Automatlåda

Ove 60+

Active member
Självklart sant :)

Jag har ju också en scooter med 4 växlar. Dock så är den ju utrustad med Akrapovic, såh det är ju en sporthoj då kanske? ;)

För att fjärma sig ytterligare från tråden- Vad är en "hoj":rolleyes:

Jag som är gubbe minns när man hade riktigt seriösa tävlingar på bana med topptrimmade scooters. Kanske något att ta upp igen - specialklass: hoj med automat? ;)

:) Rödljus vid Medelhavet - ett drygt dussin hojar står på startlinjen och det blir gult....GRÖNT och alla piskar på med allt vad som finns och drrrrrar iväg till nästa rödljus. Visst är det skönt med automat i dom lägena! :p :D ;)
 

Marie

Banned
Visst tusan skulle jag bli mycket glad om det kom en hoj med riktig automatlåda. Men då skulle det vara med hydraulisk momentomvandlare och tre- eller fyrväxlad planetlåda, så att det blir mjukt och smidigt. Inga variomaticar eller dubbelkopplingslådor, tack! Skulle man sen få till en liten fin V8 på 1200-1600 cc så vore det rena önskedrömmen :)
 

DearHunter

New member
Visst tusan skulle jag bli mycket glad om det kom en hoj med riktig automatlåda. Men då skulle det vara med hydraulisk momentomvandlare och tre- eller fyrväxlad planetlåda, så att det blir mjukt och smidigt. Inga variomaticar eller dubbelkopplingslådor, tack! Skulle man sen få till en liten fin V8 på 1200-1600 cc så vore det rena önskedrömmen :)

ha, ha.... stödjhul, rosa parasoll och en liten chick krok som man kan hänga upp handväskan på.... Maries dröm....:D

Chiuauan kan springa bredvid ;)
 

Pledians

New member
Kan Ni tänka Er ha en automatlåda på nästa motorcyklar Ni köper?
Nopp. Automatlåda hör i min mening hemma på rena bruksfordon där föraren endast är intresserad av att ta sig från A till B (eller har svårt att växla manuellt av något skäl). Jag vill växla själv på samma sätt som jag vill styra själv och hålla balansen själv (istället för att ha stödhjul).
 

Ove 60+

Active member
:cool: Hybrid har ingen nämt! Vore kanske något. En lagom stor diesel som går med konstant varv medan den laddar batterier + motorer i naven. :)

Vore käckt om någon kom på idén att sätta en sk. trimningsdämpare på en sån. Jämnt och fint brööööl oavsett hastighet. :D
 

Pledians

New member
:cool: Hybrid har ingen nämt! Vore kanske något. En lagom stor diesel som går med konstant varv medan den laddar batterier + motorer i naven. :)

Vore käckt om någon kom på idén att sätta en sk. trimningsdämpare på en sån. Jämnt och fint brööööl oavsett hastighet. :D

Kan vi inte få in tändkulemotorn i den här diskussionen också? :)
 
H

honda cbf 500

Guest
vore kul om fler på firumet ger sin syn på automatlådor. // Amir
 

1300 cc

New member
Automatlåda, nja.

Automatlådor kommer säkert att bli vanligare och vanligare. Som det framkommit i tråden finns det önskemål från en del att få denna produkt. Finns behovet kommer tillverkarna att hänga på. Det är ju också ett sätt för tillverkarna att kunna plocka ut ett högre pris och en högre avans. I dagens samhälle verkar det också finnas ett behov hos många konsumenter att gärna köpa det dyraste och senaste för att få en bättre status, tråkigt men sant. Därför dra jag slutsatsen att vi kommer att få se flera automatväxlade hojar.
Har själv aldrig kört någon automat så jag har ingen uppfattning om jag skulle gilla det eller ej. Känner heller inget större behov av det.
 

Ove 60+

Active member
Kan vi inte få in tändkulemotorn i den här diskussionen också? :)

:rolleyes: Du har lyckats! :rolleyes:

:) Eftersom det var mitt inlägg du syftade på så får jag väl förklara ytterligare: Det handlar ju om olika sätt att distribuera motorns drivande moment till hjul. Det finns olika sätt att lösa det problemet utan att använda en traditionell växellåda. Flera olika system har varit på tapeten och jag lade till ett ytterligare. Sen hur motorns tändsystem fungerar är som du menar mycket riktigt en annan tråd så jag tar tillbaka motorvalet. ;)
 

TMax500

Member
vore kul om fler på firumet ger sin syn på automatlådor. // Amir
Automat kan vara hur bra som helst i rätt sammanhang. Har kört runt 3000 mil med automater (scootrar) och det är en utmärkt lösning.

En hoj som går mycket i stan: kalas med automat, man slipper hålla på med dragläget i köer, slipper ständiga växlingar upp och ned. En hoj som går på långfärd: vilsammare att köra långt och snabbt om hojen växlar själv. Man kan tänka mer på vägen och upplevelsen, än på att välja rätt växel.

Den som piskar kurvor kanske inte vill ha automat, men olika paddellösningar borde kunna ta udden av den invändningen. Jag menar att funkar paddlar i formel 1 (iofs för bilar), så borde det funka även för en sporthoj.

Sedan kanske det inte är rätt på min retrotrajja, det fanns ju inga automater (i England) på 60-talet... :)

Att det inte finns på flera s k vanliga hojar kan kanske bero på att det är skrymmande/tung teknik (eller vad säger ni tekniskt begåvade?), att det blir dyrare, men framför allt för att hojåkare kan vara rysligt konservativa. Det skall vara på ett visst sätt för att vara "rätt"...
 

Hampe

Skriver massor!
Jag menar att funkar paddlar i formel 1 (iofs för bilar), så borde det funka även för en sporthoj.

Tävlingsbilar har dubbelkopplingslådor och växlingsrobotar för att kapa varvtider. Det handlar om yrkesfordon där ingen bryr sig om vad som är skoj eller ej - det skall köras in pengar, precis som i vilken droskvagn som helst - men med liiite andra premisser.

Jag hör till dom som åkte automat i skogen under några år i slutet av sjuttiotalet/början av åttiotalet - för att någon sade till mig att det gick fortare. 360, 390, 420 och slutligen 430 Auto. Sjävbevarelsedriften fick mig att låta bli 488an...
Å visst gick det snabbt - snabbt så in i bänken! Momentant... Jag har aldrig slagit mig så mycket och så ofta som på automater, varken förr eller senare.


Amir skrev:
En annan anledningen är att jag är svag i fingrar,armar och axlar och se gärna att slipper att växlar för mkt. Ska det vara en manuell växellåda vill jag max ha fyra växlar och en motorgång som tillhör de förflutna.

Äsch - skit i kopplingen; den behöver du bara vid igångsättning, och kanske vid stopp.
Känn glädjen när du prickar rätt i varvtal gång efter gång, både i upp- och nedväxlingarna - You rule!

Manuellt är roligare än automat. För att det ställer större krav?
Kanske. Roligare är det i vart fall, och jag kör hoj for att ha kul.
Annars kan man lika gärna åka hjullastare.
Det är kul det med, men inte riktigt på samma sätt...


Hampe
 
Top