Att ta MC-kort nu och då

Maru

New member
Generellt tycker jag att det var överdriven fokus på krypkörning då man tog kortet.

Visst det är bra att full kontrol på hojen då man krypkör, men rätta mig om hag har fel, det sker få dödsolyckor pga av att någon råkar tappa hojen i 0,3 km/h.

Det som är detydligt värre är att åka rakt fram i en kurva som var skarpare än man först trodde.

Varför inte ha BKK på go-cart bana som ett obligatoriskt moment, likt halkbanekörning då man tar B-kort?

Hade jag velat ha i alla fall.

Kanske en återspegling av när man lärde sig cykla som liten.....när man väl fick upp farten gick det lätt.

Men visst, mycket krypkörning...och ingen som nämnde något om motstyrning.

Det finns på en del orter.(inte kopplat mot körkortsövning, men ändå)....anordnas av BMW-klubben i samarbete med SMC. Rörken i Uppsala är väl mest känd men även Tuvängen i Södertälje och en go-cartbana i Borås. Det är kanonbra träning för ofta är det farten som gör folk osäkra och att då kunna lägga ner hojen i lägre farter är kalas i träningssyfte.:)
 
Last edited:

Leif H..oj

New member
...och ingen som nämnde något om motstyrning.

Det finns på en del orter.(inte kopplat mot körkortsövning, men ändå)....anordnas av BMW-klubben i samarbete med SMC. Rörken i Uppsala är väl mest känd men även Tuvängen i Södertälje och en go-cartbana i Borås. Det är kanonbra träning för ofta är det farten som gör folk osäkra och att då kunna lägga ner hojen i lägre farter är kalas i träningssyfte.:)


Lägg till SMC Västernorrland som fortsätter 2009 med minst fyra BKK-gokartbanedagar för alla med mc, på banan i Örnsköldsvik. Vi har samarbetat med BMW-klubben och andra lokala trafiksäkerhetsprogram.

och...vi kör inte med krypfart precis...men så fort det går på två hjul. Även med gasen i botten på mc så kör gokartbilarna fortare runt banan.

- Leif
 

GS1000E

New member
Manöverprov

Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja höra vad ni andra tycker om de gamla respektive de nya övningsbanorna.Jag själv tog mitt kort 2001 med garagevändning och serpentinbanan på tid och året efter så infördes de nya övningsbanorna.
Så det skulle vara intressant att höra om det är lättare eller svårare med de nya eftersom jag inte själv har provat att övningsköra de nya banorna.
Jag väntar nyfiket på era åsikter/synpunkter.

:)

Jag anser att manöverprovet för MC borde få samma status som halkutbildningen för bil. Dvs att man går en kurs i körteknik och erhåller ett utbildningsbevis. I dag skall man visa upp sina färdigheter inför en trafikinspektör, som på ett fåtal minuter skall bilda sig en uppfattning om din förmåga att hantera en MC. Dessutom, vissa moment är fullstänigt omöjliga att utföra med en del maskiner. Detta innebär att man ofta lånar en enklare hoj för att utöva de cirkuskonster, som krävs enligt vägverkets krav.
Att köra hoj i serpentinbanor och dessutom på tid speglar verkligen inte hur man skall uppträda i trafiken.
Om bilförare skulle vara tvugna att utföra liknade konster på uppkörningsdagen så är jag övertygad om att mer än hälften skulle bli underkända. Att inte SMC har reagerat mot denna särbehandling av MC förare är för mig totalt obegripligt.
 

