Istället för till och från Italien. Om man nu tycker att man har sett Tyskland tidigare.

För det sjätte blir resan flexiblare och därmed inte så väderkänslig. Man måste ju inte jaga vidare även om det regnar, man kan nagga på en av extradagarna, eller bara köra åt andra hållet för den delen. Man är ju redan i stort sett framme. Vad framme nu är.

Sen finns det ju alltid de som prompt tycker man måste köra hela vägen ner och upp. För dem är tåget bara en tankevurpa. Vi är alla olika, utom jag förstås. Det är jag som är NORMAL.

För att bevisa det, vill jag bara nämna att jag i barndomen sparade marsipanen till sist när jag åt prinsesstårta. Resten var liksom bara det man först måste ta sig igenom innan man kunde ge sig på det man egentligen ville ha. Fast. Visst kan vaniljkräm vara gått också. Bara man inte måste äta det för att få äta marsipan. Äh, Du fattar säkert hur jag menar.

Bästa marsipanen finns för övrigt i Lübeck. Alldeles norr om vaniljkrämen.

Avslutningsvis vill jag bestämt förneka att jag är sponsrad av Autozug. Men jag är öppen för alla förslag.

Kör som fa…försiktigt,
Captain Gonzo

View attachment 6481

Ett interrailkort kanske skulle passa bättre?
 

SuperMek

New member
Har man använt TomTom GPS:ens inställning "slingriga vägar" på färden söderut förstår man varför tåget är ett alternativ som nyttjas endast i andra hand! Tre dagar ner till Alperna är tre dagar av upptäckter, körglädje, äventyr och nya bekantskaper vilka jag tror är mindre ofta förekommande i en tågkupé? De ca 100 milen kostar ca 1500 bagis i soppa (t/r) tillkommer gör käk ca 500 spänn och lika mycket i tältandet. Summa 2500 bagis. Tåget kostar vaddå? 9 lakan? Är det att jämställa kostnaderna? För lägst 6 lakan i besparade kostader får jag 6 dagar äventyr osv. En enkel ekvation...
 
Last edited:

stefan.

New member
Jag tycker transportsträckan ner genom Tyskland (autobahn) är fruktansvärt trist är köra. Visst kan man skippa autobahn och leta sig ut på mindre vägar, det ger mer körglädje men tar också längre tid, tid som jag oftast snarare vill lägga på att snurra runt i alperna t.ex, än på den tyska landsbygden.

Men jag bestämde mig för att pröva tåget Hamburg-Munchen en sväng i somras för att se om jag tyckte det var ett bättre alternativ.
Det började med en försenad avgång, men det är väl inte hela världen. Van med nattågen i Sverige upp till norrland räknade jag med att det självklart skulle finnas en restaurangvagn, och hade inte käkat innan avgång. Det gjorde det inte. I en kupe hade de några mackor till försäljning. Den var inte god.
För att inte behöva betala hur mycket som helst hade jag bara plats i delad kupe. Den rymde 6 bäddar. Det satt 2 stycken där när jag trängde mig in och började dra av mig stället. Enligt konduktören skulle det komma 2 till senare, men de dök aldrig upp, vilket var rätt skönt. 3 Personer var helt ok, 4 hade fungerat, 6 - näe! Väldigt glad att jag slapp uppleva det, då hade jag nog hellre lagt mig ute i korridoren, inte minst om man har ett mc ställ och sånt som ska få plats också.
Visst kan man se till att man slipper dela kupe, men då blir det DYRT.

Väl i Munchen efter en natt med inte alltför bra sömn tog avlastningen sin tid, men det gjorde inte så mycket då tåget ändå var där rätt tidigt, så man kom iväg i bra tid och fick gott om tid för väldigt trevlig körning i alperna den dagen, det var den stora fördelen.

Nä, nästa gång blir det nog autobahn igen trots allt. Blev inte imponerad av Autozug. För högt pris, för dålig service och komfort.

När det gäller flexibilitet förstår jag inte hur man kan tycka tåget är flexiblare? För mig blir det klart flexiblare när jag inte behöver passa tider på en viss plats!
 

Triumph int

New member
Det finns andra vägar än Autobahn som är hur bra som helst.

Ta och prova en gång och välj då en- och tvåsiffriga vägar
 

stefan.

New member
Det finns andra vägar än Autobahn som är hur bra som helst.

Ta och prova en gång och välj då en- och tvåsiffriga vägar

Vet inte om det svaret var riktat mot mig, men: :)
Visst kan man skippa autobahn och leta sig ut på mindre vägar, det ger mer körglädje men tar också längre tid, tid som jag oftast snarare vill lägga på att snurra runt i alperna t.ex, än på den tyska landsbygden.

