Att ta MC-kort nu och då

kentaj

New member
Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja höra vad ni andra tycker om de gamla respektive de nya övningsbanorna.Jag själv tog mitt kort 2001 med garagevändning och serpentinbanan på tid och året efter så infördes de nya övningsbanorna.
Så det skulle vara intressant att höra om det är lättare eller svårare med de nya eftersom jag inte själv har provat att övningsköra de nya banorna.
Jag väntar nyfiket på era åsikter/synpunkter.

:)
 

Harrysson

New member
Jag tog kortet 2000 och hade alltså samma övningar som kentaj. Eventuellt kommer jag att vara handledare nästa år och är oxå nyfiken på de nya proven. Finns det någon bra länk där man hittar begriplig information om utförandet. VV's hemsida var aningen byråkratiskt skriven även om "bilderna var fina". (Sorry om jag lånar tråden...)
 

Mathias

Active member
hmm, det lättaste för att få det rätt, Harrysson, är nog att gå in till en trafikskola och höra med dem eller köa in till vägverket och snacka med dem.

@Kentaj, Jag har kört upp 2 ggr, båda på det gamla viset. Men jag hade en "elev" som körde på det nya viset. Övar man tillräckligt så tror jag det kvittar vilken övning man kör.
 

swischmc

New member
Övar man tillräckligt så tror jag det kvittar vilken övning man kör.

En sanning! Mer intressant är vad som bäst förbereder eleven på verkligheten. Vilken uppkörning ger bästa mc-föraren?

Själv tog jag kort 2007 (konbana i lågfart) och vad det gäller krypkörning tycker jag att jag har fått bra övning. Däremot saknar jag kunskaper i u-sväng, i alla fall jämfört med de som tog kortet då garage-vändning ingick.
 

Mathias

Active member
Kan säga att det är inte ofta som jag gör en u-sväng, och behöver jag göra det så a) ser jag till att det är gott om plats b) sätter ner forten om det behövs, nästan alltid, för vem vill ta en sådan risk
 

Rubbe

New member
En sanning! Mer intressant är vad som bäst förbereder eleven på verkligheten. Vilken uppkörning ger bästa mc-föraren?

Själv tog jag kort 2007 (konbana i lågfart) och vad det gäller krypkörning tycker jag att jag har fått bra övning. Däremot saknar jag kunskaper i u-sväng, i alla fall jämfört med de som tog kortet då garage-vändning ingick.

Då vet jag inte hur du lyckades få kortet... :rolleyes:
U-sväng finns ju med dels i båda de långsamma banorna och dels den snabbare banan.
 

janric

New member
Gamla och nya övningsbanor

Hejsan!

Har ett par år gammalt minne av de "nya" banorna. De är svårare! Och kräver mer träning än de gamla.
Framför allt gäller det att öva upp känslan för sin hoj för att komma rätt. Det handlar också om att komma på knepen. T.ex. att titta på rätt punkt i svängen, att svänga på rätt ställe etc. Knepen tror jag dock trafikskolan hjälper till med.
En väldigt avgörande faktor är hojen. En sporthoj med clip-on-styre är inte lämplig. Knappast heller en custom med framflyttade fotstöd. Frugan övningskörde och körde upp på sin Kawa Z750. Relativt högt och brett styre, upprätt körställning. Min dåvarande VFR800 var betydligt svårare. Kawan som en damcykel i jämförelse.

Är det onödigt med denna träning? Tycker jag inte. Många situationer och till undvikande av löjliga skador kräver även dessa färdigheter. Att kunna leda sin hoj är väl ett grundkrav?
Man tränar också bort albatrosslandningar och -starter.:D
 

Ducatista

New member
Jag testade de nya manöverbanorna för något år sedan och fick panik.
Körde Ducati 750ss på den tiden och den hade en helt värdelös svängradie.
Jag kom inte ens igenom första svängen utan att något hjul gick över linjen.

Med en smidigare offroad-are fick det betydligt bättre.
 

ride free

New member
JAg tog i fjor. Jag tyckte att krypkörningen var värst,,, men för min del handlar det mycke om tro på sig själv og överskrida en del gränser. När bara jag hade fått in i skallen att DU KAN! då gick det lätt som en plätt.
 

Lantis

New member
Mycket lättare och bättre nu!

Började öva på det gamla systemet 2004 och fortsatte med det nya 2005.

Så jag har rätt stor erfarenhet av bägge.

Gamla:

Garage sväng = sinnesjuk övning utan relevans. Fick man in snitsen till vänster så gick det helt plötsligt dåligt åt höger.

Serpentinbana:

10 meter mellan konorna. Tidsram innebär att ca 36 km/h krävdes för att hinna.
Mycket snäv u-sväng för att åka tillbaka.

