ATK, trafiksäkerhetskameror och SMC's tolkning av statistik...

Bob Sweden

New member
Mycket ska man läsa innan ögonen grumlas av ålder...
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-en-minoritet-i-ATK/

Vad står egentligen där?

Citat:
Rikspolisstyrelsens årliga statistik visar att motorcyklar är en minoritet av dem som fångas i ATK-kamerorna. Av 231 881 registrerade fortkörningar under 2011 var 10 284 stycken, eller 4,4 procent, motorcyklar. Av alla registrerade fordon utfärdades 45 000 böter. En majoritet av dem som registreras men inte bötfälls kör alltså bil och inte motorcykel.
*slut citat*

Rikspolisstyrelsens statistik finns här för den som är intresserad.
Nämner dock inget om antal bötfällda men den siffran är inte relevant i mitt kommande resonmenag.

231 800 registrerade fortkörningar i "fartkameror".
45 000 böter utfärdade.
Av de 186 800 "missade" bilderna utgörs 10 284 av motorcyklar.

Intressant nog är andelen motorcyklar i relation till antalet personbilar ungefär 6% baserat på statistik man kan hitta här. så det verkar ju rimligt, vid en första anblick...

Gott och bra, allt i ordning tänker vi från djupet av soffan och tar en näve till ur chipspåsen.
Eller?


Tänk till nu. Kodord: Körsträcka.

En svensk personbil kördes i snitt 1292 mil under 2010, allt enligt data från SCB som finns här.

Enligt samma rapport kördes svenska bilar totalt ca 6 400 000 000 mil under året.


Samma rapport ger vid handen att det fanns ca 280 000 motorcyklar i trafik.
SMC's rapport som finns här refererar på sida 9 till en SIKA rapport där det anges att årliga körsträckan för MC är 248 mil i snitt.

Total körsträcka för svenska MC blir således 280 000 x 248 = 69 440 000 mil.

Den summerade körsträckan för bil är nästan 100 gånger längre än för motorcykel.
Trots detta är 4,6% av de registrerade fotograferingarna som gäller tvåhjuling, inte 1,1% som det borde vara om man ser till årlig körsträcka.



Tillbaka till fotograferandet.
Totalt fotograferades förare av "icke tvåhjuliga" fordon 221 500 gånger.
Jag vet inget om fördelning lastbil / taxi / personbil etc. så jag förutsätter för enkelhetens skull att det alltid var förare av personbil som fotograferades.
6 400 000 000 mil, 221 516 fotograferingar, alltså en fotografering per 28 891 fordons-mil .


Motorcyklar och fotografering:
69 440 000 mil, 10 284 fotograferingar, alltså en fotografering per 6 752 fordons-mil.


Resonemanget visar således att det är ungefär 4 gånger fler fotograferingar av motorcyklister per given körsträcka.

Att SMC då går ut och slår på trumman och säger att "MC- en minoritet i ATK" är förvisso rätt, men vi motorcyklister är kraftfullt överrepresenterade om vi ser till hela bilden och tar hänsyn till transportarbetet.

Over and out.

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Goder afton, Hr yngling Emil Ruda! I kyrkan svärjes icke, tänk på det!

Men, om man sedan till din excersisexcess lägger att många hojåkare påstår att man inte ens trafikerar den sortens tråkiga vägar som drabbats av kameraskåp, och att mång bil-ister dessutom ifrågasätter om vi uträttar något transportarbete överhuvudtaget så...

Äsch - det kan inte sägas för många gånger:

A: VI måste vara försiktiga och ärliga med siffror, det är enda sättet att kunna blåsa hål genom alla dom som vill oss ont.
Hittills har det bara varit McRF för försökt fara med en sorts osanning när det passar oss hojåkare.
SMC vinner på att hålla sig från siffertrix och semantiska subtiliteter.

B: VI måste tänka oss för i allmänhet och vid kameraskåp i synnerhet. Att vi har "fri lejd" förbi statens allseende öga är något som verkligen retar gallfeber på bil-ister.




Hampe
 

Cyborg

New member
Kamerorna börjar fotografera vid 4 km/h-överträdelse, med din statistik kan vi ej få ut en medelhastighet av själva hastighetsöverträdelserna vad det gäller bil och mc så det kan då betyda att motorcyklarna kör kanske 5 km/h för fort medan bilarna kan ha glidit förbi i 15-20km/h för fort. I och med att det finns fler bilar har bilarna då gjort fler och samtidigt kraftigare överträdelser än motorcyklarna!