Ansod

New member
Om jag har föstått det hela rätt så är det inte längre någon tidspress i undanmanöverbanan. Då jag tog mitt kort frågade jag om detta och fick då reda på att det varför att se hur man som mc-förare agerade under stress. Dessutom fick jag argumentera en del med inspektören men med a- och c-behörighet på det befintliga kortet är ju det en annan sak än om man kör upp som 16-åring. Jag blev varnad inför bromsprovet för att det kunde finnas is på banan. Intressant "krydda" :eek: på en uppkörning.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
" Om bilförare skulle vara tvugna att utföra liknade konster på uppkörningsdagen så är jag övertygad om att mer än hälften skulle bli underkända. Att inte SMC har reagerat mot denna särbehandling av MC förare är för mig totalt obegripligt. "skrev GS1000E igår.
Självklart har SMC reagerat på massor av saker som rör körkort för motorcyklar. SMC har en representant i arbetsgruppen som ska ta fram riskutbildning för mc. Men, det är inte SMC som skriver körkortsföreskrifter. Det gör Vägverket. Och, tidspressen finns inte längre kvar. SMC har under flera års tid försökt komma i kontakt med regeringens utredare av det tredje körkortsdirektivet. Tyvärr har han inte velat träffa oss. Utredningen väntas innan årets slut.
 

zynthaxx

New member
Började öva på det gamla systemet 2004 och fortsatte med det nya 2005.

Så jag har rätt stor erfarenhet av bägge.

Gamla:

Garage sväng = sinnesjuk övning utan relevans. Fick man in snitsen till vänster så gick det helt plötsligt dåligt åt höger.

Övningen i sig kanske var utan relevans sett till ett rent trafikperspektiv, men som flera andra här anser jag att det inte finns något dåligt med att kunna hantera sin hoj. Att "snitsen till vänster" skulle påverka "snitsen till höger" är ju ren BS; det är bara en fråga om mängdträning (som visserligen är dyr om man inte har möjlighet att öva privat - men de flesta jag körde upp med hade lagt ungefär lika mycket på kortet - runt 10kkr, och det får man ju nästan acceptera som en skälig utgift för något som är så här kul).

Jag kör fortfarande regelbundet en övning som påminner lite om gamla bandelen när jag ska igång på våren, och sticker inte ut i trafiken förrän jag återfått känslan för gränsen mellan bra bromsning och stoppie, samt kan göra tighta åttor på vändplanen med min hoj. Först då känner jag att jag behärskar min del av situationen.
 

GS1000E

New member
" Om bilförare skulle vara tvugna att utföra liknade konster på uppkörningsdagen så är jag övertygad om att mer än hälften skulle bli underkända. Att inte SMC har reagerat mot denna särbehandling av MC förare är för mig totalt obegripligt. "skrev GS1000E igår.
Självklart har SMC reagerat på massor av saker som rör körkort för motorcyklar. SMC har en representant i arbetsgruppen som ska ta fram riskutbildning för mc. Men, det är inte SMC som skriver körkortsföreskrifter. Det gör Vägverket. Och, tidspressen finns inte längre kvar. SMC har under flera års tid försökt komma i kontakt med regeringens utredare av det tredje körkortsdirektivet. Tyvärr har han inte velat träffa oss. Utredningen väntas innan årets slut.

Hej,

Jo då, tidspressen finns visst kvar! Du måste hålla en hastighet av minst 50 km/h under provet.

Visserligen skriver SMC inte körkortsföreskrifter, men SMC har alltid möjligheten att yttra sig i samråd med VV. I dessa samråd saknar jag lite mera handlingskraft när det gäller rena galenskaper från VV.

Körkortsprovet ställer krav på serpentinkörning, som definitivt inte hör hemma i trafiken. Däremot hade det varit på sin plats att visa färdigheter i kurvtagning, men detta har dessvärre inte ansets som nödvändigt, trots att det är just detta moment som orsakar flera allvarliga olyckor.

Dessutom, provet med undanmanöver saknar all verklighetsförankring. Manövern fungerar visserligen i en hastighet av 50 km/h, men försök inte att göra en liknande manöver i +90 km/h.
 

Ansod

New member
Hej,

Dessutom, provet med undanmanöver saknar all verklighetsförankring. Manövern fungerar visserligen i en hastighet av 50 km/h, men försök inte att göra en liknande manöver i +90 km/h.