Svår men vettig övning.

Nya:

2 olika lågfartsbanor man får gåra 1 av dem. Betydligt enklare än den gamla, men också bätte utformade. Ger utmärkt träning att t.ex. cruisa mellan bilar i trafikköer etc.

Högfartsbanor (2 olika, man får göra en av dem på uppkörningen).

12 meter mellan konorna. Man skall hålla 50 km/h. Ingen tidsgräns.
Mycket mer uytymme för u-svängen.


Samantagwt bedommer jag att om svårighetsgraden på det gamla systemet var 100 så är det 60 på det nya.
 

mudder

Member
.....Garage sväng = sinnesjuk övning utan relevans....

Utan relevans?? Kolla bifogad bild!

När jag tog körkort tyckte jag också att det var skitjobbigt med garagevändningar, men när jag kom till kurvan på bilden var jag glad att jag kan svänga tajt.
Här är det bara att gå ut mot högerkanten för att kolla att det inte kommer nån nerifrån, sen svänger man ut mot vänsterkanten och därefter fullt mot styrstoppet åt höger. Man vill ju även komma i rätt spår direkt efter kurvan. Alltså måste man svänga runt på 2,5 - 3 meter.
 

Mathias

Active member
Det är då man går en BKK och lär sig kasta ner hojen som de stora "grabbarna i GP-cirkusen" gör, känner knäskrapet och drar full gas och weelar iväg.




Och sedan vaknar man............ ;)
 

janric

New member
Lätta/svåra banor

Tja, jag tog kort för tung mc 1983. Kanske var teknikbanan lättare då mest beroende på att jag körde upp på en 125-kubiks crosshoj. Den hade man väl studsat runt på bakhjulet idag?:rolleyes:
 

Lantis

New member
Generellt tycker jag att det var överdriven fokus på krypkörning då man tog kortet.

Visst det är bra att full kontrol på hojen då man krypkör, men rätta mig om hag har fel, det sker få dödsolyckor pga av att någon råkar tappa hojen i 0,3 km/h.

Det som är detydligt värre är att åka rakt fram i en kurva som var skarpare än man först trodde.

Varför inte ha BKK på go-cart bana som ett obligatoriskt moment, likt halkbanekörning då man tar B-kort?

Hade jag velat ha i alla fall.
 

Lantis

New member
Utan relevans?? Kolla bifogad bild!

När jag tog körkort tyckte jag också att det var skitjobbigt med garagevändningar, men när jag kom till kurvan på bilden var jag glad att jag kan svänga tajt.
Här är det bara att gå ut mot högerkanten för att kolla att det inte kommer nån nerifrån, sen svänger man ut mot vänsterkanten och därefter fullt mot styrstoppet åt höger. Man vill ju även komma i rätt spår direkt efter kurvan. Alltså måste man svänga runt på 2,5 - 3 meter.

Var det förbjudet att ha foten i marken vid något tillfälle i det fallet.

Man lär sig att svänga tajt i det nya systemet också.
 

der Anders

New member
Jag tog mitt mc-kort i England, där man har övningar på bana INNAN man ens börjar övningsköra. Sen på själva uppkörningen är det endast körning i trafik som gäller, även fast man stannar lite här o där och gör övningar som nödinbromsning och u-sväng.

Jag tyckte det var rätt festligt att examinatorn sade till mig, efter att jag gjort u-svängen, att: "nu behöver du aldrig göra det igen"

Fast jag tycker det är skoj att kunna göra riktigt snäva u-svängar, det kan ju finnas tillfällen då man behöver det, fast kanske är det då OK att sätta ner foten...
 
M

magne

Guest
...
Varför inte ha BKK på go-cart bana som ett obligatoriskt moment, likt halkbanekörning då man tar B-kort?

Hade jag velat ha i alla fall.

Kom till Tuvängen (eller annan go-cartbana) nästa år. Jag tror t.o.m. du för övningsköra där om du har din ledsagare med dig. Du kommer garanterat att bli en bättre åkare.

Att vara duktig på att krypköra gör dig bättre på att hantera hojen även i höga hastigheter.
 

Icelander

New member
Kom till Tuvängen (eller annan go-cartbana) nästa år. Jag tror t.o.m. du för övningsköra där om du har din ledsagare med dig. Du kommer garanterat att bli en bättre åkare.

Att vara duktig på att krypköra gör dig bättre på att hantera hojen även i höga hastigheter.

Jag kan verkligen hålla med dig att om man kan hantera en hoj under krypkörning så har man en mycket bättre uppfatning över hur hoj beter sig i högre hastigheter
 
Top