Automatlåda

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag skulle vilja se vad andra motorcyklister tycker om automatlåda på motorcyklar?

Kan Ni tänka Er ha en automatlåda på nästa motorcyklar Ni köper?

Själv är jag väldigt positivt inställd och vill helst ha en automatlåda på nästa cykel om det nu blir en modern hoj. Anledningen till att jag är positivt inställd till automatlåda på motorcyklar är att jag dels har haft goda erfarenheter av automatlåda på mopeder samt bilar. En annan anledningen är att jag är svag i fingrar,armar och axlar och se gärna att slipper att växlar för mkt. Ska det vara en manuell växellåda vill jag max ha fyra växlar och en motorgång som tillhör de förflutna.


Jag ser gärna att honda släpper en japansk variant av Aprilia Mana 850 med kardan.

Mvh

Amir
 

V Saarela

New member
Man ska väl kanske skilja lite på automatlåda och automatlåda. Finns det idag nån riktig automatlåda på nån hoj?
 
H

honda cbf 500

Guest
Vs, du får gärn utveckla det för mig som inte vet skillnaden mellan automatlådor.
 
H

honda cbf 500

Guest
nja vill ha en hoj med automatlåda:D:D

//Amir

QUOTE=DearHunter;75590]Köp en skoter! :D[/QUOTE]
 

Ove 60+

Active member
Hej,
Jag skulle vilja se vad andra motorcyklister tycker om automatlåda på motorcyklar?
Amir

:) Jodå! Haver provat att köra storscooter med automat och ser en massa fördelar. Bättre acceleration pga rätt varvtal hela tiden och inga ryck som det alltid blir när man har lite bråttom och petar i växlar. Alltså skönare, iallafall för den som sitter bakpå.

Att man har allt samlat på styret på dom är väl en smaksak. Gillar - gillar inte, det är frågan. En del har väl fotbroms kvar.

Skillnaderna mellan storscooter och MC tycker jag blir allt mindre genom att man klär in hojarna med kåpor,vindrutor och golv(fast det kallas fotplattor).

Personligen har jag inget emot att växla men ser inget egenvärde i det, lika lite som jag får ut någon känsla av att hojen låter mycket.
 

DearHunter

New member
:) Jodå! Haver provat att köra storscooter med automat och ser en massa fördelar. Bättre acceleration pga rätt varvtal hela tiden och inga ryck som det alltid blir när man har lite bråttom och petar i växlar. Alltså skönare, iallafall för den som sitter bakpå.

Att man har allt samlat på styret på dom är väl en smaksak. Gillar - gillar inte, det är frågan. En del har väl fotbroms kvar.

Skillnaderna mellan storscooter och MC tycker jag blir allt mindre genom att man klär in hojarna med kåpor,vindrutor och golv(fast det kallas fotplattor).

Personligen har jag inget emot att växla men ser inget egenvärde i det, lika lite som jag får ut någon känsla av att hojen låter mycket.

Nja...jag gillar att motorbromsa innan en kurva...peta in rätt växel....och sedan med en otrolig accelleration (att döma av ljudet) passera mach 1.0 på väg ut ur kurvan.... det är känsla det. En hoj med holländsk teknik (rembrand :D)...ja, ett transportfordon ..
 
Last edited:

DearHunter

New member
Ja, vad är automatlåda för nåt?

Hondas VFR är ju en automatisk manuell växling, dvs....den bygger på dubbelkoppling.

Precis som du nämner i en kommentar till CBF500 "köp en skoter" Du prickar ju mitt i prick när CBF nämner Aprilias Mana 850, dvs det är ju en skoter(dvs, remdrivet)

Att döma av beskrivningen så erbjuder VFR 1 manuellt läge där man växlar med paddeln och två lägen som växlar automatiskt.

Men om man drar paralleller med bilindustrin så gillar vi i Sveadala att växla manuellt.
 
H

honda cbf 500

Guest
vad tror ni, dyker det upp en honda automat landsvägsmaskin inför 2011? //Amir
 

V Saarela

New member
Att döma av beskrivningen så erbjuder VFR 1 manuellt läge där man växlar med paddeln och två lägen som växlar automatiskt.

Men om man drar paralleller med bilindustrin så gillar vi i Sveadala att växla manuellt.


Jo, jag har kört en hel del med VFR:en, men fortfarande så är det att den manuella växlingen sker automatiskt. Ena kopplingen sköter om 1,3 och femmans växel, medans den andra sköter om resten. Tanken är väl att man ska inte ha någon effektförlust mellan växlingarna. Inget direkt nytt, finns i nån audivolkswagentjosanbil samt funnits sen 2009 i Hondas fyrhjuling.

Jo, när jag nu nämner fyrhjuling så kom jag väl på nåt som är jäkligt nära automat(jag tänker ju automat lika med turbin osv).....Hondas DN-1. Den lådan är också nåt som suttit i deras fyrhjuling(sen börjn av 2000-talet), 500FA hydrostac, dvs....en låda som vanligtvis sitter i traktorer osv. Deeeet är så nära automat man kan komma tycker jag. Helt underbar faktiskt.....
 

Ove 60+

Active member
Precis som du nämner i en kommentar till CBF500 "köp en skoter" Du prickar ju mitt i prick när CBF nämner Aprilias Mana 850, dvs det är ju en skoter(dvs, remdrivet)

:confused: Nämen ursäkta lite nu! Jag har en Vespa i skjulet... Vespan är en scooter och den har 4 växlar manuellt. Remdriven variomatic kan lika gärna vara kännetecken på skördetröska. :rolleyes:
 

V Saarela

New member
:confused: Nämen ursäkta lite nu! Jag har en Vespa i skjulet... Vespan är en scooter och den har 4 växlar manuellt. Remdriven variomatic kan lika gärna vara kännetecken på skördetröska. :rolleyes:

Självklart sant :)

Jag har ju också en scooter med 4 växlar. Dock så är den ju utrustad med Akrapovic, såh det är ju en sporthoj då kanske? ;)
090814b3.jpg
 

Zopilote

New member
Självklart sant :)

Jag har ju också en scooter med 4 växlar. Dock så är den ju utrustad med Akrapovic, såh det är ju en sporthoj då kanske? ;)
090814b3.jpg

Innova med titan-akra :):eek::) Tre tummar upp!!! Klart det blir en sporthoj då.
Tillbaka till ämnet: Provkörde själv VFR1200 automat i somras och blev måttligt imponerad. Hårda växlingar i sportläget och kändes som man tappade mycket effekt i normalläget. Det kändes dessutom som en rätt läskig osäkerhetsfaktor när hojen plötsligt bestämde sig för att växla ner mitt i ett ordentligt nedlägg i en rondell.
 
Top