AutoSug

Triumph int

New member
Många tycker att Autozug är det enda sättet att
ta sig genom Tyskland men jag tycker det verkar
lite för dyrt.

Vi som åker från norrland sover en natt i Sthlm
och sedan är vi nästa kväll i Skåne. Då sover
man på färjan och vaknar i Tyskland.

Eller så åker man genom Danmark och då kan man
ju åka till Hamburg och sova på Autozugen.

Finns det nån som har några bra förslag på hur man
kommer ur Sverige på ett snabbt och billigt sätt.
 

tersan

New member
Många tycker att Autozug är det enda sättet att
ta sig genom Tyskland men jag tycker det verkar
lite för dyrt.

Vi som åker från norrland sover en natt i Sthlm
och sedan är vi nästa kväll i Skåne. Då sover
man på färjan och vaknar i Tyskland.

Eller så åker man genom Danmark och då kan man
ju åka till Hamburg och sova på Autozugen.

Finns det nån som har några bra förslag på hur man
kommer ur Sverige på ett snabbt och billigt sätt.

Komma ur Sverige snabbt och billigt? Snabbast och billigast är Öresundsbron, eller färjan Helsingborg-Helsingör. Beror lite på vart du ska därefter... nån tidning här nere räknade ut att det mest ekonomiska är att ta färja med övernattning ner till Tyskland istället för att bila genom Danmark.
 

Triumph int

New member
Hej

Visst förstår du hur jag menar det är ju om jag ska vakna i
Sverige eller i Tyskland.

Jag måste betala camping/hotell för att sova i Sverige så
den summan kan jag "dra av" från priset för färjan.

Har Danmark några mc-vägar som man kan ta på väg igenom?
 

Marie

Banned
Jag måste säga att jag ser Danmark endast som ett onödigt hinder på vägen.

Jag måste då tillstå att som skåning så kan det bero på att det är för likt "därhimma" så jag ser kanske inte de sköna vägar som säkert finns ur rätt perspektiv. Jag tar gärna när jag skall söderut och inleder med en natt på färjan till Rostock, för att sedan blåsa Autobahn över den (lika trista som Danmark) Preußiska slätten. Sådär vid halv elva på förmiddagen är man nere i det mellantyska bergsområdet och sen kan man ha kul ända ner till Österrike.....

Eftersom jag hatar att ha tider att passa när jag kör (jag tror att man lättare gör dumheter i trafiken om man måste passa en färja), så tar jag däremot alltid vägen över Danmark norrut.

De kortare färjerutterna har tätare turer, så då gör det inte så mycket om man kommer med den ena färjan eller nästa. Räknar jag med att kunna nå Rostock under vettig tid på dygnet satsar jag på färjan till Gedser. På natten är den dock glestrafikerad, så ser jag att jag blir senare väljer jag att dra västerut mot Puttgarden och färjan till Rødby. Inser jag att jag hamnar i Puttgarden först på småtimmarna (då är även den linjen glest trafikerad), så drar jag upp över Jylland och kör broarna över Lille- och Storebælt. Där håller man ju inte "nattastängt" ;). Sen blir det helst Öresundsbron och så rakt i säng i Vejbystrand.

Men som sagt detta är skrivet med lite perspektiv från skånsk horisont, och med ett antal långa mil genom isbjörnarnas och tundrans land (Sverige) därtill, så vet jag inte säkert hur jag skulle gjort. Eventuellt hade jag plågat mig genom Danmark ner också, för att inte behöva ha många mil före en färjeavgång på en glestrafikerad linje. Men det är förvisso skönt att kunna förflytta sig över Östersjön med sitt fordon medan man sover.

Autozug däremot har inte föresvävat mig. Jag tycker att Tyskland (frånsett de nordligaste trettiofem milen) är alldeles för vackert och har alldeles för fina vägar för att skaka fram på tåg och ingenting se. Jag har åkt tåg genom Tyskland alldeles tillräckligt i mitt liv.
 
Last edited:
M

magne

Guest
Många tycker att Autozug är det enda sättet att
ta sig genom Tyskland men jag tycker det verkar
lite för dyrt.

Vi som åker från norrland sover en natt i Sthlm
och sedan är vi nästa kväll i Skåne. Då sover
man på färjan och vaknar i Tyskland.

Eller så åker man genom Danmark och då kan man
ju åka till Hamburg och sova på Autozugen.

Finns det nån som har några bra förslag på hur man
kommer ur Sverige på ett snabbt och billigt sätt.

Kör några timmar till och du sover mellan Göteborg och Kiel.
 

-ah

New member
När jag tog nattfärjan Trelleborg-Rostock i somras, pratade jag med ett par killar som kört Umeå-Trelleborg nonstop.
Alltså är även det genomförbart.
 

V Saarela

New member
Jag brukar åka dag ett från Boden till söder om Södertälje. Dag två till norra Tyskland(färja Helsingborg-Helsingör alt bron osså genom D.mark) Dag 3 genom Tyskland.

Sist åkte jag tillbaka från Dolomiterna till Helsingborg över dan(genom Danmark och färjor)
 

Triumph int

New member
Hej

Jag vet inte om reskompisarna klara att köra så
långa pass. Startar man dagen runt 9 och kör
till 18 med alla raster så kommer man inte så långt.

Göteborg - Kiel är ju inte helt fel, kostar mer men
om jag sparar in en resdag så är det värt pengarna.

Enda nackdelen är att avgång är 20,00 och ska jag
åka ca 90 mil och vara framme 8 på kvällen så får
jag starta väldigt tidigt.
 

BMW R90s

New member
Nu vet jag inte hur många ni är som åker tillsammans. Men ett alternativ
är att åka två o två till ex färja eller förutbestämt mål.
På 2st blir det inte så mycket strul;) man hinner längre!
 