Jodå, att göra en llinande manöver fungerar alldeles utmärkt i 90 km/h, men inte samma! Avstånden måste ju justeras. Jag har själv gjort det! :rolleyes:
 

Tyrannosaurus

New member
Om bilförare skulle vara tvugna att utföra liknade konster på uppkörningsdagen så är jag övertygad om att mer än hälften skulle bli underkända.
Alldeles riktigt! :D

När jag tog hojkort vintern 74-75. Japp ni läste rätt, mitt i vintern med snö... Det vara avancerade cirkuskonster i krypfart i konbana (ej på tid) som man knappt kunde leda hojen igenom med slalom och garagevändning + bromsprov som blev rätt spännande på den snöbelagda körgården.

Sedan dess har jag aldrig behövt vända i något garage och det närmaste slalom jag har kommit är när man kör mellan bilarna vid BILkö :p
 
Last edited:

GS1000E

New member
Jodå, att göra en llinande manöver fungerar alldeles utmärkt i 90 km/h, men inte samma! Avstånden måste ju justeras. Jag har själv gjort det! :rolleyes:

Tydligen så överlevde du denna manöver. Grattis!

Hoppas bara att jag slipper möta dig när du gör nästa manöver. I en hastighet av +90 km/h krävs nämligen mer än ett körfält för att undvika en vurpa.:eek:
 

Elisabeth

New member
Tog mc-kortet i juni i år. Inför uppkörningen var jag dönervös för krypkörningen. Hade nämligen lite svårt med det på lektionerna, som jag tyckte enbart gick ut på att krypköra:(
Det har osat hett många gånger i hjälmen.

Till saken hör att jag strax innan detta nervösa moment skulle leda hojen både framåt och bakåt samt svänga (förstår inte riktigt varför detta moment ska vara på uppkörningen) och var förstås lite flåsig men det var bara att hoppa upp på hojen och börja krypköra...... vilket faktiskt gick kanonbra:D

Fanns ingen gladare när den här dagen var över och jag hade min efterlängtade lapp.
 

Ansod

New member
Tydligen så överlevde du denna manöver. Grattis!

Hoppas bara att jag slipper möta dig när du gör nästa manöver. I en hastighet av +90 km/h krävs nämligen mer än ett körfält för att undvika en vurpa.:eek:

Tja - nu gör jag inte dessa övnigar i trafiken om det inte dyker upp en situation som kräver detta. Det kan vara en bil som kommer ut på vägen utan att ha sett mig eller något linande. Jag föredrar då att försöka bromsa och svänga undan med risk för att köra omkull istället för att köra in i en bil, buss, traktor eller vad det nu kan vara. Det är klart - man kan ju blunda och hoppas att det går bra om man nu tycler att det är bättre.

Jag håller med om att det inte är en optimalövning vid uppkörning och att fantasin hos de som skapat övningarna kunde vara bättre. Vi kommer aldrig ifrån att vi måste kunna bromsa och väja och ibland bara väja för plötsligt uppdykande hinder. Om det finns förslagpå bättre övningar är jag tacksam för det.
 

tiger

New member
Jag tog mitt mc-kort i juli i år. Av de övningarna vi gjorde på körgården var det just krypkörningen som jag fick lägga mest krut på och det va' jag inte ensam om.

Jag tycker att kurvteknik ska ingå som ett av de momenten som man får göra
på körgården vid uppkörningen.
 

Lantis

New member
Hej,

...Däremot hade det varit på sin plats att visa färdigheter i kurvtagning, men detta har dessvärre inte ansets som nödvändigt, trots att det är just detta moment som orsakar flera allvarliga olyckor....

Exakt vad jag försökt få fram. "Krypkörning javisst, men först ett rejält kurvtagningsmoment"

Finns många garagevändarkramare (det var bättre förr) som bara för att de fick genomlida denna löjliga manöver, anser att den är skitbra och har fostrat råsäkra motorcyklister.

Nä, obligatorisk go-cart banekörning hade varit det bästa ur säkerhetssynpunkt.

Detta är något som jag själv och många andra gör EFTER taget A-kort, men långt ifrån alla...
 

