Bob Sweden
New member
Mycket ska man läsa innan ögonen grumlas av ålder...
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-en-minoritet-i-ATK/
Vad står egentligen där?
Citat:
Rikspolisstyrelsens årliga statistik visar att motorcyklar är en minoritet av dem som fångas i ATK-kamerorna. Av 231 881 registrerade fortkörningar under 2011 var 10 284 stycken, eller 4,4 procent, motorcyklar. Av alla registrerade fordon utfärdades 45 000 böter. En majoritet av dem som registreras men inte bötfälls kör alltså bil och inte motorcykel.
*slut citat*
Rikspolisstyrelsens statistik finns här för den som är intresserad.
Nämner dock inget om antal bötfällda men den siffran är inte relevant i mitt kommande resonmenag.
231 800 registrerade fortkörningar i "fartkameror".
45 000 böter utfärdade.
Av de 186 800 "missade" bilderna utgörs 10 284 av motorcyklar.
Intressant nog är andelen motorcyklar i relation till antalet personbilar ungefär 6% baserat på statistik man kan hitta här. så det verkar ju rimligt, vid en första anblick...
Gott och bra, allt i ordning tänker vi från djupet av soffan och tar en näve till ur chipspåsen.
Eller?
Tänk till nu. Kodord: Körsträcka.
En svensk personbil kördes i snitt 1292 mil under 2010, allt enligt data från SCB som finns här.
Enligt samma rapport kördes svenska bilar totalt ca 6 400 000 000 mil under året.
Samma rapport ger vid handen att det fanns ca 280 000 motorcyklar i trafik.
SMC's rapport som finns här refererar på sida 9 till en SIKA rapport där det anges att årliga körsträckan för MC är 248 mil i snitt.
Total körsträcka för svenska MC blir således 280 000 x 248 = 69 440 000 mil.
Den summerade körsträckan för bil är nästan 100 gånger längre än för motorcykel.
Trots detta är 4,6% av de registrerade fotograferingarna som gäller tvåhjuling, inte 1,1% som det borde vara om man ser till årlig körsträcka.
Tillbaka till fotograferandet.
Totalt fotograferades förare av "icke tvåhjuliga" fordon 221 500 gånger.
Jag vet inget om fördelning lastbil / taxi / personbil etc. så jag förutsätter för enkelhetens skull att det alltid var förare av personbil som fotograferades.
6 400 000 000 mil, 221 516 fotograferingar, alltså en fotografering per 28 891 fordons-mil .
Motorcyklar och fotografering:
69 440 000 mil, 10 284 fotograferingar, alltså en fotografering per 6 752 fordons-mil.
Resonemanget visar således att det är ungefär 4 gånger fler fotograferingar av motorcyklister per given körsträcka.
Att SMC då går ut och slår på trumman och säger att "MC- en minoritet i ATK" är förvisso rätt, men vi motorcyklister är kraftfullt överrepresenterade om vi ser till hela bilden och tar hänsyn till transportarbetet.
Over and out.
/B
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-en-minoritet-i-ATK/
Vad står egentligen där?
Citat:
Rikspolisstyrelsens årliga statistik visar att motorcyklar är en minoritet av dem som fångas i ATK-kamerorna. Av 231 881 registrerade fortkörningar under 2011 var 10 284 stycken, eller 4,4 procent, motorcyklar. Av alla registrerade fordon utfärdades 45 000 böter. En majoritet av dem som registreras men inte bötfälls kör alltså bil och inte motorcykel.
*slut citat*
Rikspolisstyrelsens statistik finns här för den som är intresserad.
Nämner dock inget om antal bötfällda men den siffran är inte relevant i mitt kommande resonmenag.
231 800 registrerade fortkörningar i "fartkameror".
45 000 böter utfärdade.
Av de 186 800 "missade" bilderna utgörs 10 284 av motorcyklar.
Intressant nog är andelen motorcyklar i relation till antalet personbilar ungefär 6% baserat på statistik man kan hitta här. så det verkar ju rimligt, vid en första anblick...
Gott och bra, allt i ordning tänker vi från djupet av soffan och tar en näve till ur chipspåsen.
Eller?
Tänk till nu. Kodord: Körsträcka.
En svensk personbil kördes i snitt 1292 mil under 2010, allt enligt data från SCB som finns här.
Enligt samma rapport kördes svenska bilar totalt ca 6 400 000 000 mil under året.
Samma rapport ger vid handen att det fanns ca 280 000 motorcyklar i trafik.
SMC's rapport som finns här refererar på sida 9 till en SIKA rapport där det anges att årliga körsträckan för MC är 248 mil i snitt.
Total körsträcka för svenska MC blir således 280 000 x 248 = 69 440 000 mil.
Den summerade körsträckan för bil är nästan 100 gånger längre än för motorcykel.
Trots detta är 4,6% av de registrerade fotograferingarna som gäller tvåhjuling, inte 1,1% som det borde vara om man ser till årlig körsträcka.
Tillbaka till fotograferandet.
Totalt fotograferades förare av "icke tvåhjuliga" fordon 221 500 gånger.
Jag vet inget om fördelning lastbil / taxi / personbil etc. så jag förutsätter för enkelhetens skull att det alltid var förare av personbil som fotograferades.
6 400 000 000 mil, 221 516 fotograferingar, alltså en fotografering per 28 891 fordons-mil .
Motorcyklar och fotografering:
69 440 000 mil, 10 284 fotograferingar, alltså en fotografering per 6 752 fordons-mil.
Resonemanget visar således att det är ungefär 4 gånger fler fotograferingar av motorcyklister per given körsträcka.
Att SMC då går ut och slår på trumman och säger att "MC- en minoritet i ATK" är förvisso rätt, men vi motorcyklister är kraftfullt överrepresenterade om vi ser till hela bilden och tar hänsyn till transportarbetet.
Over and out.
/B