John Smith
New member
Jo. det här med biltåg.
För det första är det billigare än att köra hoj hela vägen ner. Om man åker Hamburg – Lörrach, är det en sträcka på 810 km. Till Allesandria i norra Italien är det 1 200 km. Vill man inte flåköra, så tar det två dygn. Mat, övernattning, bensin och övriga driftskostnader. Sammantaget blir det mer än för tåget, även om man tältar. Ska man SE något också, tar det tre dygn.
För det andra träffar man andra hojåkare på tåget, får tips om resmål, eller kanske rentav sällskap på vägen nån dag.
För det tredje, regnar det inte i tåget. Man kommer fram när man ska, oftast till ett helt annat klimat.
För det fjärde sover man antagligen sämre än man är van vid, kanske inte alls. Men. Det är bara en natt.
För det femte kör man hoj där man VILL köra hoj. Man får alltså runt 5 – 6 dagar extra hojåkning i Italien. Istället för till och från Italien. Om man nu tycker att man har sett Tyskland tidigare.
För det sjätte blir resan flexiblare och därmed inte så väderkänslig. Man måste ju inte jaga vidare även om det regnar, man kan nagga på en av extradagarna, eller bara köra åt andra hållet för den delen. Man är ju redan i stort sett framme. Vad framme nu är.
Sen finns det ju alltid de som prompt tycker man måste köra hela vägen ner och upp. För dem är tåget bara en tankevurpa. Vi är alla olika, utom jag förstås. Det är jag som är NORMAL.
För att bevisa det, vill jag bara nämna att jag i barndomen sparade marsipanen till sist när jag åt prinsesstårta. Resten var liksom bara det man först måste ta sig igenom innan man kunde ge sig på det man egentligen ville ha. Fast. Visst kan vaniljkräm vara gått också. Bara man inte måste äta det för att få äta marsipan. Äh, Du fattar säkert hur jag menar.
Bästa marsipanen finns för övrigt i Lübeck. Alldeles norr om vaniljkrämen.
Avslutningsvis vill jag bestämt förneka att jag är sponsrad av Autozug. Men jag är öppen för alla förslag.
Kör som fa…försiktigt,
Captain Gonzo
View attachment 6481
För det första är det billigare än att köra hoj hela vägen ner. Om man åker Hamburg – Lörrach, är det en sträcka på 810 km. Till Allesandria i norra Italien är det 1 200 km. Vill man inte flåköra, så tar det två dygn. Mat, övernattning, bensin och övriga driftskostnader. Sammantaget blir det mer än för tåget, även om man tältar. Ska man SE något också, tar det tre dygn.
För det andra träffar man andra hojåkare på tåget, får tips om resmål, eller kanske rentav sällskap på vägen nån dag.
För det tredje, regnar det inte i tåget. Man kommer fram när man ska, oftast till ett helt annat klimat.
För det fjärde sover man antagligen sämre än man är van vid, kanske inte alls. Men. Det är bara en natt.
För det femte kör man hoj där man VILL köra hoj. Man får alltså runt 5 – 6 dagar extra hojåkning i Italien. Istället för till och från Italien. Om man nu tycker att man har sett Tyskland tidigare.
För det sjätte blir resan flexiblare och därmed inte så väderkänslig. Man måste ju inte jaga vidare även om det regnar, man kan nagga på en av extradagarna, eller bara köra åt andra hållet för den delen. Man är ju redan i stort sett framme. Vad framme nu är.
Sen finns det ju alltid de som prompt tycker man måste köra hela vägen ner och upp. För dem är tåget bara en tankevurpa. Vi är alla olika, utom jag förstås. Det är jag som är NORMAL.
För att bevisa det, vill jag bara nämna att jag i barndomen sparade marsipanen till sist när jag åt prinsesstårta. Resten var liksom bara det man först måste ta sig igenom innan man kunde ge sig på det man egentligen ville ha. Fast. Visst kan vaniljkräm vara gått också. Bara man inte måste äta det för att få äta marsipan. Äh, Du fattar säkert hur jag menar.
Bästa marsipanen finns för övrigt i Lübeck. Alldeles norr om vaniljkrämen.
Avslutningsvis vill jag bestämt förneka att jag är sponsrad av Autozug. Men jag är öppen för alla förslag.
Kör som fa…försiktigt,
Captain Gonzo
View attachment 6481