Själv tog jag kortet via FMCK, och bättre skola kan nog knappast finnas.
Vi hade MASSOR av olika övningar, av vilka några få, senare blev "halvkopierade" av VV.
Bra iofs.
Men man glömde motivationerna till övningarna, och den bästa övningen: "Vändning i garage" som så många upprör sig över och säger "jag kommer ju aldrig vända i garage så där"
Och utan att de tänker på vad det EGENTLIGEN är för övning de utför.
Eller hur skulle de kunna veta det? Ingen har ju berättat det för dem.
Självfallet handlade inte övningen över huvud taget om att vända i ett "garage" på ett akrobatiskt sätt.
Det hela handlade om "ryggmärgsträning"
Dvs de små små reflexer som hjärnan omedvetet tränas att skicka ut för att hålla balans och klara övningen ger bestående avtryck i motorcyklistens teknik och körförmåga.
Ett exempel: Hjärnan (eller först stjärten egentligen
) "lär" sig känna igen de subtilaste signaler om att hojen rör sig åt endera hållet.
Det som på en roadracingbana är inledningen till en sladd t.ex
Och då har man redan omedvetet via de rätta inövade reflexerna vidtagit rätt åtgärder.
Helt utan att man ens reflekterar över det. (för det har man inte tid till)
Det fanns MÅNGA bra såna här övningar inom FMCK, och alla var de rätt svåra, och vissa (ffa garagevändningen) var iaf JAG övertygad om att jag aldrig skulle kunna lära mig.
Fanjunkaren från Dalregementet skrattade...
JaG sa att nej! Just MIN Jawa är steloperarad, och den GÅR bara inte att få runt.
Varvid han hoppade upp körde i höger och vänstervarv till min stora skam och sen var det bara att nöta mer!
Vippbrädan, limbosticken osv osv alla var de i sig "verklighetsfrånvända" övningar tyckte många.
- För så där gör man ju aldrig ute i trafiken... var motiven.
Men på samma sätt åker folk idag på bankörningar. Och det är ju den "ultimata" övningen" då alla moment ingår men på en gång.
Jag gillar personligen att man lär ut hur man går innan man lär sig springa, så på de avrostningar jag själv hållit för vissa grupper har det ingått lite olika "onaturliga" övningar" a´la gamla FMCK.
Alla dessa övningar hade ju som sagt
djupare syften, som inte ska snackas bort med att "såna situationer kommer man ju inte inför i trafiken"... därför tar vi bort dem ur körkortutbildningen.
Men ändå VET vi hur usla folk är på att t.ex bromsa sin hoj optimalt, eller motstyra eller... ja You name it.
Bara det att det "glömts bort" ibland att motivera VARFÖR man gör vissa övningar, eller som i garagevändningsfallet: Döpa övningen till fel sak, som får folk att tro att det handlar om en vändning i ett garage...
Nä att lära sig köra hoj är verkligen ingen lek.
Och goda syften finns med besvärliga övningar.
Syften som jag idag kan tacka mitt liv för.