GS1000E

New member
Jag testade de nya manöverbanorna för något år sedan och fick panik.
Körde Ducati 750ss på den tiden och den hade en helt värdelös svängradie.
Jag kom inte ens igenom första svängen utan att något hjul gick över linjen.

Med en smidigare offroad-are fick det betydligt bättre.

Hör du inte själv hur illa det låter? "Med en smidigare offroad-are gick det betydligt bättre.” Med andra ord, du visar inte dina färdigheter på det fordon, som du kör i verkligheten.
Detta om något, är ett talande bevis för att Vägverkets cirkuskonster inte hör hemma i verkligheten.
 

Mr Valker

New member
Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja höra vad ni andra tycker om de gamla respektive de nya övningsbanorna.Jag själv tog mitt kort 2001 med garagevändning och serpentinbanan på tid och året efter så infördes de nya övningsbanorna.
Så det skulle vara intressant att höra om det är lättare eller svårare med de nya eftersom jag inte själv har provat att övningsköra de nya banorna.
Jag väntar nyfiket på era åsikter/synpunkter.

:)

Jag har övningskört med två av mina barn. Dels med de gamla banorna men också på de nya banorna. Jag kör en Valkyria stor o otymplig, likaså min grabb. Inga problem för ngn av oss med de gamla banorna.
Min dotter drabbades av de nya banorna. Hon klarade dom efter mycket träning ( Honda Shadow) vilket jag aldrig gjorde med min guldklimp. Sens moral. De nya banorna är betydligt svårare, tjejer kan och gubben har blivit äldre.
 

Dr.Bike

New member
Själv tog jag kortet via FMCK, och bättre skola kan nog knappast finnas.
Vi hade MASSOR av olika övningar, av vilka några få, senare blev "halvkopierade" av VV.
Bra iofs.
Men man glömde motivationerna till övningarna, och den bästa övningen: "Vändning i garage" som så många upprör sig över och säger "jag kommer ju aldrig vända i garage så där"
Och utan att de tänker på vad det EGENTLIGEN är för övning de utför.
Eller hur skulle de kunna veta det? Ingen har ju berättat det för dem.

Självfallet handlade inte övningen över huvud taget om att vända i ett "garage" på ett akrobatiskt sätt.
Det hela handlade om "ryggmärgsträning"

Dvs de små små reflexer som hjärnan omedvetet tränas att skicka ut för att hålla balans och klara övningen ger bestående avtryck i motorcyklistens teknik och körförmåga.

Ett exempel: Hjärnan (eller först stjärten egentligen :)) "lär" sig känna igen de subtilaste signaler om att hojen rör sig åt endera hållet.
Det som på en roadracingbana är inledningen till en sladd t.ex
Och då har man redan omedvetet via de rätta inövade reflexerna vidtagit rätt åtgärder.
Helt utan att man ens reflekterar över det. (för det har man inte tid till)

Det fanns MÅNGA bra såna här övningar inom FMCK, och alla var de rätt svåra, och vissa (ffa garagevändningen) var iaf JAG övertygad om att jag aldrig skulle kunna lära mig.

Fanjunkaren från Dalregementet skrattade...
JaG sa att nej! Just MIN Jawa är steloperarad, och den GÅR bara inte att få runt.
Varvid han hoppade upp körde i höger och vänstervarv till min stora skam och sen var det bara att nöta mer! :)

Vippbrädan, limbosticken osv osv alla var de i sig "verklighetsfrånvända" övningar tyckte många.
- För så där gör man ju aldrig ute i trafiken... var motiven.

Men på samma sätt åker folk idag på bankörningar. Och det är ju den "ultimata" övningen" då alla moment ingår men på en gång.
Jag gillar personligen att man lär ut hur man går innan man lär sig springa, så på de avrostningar jag själv hållit för vissa grupper har det ingått lite olika "onaturliga" övningar" a´la gamla FMCK.