Det är väl så att säga nackdelen.
 

John Smith

New member
O Boy!

Vilket gensvar. Vad jag ville när jag startade tråden, vara att peka på ett alternativ för resan. Som öppnar många möjligheter, men naturligtvis även tar bort några. I mitt fall gör det inte så mycket om jag missar vackra vägar i Tyskland. Jag har sett dem förr. Av överlevnadsstrategiska skäl åker jag inte på Autobahn, så nog har jag kört på fantastiskt vackra vägar i Tyskland alltid. Men det man sett förut, tappar en del av dragningskraften.

Om jag är mycket för motorcyklar? Åjovars, kanske inte lika besatt som förr. Men de senaste sex åren, efter återfallet, har det väl inte blivit mer än 5 700 mil totalt. Enda fördelen med att bli äldre, är att man blir av med en massa ”måsten”. Jag måste inte köra i regn, jag måste inte köra varenda meter på semesterresan. Och jag kan inte vara ute fyra veckor i sträck längre, så livet har blivit mer komplicerat på det viset.

Några av inläggen har också ifrågasatt mitt sätt att räkna. Skepsis är bra, det får även mig att räkna från början igen. Dillar jag? Å andra sidan, ekonomi är inte allt. Hojåkning handlar ytterst om upplevelser. Var vill jag ha dessa upplevelser? I år var det södra Frankrike, Italien och Blutten som gällde. Med tanke på att jag bor i Tjockhult och max hade 17 – 18 dagar på mig, blev det att planera.

Fördelen med planering är uppenbar, man får hyfsad koll på saker och ting. Nackdelen är att planering tar bort en del av spontanitet och flexibilitet. Samma sak inträffar när pengarna tar slut, så en viss planering gör nog de flesta. Själv börjar jag lära mig.

Låt oss titt på de ekonomiska först, har Capt. Gonzo räknat bort sig? Det är nu det blir riktigt tråkigt.
Min hoj drar en uppsättning däck på 1 000 mil. Egentligen kanske jag kan köra 1 200 mil, men vem vill byta däck i Briancon i sydfrankrike? Fransmännen möjligen. Så räkna med 1 000 mil. Postorderdäck med montering, kostar ca 4 000 kr för min hoj, alltså 4 kr milen.
Samma med service, varannan dyr, varannan jättedyr. Räkna med 4 500 kr i snitt. Alltså 4,50 kr milen.
Bensin i tanken, var det ja. Räkna med ett soppapris runt 16 kr, kanske mer. Min förbrukning ligger runt 0,65 l milen, vilket ger en milkostnad på 10,40 kr.
Sammanlagd milkostnad blir 18, 90 kr, och det är värt varenda öre. Även om soppan, servicen och däcken är alldeles för dyrt. Billigast är att stanna hemma och peta i näsan. Eller var man nu vill peta.

Mad, mye mad och mad i räddan tid, det är vad mänschan behöver. Erfarenhetsmässigt brukar matkontot landa på ca 250 kr dygnet för mig, fikat inräknat.
Kvar är boendet. Låt mig säga det direkt. Jag tältar. För att jag gillar det. Men det tar ju lite tid, antagligen kunde jag kör längre dagsetapper om jag bodde på Gasthaus. Priserna på camping är lätt slumpartade, men i snitt kan man nog räkna med 150 kr per natt för ett tält, en MC och en sur svensk.

Jajaja. Men vad kôstar det nu då? Låt oss se.
Om vi bortser från alternativen köra över broarna eller färjan Rödby – Puttgarten, vilka naturligtvis har sin tjusning, så kan man åka Trelleborg – Travemünde. Prismässigt går det på ett ut, så länge man inte lägger på 18,90 milen för att braka igenom Danmark på småvägar.

Alt A. Start i Travemünde 3 juli, avfärd från Basel och vidare 5 juli
Travemünde - Lörrach (Basel) 8,2 +81 = 89,2 mil = 1 686 kr
Camping två nätter, en hoj, ett tält, en person = 300 kr
Mat två dagar, en person = 500 kr
Totalt 2 486 kr

Alt B. Start i Travemünde 3 juli, avfärd från Basel och vidare 4 juli
Travemünde - Hamburg = 8,2 mil = 155 kr
Tåg med Biker-rabatt Hamburg - Lörrach (Basel), en hoj en gubbe = 1 570 kr
Mat en dag, en person = 250 kr
Totalt 1 975 kr. Fördel tåget 511 kr, enkel resa. Detta under högsäsong.