Spiff

New member
Jag skulle ta hojarna på släpet 90 mil till Gbg och sedan färjan därifrån. Det måste ju finnas något ställe man kan ställa en bil med ett släp i några veckor tills man kommer tillbaka. Jag har iof bara åkt bil genom Tyskland när jag har bott där men jag håller nog med Marie att det är lite synd att hoppa över om man inte har åkt där många gånger.

m2c
 

V Saarela

New member
Jag har aldrig förstått mig på att man åker ens autozug. Trodde det var kul att köra hoj. Semester är semester och med autozug sparar man ju bara en dag på det? Dessutom så missar man ju den roliga autobahn varvat med dom vackra och fina vägarna som följer pararellt med autobahn.

För mig som kör från Boden är halva sträckan till Rom i Italien gjord i Malmö:)
Triumph: om du vill snabbt och smidigt ner till sen södra kontinenten och inte köra alldeles för mycket. Från Nynäshamn går det båtar till Polen klockan 18.00 och är framme i Gdansk tolv på dan. Gillar man mysa i sängbädden på morgonen så är det ju perfa.

Ca 60 mil från Ö-vik till Nynäshamn.
 
Last edited:

SGM

Moderator
Jag har aldrig förstått mig på att man åker ens autozug. Trodde det var kul att köra hoj. Semester är semester och med autozug sparar man ju bara en dag på det? Dessutom så missar man ju den roliga autobahn<snip>

Umm...låt mig ta en icke kvalificerad gissning, du kör inte sporthoj? ;)
Jag föredrar absolut att landa i kurvhimlen, och slippa transportsträckor som får torkande färg att te sig som en happening.

Om det bara kunde gå något lämpligt alternativ från Västerås, rakt ned till Eiffelbergen...kliva ombord, lasta duccen, ta en stänkare och somna in för att vakna på nordslingan nästa morgon. :D

SJ - GÖRT, ni vågar aaaaaldrig! :p
 

-ah

New member
Umm...låt mig ta en icke kvalificerad gissning, du kör inte sporthoj? ;)
Jag föredrar absolut att landa i kurvhimlen, och slippa transportsträckor som får torkande färg att te sig som en happening.

Om det bara kunde gå något lämpligt alternativ från Västerås, rakt ned till Eiffelbergen...kliva ombord, lasta duccen, ta en stänkare och somna in för att vakna på nordslingan nästa morgon. :D

SJ - GÖRT, ni vågar aaaaaldrig! :p


Om det nu är så, finns det gott om roliga vägar bredvid både motorväg, autobahn, autoput och autostrada var man än färdas, hela vägen mellan norra Sverige och Medelhavet. ;)
 

SGM

Moderator
Om det nu är så, finns det gott om roliga vägar bredvid både motorväg, autobahn, autoput och autostrada var man än färdas, hela vägen mellan norra Sverige och Medelhavet. ;)

I sin vana trogen så har folk för mycket tid över... :D

Jag tyckte jag var övertydlig när jag pekade på rolig och autobahn med fetstilspennan. :D
 

Triumph int

New member
Alla är vi olika med vad vi tycker är bra mc-åkning.

Visst då vägen svänger det är nog vad de flesta vill ha,
men det är en viss meditativ känsla att bara sitta och
åka mil efter mil på lite rakare vägar.

Jag har åkt för mycket i Sverige och vet väl inte vart
alla bra vägar finns när jag är på bortaplan.

Har åkt en del småvägar i Tyskland och det känns mycket
roligare att lägga semestertiden där.
 

V Saarela

New member
Umm...låt mig ta en icke kvalificerad gissning, du kör inte sporthoj? ;)

Jodå, det händer också ibland.
Start Boden på morgon och på kvällen med en öl i handen i Västerås...
Johannisbergs camping i Västerås och tillräcklig sporthoj?....;)
050526b1.jpg


Tycker sporthoj är superb långtourer. Tyvärr går det bara för fort och man tappar hela tanken med semestertouring.:(
 

Marie

Banned
Om det bara kunde gå något lämpligt alternativ från Västerås, rakt ned till Eiffelbergen...kliva ombord, lasta duccen, ta en stänkare och somna in för att vakna på nordslingan nästa morgon. :D

SJ - GÖRT, ni vågar aaaaaldrig! :p

Tja DB är ju på väg in på den svenska tågmarknaden, så skicka idén till dem. De har ju både kunnande och resurser....
 

Wallfärder

New member
Det hela beror ju på vad man har för mål och förutsättningar. Tyskland förtjänar mer tid än bara susa igenom på autobahn eller dess småvägar för att nå målet i t.ex. Italien. Dessutom blir det ju lite tråkig Italien resa om man bara hinner över Brennerpasset och ta en bild innan man ska vända och åka hem. Tyvärr är ju inte alla välsignade med oändlig semester, och ska man dessutom dela den med icke MC-intresserad familj vill man snabbt nå godbitarna.

Själv har jag gjort tillräkligt mycket Tyskland för att känna att Autozug är en utmärkt idé för att komma vidare och få mer tid längre söderut.
Det blir annars lite som att läsa en bok från sidan 1 varje gång du läser i den. Du kan kapitel 1 utantill men vet aldrig hur boken slutar.:confused:

Kör man som jag en off-road är inte autobahn någon behaglig upplevelse:eek:, och dessutom vill jag ha nabbarna kvar på däcket när jag kommer ner till gruset i söder.:p
Min stora önskan är att få ett Autozug i Sverige så man snabbt kommer upp till det norrländska gruset eller varför inte tåg upp och SOE's Sverige länk hem 100 % genom Sverige (Ja, nästan iaf). Det hade varit "smutt":cool:.
 
Top