Nu är ju också tanken att bilder där det ej går att identifiera föraren och/eller fordonet inte skall sparas, varför sparar då Transportstyrelsen eller Trafikverket på denna information?
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Kamerorna börjar fotografera vid 4 km/h-överträdelse, med din statistik kan vi ej få ut en medelhastighet av själva hastighetsöverträdelserna vad det gäller bil och mc så det kan då betyda att motorcyklarna kör kanske 5 km/h för fort medan bilarna kan ha glidit förbi i 15-20km/h för fort. I och med att det finns fler bilar har bilarna då gjort fler och samtidigt kraftigare överträdelser än motorcyklarna!

Stämmer bra att det i polisens presenterade statistik inte går att läsa ut hur mycket för fort det kördes.
Ska man vara petig kan det ju också vara tvärtom, att det är hojåkarna som kör mycket snabbare, det är en ren spekulation från min sida då jag saknar faktaunderlag på just det området.


Nu är ju också tanken att bilder där det ej går att identifiera föraren och/eller fordonet inte skall sparas, varför sparar då Transportstyrelsen eller Trafikverket på denna information?

Man behöver inte spara bilderna för att kunna räkna antalet överträdelser, det räcker att dra ett streck i statistiken.
 

hobbe

New member
Rent generellt set så ja jo det är ju ett sätt att tolka det hela. men borde du inte tolka antalet passager över en mätpunkt ?
antal mil är väl egentligen ointressant.

Jag vill lägga till lite mer information som kanske gör situationen inte fullt så illa som det ser ut vid första anblicken.
men som också tyvärr tar bort hela statisitiska delen.

Vi vet att Motorcyklister gärna väljer vissa vägar och inte gärna väljer andra vägar.
dvs de milen som vi kör körs på samma sträckor. vissa vägar körs det nog lika mycket hoj som bil under vissa tidpunkter av året.

Motorcykelvägar som här i stockholms området är populära är tex
LV 276, Lv 268, Lv 225, Lv 226, Rv 75 södra länken
osv.

så vad försöker jag säga med detta ?
jo att det finns en hög andel motorcyklister som kör på de sträckorna där det finns kameror uppsatta, i flera fall så är det altså både en populär mcväg och en kamera väg som ligger högt upp på listan över antalet mätningar. Det betyder att antalet passager förbi denna mätpunkt är det viktiga inte antalet mil körda totalt.
Men vi vet ju inte hur många av de mil du hänvisar till som körts på väg utan mätpunkt eller som körts på väg med mätpunkt.
olika fordon kör på olika vägar.
statistiskt sällan du ser en lastbil på småvägar jämfört med en mc, samma sak när det gäller stora motortrafikleder så är det ofta lastbilar jämfört med mc. som exempel.
altså säger antalet mil inte alls hela sanningen.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
...

Att SMC då går ut och slår på trumman och säger att "MC- en minoritet i ATK" är förvisso rätt, men vi motorcyklister är kraftfullt överrepresenterade om vi ser till hela bilden och tar hänsyn till transportarbetet.

Over and out.

/B

Intressant, att diskussionen går på hur SMC kommunicerar.

Vi har vald att gå på det sätt som myndigheterna gör. Faktisk var det ett klapp på axeln till SMC från Trafikverket, som gjorda oss medvetna om MC förbättringen i ATK. Som givetvist ska ses samband med SMCs uppmaning om att respektera hastigheten vid ATK!

SMC, har i detta fall (också) fått mycket goodwill just där vart vi behöver goodwill. Att vi sedan tillsammans har goda resonemang om att vi inte är på 110%s säker grund med det dataunderlag som finns - tar inte bort att är överens om hur vi kan acceptera tolkningen.

Trafikflödesmätningar för MC som är trovärdiga och billiga - är en stor utmaning för att rättfärdigöra kommande positive infra strukturförbättringar for MC.

Att SMC uppfattas trovärdiga på högt politisk nivå är nog ett faktum - och att riskera trovärdigheten för att få ett billigt point sku endast vara dumt!
 

