AutoSug

OH-

Member
Får jag ha en mjuk väska fastspänd på hojen under tågfärden?

Det finns ingen begränsning för vad som får vara packat på hojen (så länge den inte blir vansinnigt hög, touringlok med vindruta får plats).

Men tänk på att hojen kan få åka "baklänges" och det går i över 100 km/h så packning som kanske sitter hyggligt i normal färdriktning kan i värsta fall funka dåligt. M a o lösa väskor bör surras ordentligt. Attans retligt om väskan fladdrar av i norra Tyskland och man upptäcker det i Italien :mad:
 

Marie

Banned
Attans retligt om väskan fladdrar av i norra Tyskland och man upptäcker det i Italien :mad:

Det är väl lika retligt var det än sker och när man än upptäcker det. Det är inte så lätt att stoppa ett tåg och be att få springa tillbaka och hämta väskan som fladdrat av.... :cool:
 

Lindeberg

New member
Med andra ord, väl fastspänt så är det okej? Jag fick för mig att det var förbjudet med alla mjuka väskor på tåglastad hoj.
 

OH-

Member
Med andra ord, väl fastspänt så är det okej? Jag fick för mig att det var förbjudet med alla mjuka väskor på tåglastad hoj.

Orkar inte försöka översätta men här är länken http://www.dbautozug.de/site/dbauto...rmationen__fuer/motorrad/gepaeck/gepaeck.html

Kortversion: Fast monterade lådor och hårda väskor är bäst, tight stängda packrullar duger. Fastsättning skall vara med remmar eller spännband. Elastiska band/"bläckfiskar" tillåts ej. All lös packning som t ex campingmöbler, löst hängande kastruller och hjälmar skall tas med in i kupén.
Dom varnar för upp till 160 km/h fram- eller baklänges och vindstötar vid tågmöten. Speciell stagning finns att låna för höga vindrutor.

Här finns ett ganska stort utrymme för tolkning men som jag fattar det så är det OK så länge grejerna är rejält fastspända och inte utgör ett vindfång.
 
Top