Den uppmärksamme kanske noterade att tåget var ett dygn snabbare, med andra ord fick jag två extra dagar i Italien, eftersom jag tog tåget upp också. Hade jag såsat och kört långsammare, eller väntat på bättre väder i Hannover, hade tåget varit än förmånligare. Tre gånger mat och tre gånger camping hade gett en ytterligare fördyring på 400 kr, plus att jag fått skippa en dag i Italien.

Om man åker längre sträckor, över Alperna, blir tågen lite dyrare. Italienarna vet att ta betalt. Samtidigt sparar man in fler campingnätter och måltider. Och Yes, får fler dagar i Italien.

Skåningar har det bra. Bor man i Lund har man 4,3 mil småvägar till Trelleborg, 8,2 mil till Hamburg, 7 mil till Genua från Allesandria. Före lunch dag 2 kan man bada i Medelhavet. Efter att ha kört hela 19,5 mil. Tanken hisnar, åtminstone för mig.

Flexibilitet var det ja.
Jag menar bara att om man slipper nöta 100 mil i vardera riktningen, kan man planera lite lösare. I år hade jag två deadlines: 3 juli skulle jag ta tåget från Hamburg, 16 juli skulle jag ta tåget från München. Däremellan kunde vad som helst få hända. Taskigt väder, nya resmål, stanna länge på ett ställe. Whatever. Det är flexibilitet för mig.

Naturligtvis passar inte det här alla, tur är väl det. En del gillar att åka långt, långt, långt samma dag. Andra inte. Viktigast är nog att var och en gör en Sinatra. I did it MY way.

Vi ses i Italien. Eller i Frankrike eller…

Capt. Gonzo

View attachment 6483
 

stefan.

New member
Har du kört där så vet du att Autobahn inte är så snabb som man kan tro

Jag hade lika hög snittfart på parallellvägarna och mycket roligare

Antingen kör du som f-n på parallellvägarna, eller så kör du väldigt långsamt på autobahn! :)

Det är korsningar, samhällen, etc. Kan garantera att skulle vi köra typ Rostock-Munchen och starta samtidigt, jag på autobahn och du på andra vägar, skulle jag komma fram betydligt tidigare. Och då tillhör jag garanterat inte de som inbillar mig en snitthastighet på 200 km/h på autobahn, jag brukar ligga betydligt under det och hålla för annars tycker jag bara bensinförbrukningen drar iväg och det blir bara tätare, tidskrävande, tankstopp istället.
Minimerar man stoppen och bara ligger och tuggar mil så är autobahn snabbare. Inte roligare, men snabbare.
 

Triumph int

New member
Blir det stopp på Autobahn så kan det vara omöjligt att ta sig förbi

På de mil (ca 50 -60 mil) jag la på Autobahn så var det fyra rejäla köer och två stängda avfarter

På de andra vägarna var det två vägarbeten

Farten ligger som vanligt på ca 120 utanför byarna

Det som är den stora skillnaden är att hitta "rätt" vägar, det kan ta många timmar kvällen innan.

Det är ju samtidigt lite av det roliga att söka bra vägar på kartan

Komforten på Autobahn är ju det sämsta, stötiga skarvar och turbulens
 

Marie

Banned
Blir det stopp på Autobahn så kan det vara omöjligt att ta sig förbi

På de mil (ca 50 -60 mil) jag la på Autobahn så var det fyra rejäla köer och två stängda avfarter

På de andra vägarna var det två vägarbeten

Farten ligger som vanligt på ca 120 utanför byarna

Det som är den stora skillnaden är att hitta "rätt" vägar, det kan ta många timmar kvällen innan.

Det är ju samtidigt lite av det roliga att söka bra vägar på kartan

Komforten på Autobahn är ju det sämsta, stötiga skarvar och turbulens

Ett snitt över hela sträckan Rostock-München på Autobahn ligger vanligen på runt 110 - 120 km/h inräknat tre tankstopp. Rullar man i land från färjan vid halvsju på morgonan så är man i München i god tid att hinna in på banken före kl 15, brukar jag säga. Kör man dessutom mc brukar det gå att ta sig förbi köerna dessutom, vilket är värre med bil.
Har du dessutom ont av betongskarvarna så har du hojen försedd med idiothård fjädring. Byt till en mjukare och komfortablare fjäder så märker du inte betongskarvarna.
Och turbulens? Vad är det?
Då har du fel motorcykel.
 
Last edited:

LC4ever

New member
O Boy!