Bob Sweden

New member
Intressant, att diskussionen går på hur SMC kommunicerar.

*klipp*

Att SMC uppfattas trovärdiga på högt politisk nivå är nog ett faktum - och att riskera trovärdigheten för att få ett billigt point sku endast vara dumt!

Jesper,

Jag håller med dig i mångt och mycket men det är alltid lurigt det där med statistik så en viss återhållsamhet är på sin plats ibland.
Minns utspel från MCRF om ABS (tråden här) där man använde liknande argument och glatt knådade all tillgänglig statistik för att trumma in hur förträffligt ABS är.

Det är inte fråga om att ljuga eller medvetet förvanska, men granskar man siffrorna lite finns det mönster som stör.

Det jag menar är att jag tycker att det borde ringt varningsklockor som lett till att man kanske funderat lite över rubriksättningen: MC- en minoritet i ATK

Påståendet är förvisso sant men som så ofta i statistik ställs det inte i relation till total-km eller transportarbete = ofullständiga underlag.
När det vid en granskning av det tillgängliga underlaget visar sig att "man" som motorcyklist fotograferas 4 ggr mer frekvent än motsvarande bilförare, då blir jag som sagt lite bekymrad över rubriksättningen.

Vi behöver INTE väcka den sovande björnen för faktum kvarstår:
-Om 100% av de fortkörande hojåkare som dokumenterats av ATK kunde lagföras skulle antalet lagförda hastighetsöverträdelser över en natt öka med nästan 25%...

-Antalet fotade MC åkare ökade med 25% mellan 2010 och 2011.

-Motsvarande ökning för bil-ister var under motsvarande period 5,5%.

Men att "vi" fortfarande är i "minoritet" stämmer ju det också.
Det är precis det som gör statistik så intressant. Knådar man den lite så kan den fås att visa nästan vad som helst :)

/B
 

hobbe

New member
Påståendet är förvisso sant men som så ofta i statistik ställs det inte i relation till total-km eller transportarbete = ofullständiga underlag.

Nja jag tyckte jag visade i mitt inlägg ovan att antalet km osv inte alls är på något vis allenarådande.

Det är ju hur många totalt som passerar mätpunkterna som är intressant vs hur många som då utlöser mätpunkten. Som jag påpekde innan så har mc inte alls ett enhetligt arbetstryck över hela vägnätet.
Det betyder ju att vissa vägar kommer att ha väldigt lite i arbetstryck och andra kommer att ha väldigt stort arbetstryck.
Om då vägarna med lite arbetstryck är de som är kameraövervakade så kommer ju det skeva bilden på ett sätt och om det är vägarna med stort arbetstryck som är kameraövervakade så kommer de att skeva bilden på ett annat sätt jämfört med ditt normal arbetstryck.
 

Marie

Banned
Nu är jag väl paranoid, men kan inte detta lätt knådas om till argument för att särbehandla mc i framtiden, med ägaransvar enbart för motorcyklister? Det saknas i stort sett bara en undersökning som visar att hojar i stort sett aldrig körs av annan än ägaren, och lite programvaruuppdatering så att bakifrånfotografering börjar användas också - och där kastar man till en början alla bilder på bilar. Sen när man ser att det funkar på mc, så blir det ägaransvar över hela linjen, och så är fartskatten ett faktum....
 

HkanB

New member
Även om man eventuellt är...

Nu är jag väl paranoid, men kan inte detta lätt knådas om till argument för att särbehandla mc i framtiden, med ägaransvar enbart för motorcyklister? Det saknas i stort sett bara en undersökning som visar att hojar i stort sett aldrig körs av annan än ägaren, och lite programvaruuppdatering så att bakifrånfotografering börjar användas också - och där kastar man till en början alla bilder på bilar. Sen när man ser att det funkar på mc, så blir det ägaransvar över hela linjen, och så är fartskatten ett faktum....

Tre saker:
  1. Det är ett välkänt faktum att även paranoida personer emellanåt har verkliga fiender.
  2. Politikerna som beslutar har sannolikt mer gemensamt med varandra, än de vilka de säger sig företräda och representera, oavsett politisk hemvist.
  3. 2 + Potentiell intäktsgenerering!
  4. Det bådar inte gott! Vad kan gå fel?
  5. Det dyker sannolikt upp en schmetterling här, i närheten.
 
Top