Jag menar att funkar paddlar i formel 1 (iofs för bilar), så borde det funka även för en sporthoj.
Tävlingsbilar har dubbelkopplingslådor och växlingsrobotar för att kapa varvtider. Det handlar om yrkesfordon där ingen bryr sig om vad som är skoj eller ej - det skall köras in pengar, precis som i vilken droskvagn som helst - men med liiite andra premisser.
Jag hör till dom som åkte automat i skogen under några år i slutet av sjuttiotalet/början av åttiotalet - för att någon sade till mig att det gick fortare. 360, 390, 420 och slutligen 430 Auto. Sjävbevarelsedriften fick mig att låta bli 488an...
Å visst gick det snabbt - snabbt så in i bänken! Momentant... Jag har aldrig slagit mig så mycket och så ofta som på automater, varken förr eller senare.
Amir skrev:
En annan anledningen är att jag är svag i fingrar,armar och axlar och se gärna att slipper att växlar för mkt. Ska det vara en manuell växellåda vill jag max ha fyra växlar och en motorgång som tillhör de förflutna.
Äsch - skit i kopplingen; den behöver du bara vid igångsättning, och kanske vid stopp.
Känn glädjen när du prickar rätt i varvtal gång efter gång, både i upp- och nedväxlingarna - You rule!
Manuellt är roligare än automat. För att det ställer större krav?
Kanske. Roligare är det i vart fall, och jag kör hoj for att ha kul.
Annars kan man lika gärna åka hjullastare.
Det är kul det med, men inte riktigt på samma sätt...
Hampe