Alt B. Start i Travemünde 3 juli, avfärd från Basel och vidare 4 juli
Travemünde - Hamburg = 8,2 mil = 155 kr
Tåg med Biker-rabatt Hamburg - Lörrach (Basel), en hoj en gubbe = 1 570 kr
Mat en dag, en person = 250 kr
Totalt 1 975 kr. Fördel tåget 511 kr, enkel resa. Detta under högsäsong.



Capt. Gonzo

View attachment 6483

Du måste ha en helt otrolig rabatt!
Gör jag samma bokning på Autozug får jag priset €533, dvs drygt 5000kr bara för tågresan.

Jag har tidigare kollat på att ta tåget ner genom Europa, men för två personer och två hojar så finns det inga ekonomiska möjligheter för detta.
Lägg där till att man måste ändå ta sig till Tyskland, via bro eller båt, och det är ju en av de dyrare utgifterna.

Jag kan tänka mig det ner till Spanien, men ner till Munchen, nä då kör jag.
 

John Smith

New member
Rabatt och rabatt.

I år var det 30 € billigare om man reste inom Tyskland, i fjol var det något annat. Får se vad det blir 2014.

Några saker spelar in - tillgång och efterfrågan, samt komfortnivå och destination.

Billigast är att åka i en 6-bäddskupé, den fylls bara som max med 5 pers. Det blir trångt då, men det är bara en natt.

Vissa avgångar är billigare än andra, samma sak med destinationerna. Är man flexibel med vilken dag man åker och kanske även vart man åker, då finns de pengar att spara även under högsäsong. Små justeringar sparar snabbt hundralappar. Man måste samtidigt betänka vad det kostar att nöta ner hela vägen för att man SKA ner. Räkna ihop käk, övernattning, soppa, däck och servicekostnader. Tråkigt nog är det så att mil kostar. Är det då tråkiga till halvtråkiga mil på väg till de riktigt roliga milen, kanske det inte är värt det utan tåget kan kännas motiverat. Särskilt när det ÄR billigare.

Men det här avgör ju var och en. Vad jag tycker är tråkigt, kanske du tycker är apkul. Var och en gör som den vill, Östtyskland är nerlagt, stängt och kommer inte att öppnas igen. Vad som är den rätta vägen avgör man numera själv.

Men försök inte åka båt till Schweitz.

Väl på tåget kan man kolla kartor och njuta av vad man ska göra eller nyss har gjort. Man får massor av tips av kupégrannarna, det var nära att jag följde med Düsseldorfs svar på Bob Marley till Korsika. Klart nice snubbe som ofta drog söderöver med hojen på tåget. Alla trodde att han var en vilsekommen rastafari, men han bodde i Tyskland sen sju år tillbaka. När den fjärde hjälpsamme personen förklarade på lååångsam engelska med massor av pikant tüsk accent hur man åker tåget, då brast det för David. -Ich kann deutsch, da ist der tourist, sa han och pekade på undertecknad.

Två enschuldigung och lika många leenden senare var vi på väg. Nu var det David som visade vad som fungerade med bord och stegar i kupén. När det väl var dags att koja, sa jag -"Good night Däjvid". American accent, you know. Snabbt kom svaret, -"My name is David, but some of my friends call me Däjvid". OK, svarade jag, -"My name is John, but some people call me Idiot". Lights out.

Just Do It!
Capt. Gonzo
 

Bighoj

New member
Trelleborg-Rostock inkl en god natts sömn.Framme i Rostock 06.30,frukost på båten,full tank i hojen(Tankar fullt i Trelleborg) och sedan är det bara att fläska på söderut.Planerar alltid in så att vi är i Rostock söndag morgon p g a mindre trafik.Anländer Prag mellan kl 13.00-14.00 och är redo att släcka törsten med en kall Staropramen alternativt Urquell.Kan livet bli mycket bättre ? -Tror inte det.
 

Marie

Banned
Trelleborg-Rostock inkl en god natts sömn.Framme i Rostock 06.30,frukost på båten,full tank i hojen(Tankar fullt i Trelleborg) och sedan är det bara att fläska på söderut.Planerar alltid in så att vi är i Rostock söndag morgon p g a mindre trafik.Anländer Prag mellan kl 13.00-14.00 och är redo att släcka törsten med en kall Staropramen alternativt Urquell.Kan livet bli mycket bättre ? -Tror inte det.

Exakt den strategin jag brukar nyttja också, fast jag skiter i båtfrukosten eftersom den är snordyr, bättre att sova en stund till. Tar med frukostmatsäck och käkar strax utanför Rostock.
 
Top