Att forska på MC-knuttar: fältforskningens vedermödor. Folkuniversitetet Göteborg

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick jag tips från en SMC-medlem om en föreläsning på Folkuniversitetet i Göteborg. Ämnet är "Att forska på MC-knuttar: Fältforskningens vedermödor". Detta är ett ämne och en studie jag aldrig hört talas om.

Jag är oändligt tacksam om ett antal motorcyklister i Göteborg med omnejd går dit iförd MC-kläder med hjälmen under armen. Lyssna och ställ intelligenta frågor. Till exempel vilken bild man sprider av oss? Vilka fördomar präglar forskningen? Vilken kontakt man har med motorcyklister och i så fall hur i sin fältforskning? Var inhämtar man kunskap om motorcyklister?

Föreläsningen är gratis, genomförs tisdag 28 oktober 12.15-13.00. Hampe - här räknar jag med dig.
http://www.folkuniversitetet.se/Kur...ap/Goteborg/Att-forska-pa-MC-knuttar/?sr=true

Hampe

Skriver massor!
Ha!
Skall bli kul att lyssna på den göken.

Han skrev en jäkligt märklig avhandling för 10 årsedan eller så om en fiktiv bikerklubb som ville bli stor.
Jag vill minnas att materialt var knasigt inställsamt, undfallande och bitvis närmast idoliserande gentemot den 1%-sfär som gör livet surt för alla som vill köra hoj på riktigt.
Dags att rota i gömmorna och se om man kan få fram den igen för att läsa ikapp sig.

Hampe

Hampe

Skriver massor!
Så klart! :)
Är jag bara där så skriver jag något, annars är det säkert någon annan som kan göra ett referat.

Hampe

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu packar jag ihop min dator och tar tre veckor ledigt från SMC. Kanske tittar in i bland! Ha en skön sommar alla knuttar, kör försiktigt och njut av allt.

Hampe

Skriver massor!
Meh!
Det var ju jättejätte länge tills det att detta skulle gå av stapeln - och nu plötsligt är det nu; imorrn, alltså.
Jobbit! Är det bara för att vi ställt om klockan i helgen som det blir så här?

"Hjälmen under armen" var det..? I fix!

H

Skye

Kör Mycket!
Jag kommer men 45 minuters föreläsning verkar lite kort om det inte skall vara någon uppföljning och frågestund

TMax500

Member
Låter intressant. Tittar in där jag med!

EDIT:
Jag var där. Jag hade också (i somras) läst rapporten som det länkas till tidigare i tråden. Eftersom rapporten var nära 10 år gammal och forskningen nära 15 år gammal, så hade jag hoppats på något nytt. Något annat än författarens studie av en ryggmärkesklubb. Men nej.... Nu skall kanske ingen jättelång skugga falla över författaren p g a det just. "Någon" hade säkert bett honom att dra sitt case från 2005.

Så jag blev för min del besviken. Läs rapporten, Maria, så blir du lika klok (klokare?) än vi som var på universitetet idag.

Extra intressant att det fanns några ryggmärken i lokalen. Varav en röd-vit. De verkade vara gamla bekanta och hälsade glatt på varandra. Jag tolkar detta som ett intresse av att höra vad som kommuniceras utåt om den s k bikerkulturen.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Knappt 50 åhörare, alla möjliga sorter. Även västfolk som tex Hells Angels.
Skall gå igenom mina anteckningar i kväll, nu måste jag jobba ikapp.

TMax! Din Aprilia med slip-on antar jag?
Synd att vi aldrig sågs där inne.

H

Skye

Kör Mycket!
Helt fel forum för mig med. Hur man startar en mc-klubb med ryggmärken och vilken process det är för att den ska passa in i Sverige-modellen. 1% och vad som är kriminellt eller inte. Bakgrund från hur det startade upp i USA och så vidare.

Författaren har då levt med en nystartad Ryggmärkesklubb som han har valt att kalla Vagabond MC och skildrat hur det är i det livet, kulturen och varför människor söker sig till gemenskap som denna osv. Lite snävt perspektiv på vad en biker är och ursprunget från Knutte.

Maria, du missade ingenting.

TMax500

Member
TMax! Din Aprilia med slip-on antar jag? Synd att vi aldrig sågs där inne.
Yes, min trängsel-scooter med 198 pigga kubik och slipon från GPR. (Inte från Biltema...)

Funderade på vilka av herrarna som var Hampe respektive Skye. Men höll lite låg profil och ville inte hoppa på var och varannan och be om en presentation. Brukar få en dålig magkänsla av att hamna i samma sammanhang som gossar med röd-vita märken och västar. Så jag valde att hålla låg profil. Inte av rädsla. Utan för att jag inte vill befinna mig i samma rum.

Skye

Kör Mycket!
Tror du satt i avsatsen en trappa upp och Vi satt på frågeraden där tre frågade. 2 utan mikrofon. Var oxå röd-vit. Stod övningskörning på ryggen

Skye

Kör Mycket!
Förstår precis vad du menar. Stämningen blir så tryckt i en lokal med vit-röda västar