Alla dessa övningar hade ju som sagt djupare syften, som inte ska snackas bort med att "såna situationer kommer man ju inte inför i trafiken"... därför tar vi bort dem ur körkortutbildningen.
Men ändå VET vi hur usla folk är på att t.ex bromsa sin hoj optimalt, eller motstyra eller... ja You name it.
Bara det att det "glömts bort" ibland att motivera VARFÖR man gör vissa övningar, eller som i garagevändningsfallet: Döpa övningen till fel sak, som får folk att tro att det handlar om en vändning i ett garage...

Nä att lära sig köra hoj är verkligen ingen lek.
Och goda syften finns med besvärliga övningar.


Syften som jag idag kan tacka mitt liv för.
 
Last edited:

#46

New member
Tydligen så överlevde du denna manöver. Grattis!

Hoppas bara att jag slipper möta dig när du gör nästa manöver. I en hastighet av +90 km/h krävs nämligen mer än ett körfält för att undvika en vurpa.:eek:

Med en rejäl motstyrning X 2 så kan du göra fina undanmanövrar i vilken fart som helst, skildnaden blir att du får använda bra mycket mer kraft och samt att du kommer att använda en längre sträcka!


Vad det gäller SMC`s inblandning i en del av nya körkortet, så är det på gång att det skall bli en riskutbildning som Maria skriver!
I denna riskutbildning så skall det bli körning likt bilarnas halkbana fast på torr asfalt;) där eleverna kommer att lära sig "motstyrning" mm.

Vi instruktörer inom Bkk/Sporthojskurserna kommer eventuellt att bli delaktiga där:D

Sen är vi även många instruktörer som är eller skall bli trafiklärare som är med i detta!

Per
 

Dr.Bike

New member
Exakt vad jag försökt få fram. "Krypkörning javisst, men först ett rejält kurvtagningsmoment"

Finns många garagevändarkramare (det var bättre förr) som bara för att de fick genomlida denna löjliga manöver, anser att den är skitbra och har fostrat råsäkra motorcyklister.

Nä, obligatorisk go-cart banekörning hade varit det bästa ur säkerhetssynpunkt.

Detta är något som jag själv och många andra gör EFTER taget A-kort, men långt ifrån alla...

Vi är många som kör på Rörken motsv. Och det är som jag skrev: EN mycket bra skola.

Men det ena förtar inte det andra. Och det du kallar löjligt vill jag påstå ger en oerhört bra rymmärgsträning av reflexer osv.
På ett lättare säkrare sätt för en total nybörjare än att man ska tvinga ut dem på en bana.

Som sagt man ska krypa före man kan gå för att sedan därefter kunna springa.

Sen som GS1000 påpekar: Vissa övningar klarar man i praktiken inte med vissa fordon.
En sporthoj har ju av en anledning väldigt liten styrvinkel: För att minska verkningarna av en tankslapper. Dvs ett kronvobbel på framhjulet. Och därmed kan man inte göra vissa piruetter i krypfart.
I hög fart är den däremot överlägsen de andra hojarna vad avser stabilitet osv.
Nu har jag inte koll på mått eller anpassning till hojen (om det ens finns?)
Men förr fick man leda hojen med max styrutslag, och därefter lades banan upp.
I klartext: Banan man manövrerade på var anpassad efter verkligheten.

Men det är ju det allenarådande problemet idag; Paragrafrytteriet och viljan att gömma sig bakom reglelböcker tjocka så man kunde ha dem som kroppsskydd...
Och då blir det stelbent (obs lustighet) där "lika för alla" inte alls blir det genom de olika hojtypernas olika begränsningar de har inneboende.

Nåväl:

Banåkning i all ära. (jo jag älskar det) men det är absolut inte skadligt med grundövningar först.
Dessa ger ju så mycket mer än att bara klara själva momentet oxå, så den dag eleven går vidare så har denne mycket "gratis" med sig såsom koll på dragläget på kopplingen, gaskontroll osv
Allt man gör på en hoj bidrar ju på ett eller annat sätt.

Målbilden är ett shysst varv på Gelleråsen kanske.
Men vägen dit börjar inte där.


Tror jag.

:)
 
Top