Använda sidostödet vid påstigning av MC

Honda Deauville

New member
Hej

Jag har på några youtubefilmer sett hur man kan använda sidostöden när man ska kliva upp på en MC, dvs låta den stå på sidostödet och kliva upp via fotpinnen, och därmed belasta sidostödet med den extra vikten av föraren.

Vad tror ni om detta, jag har en Honda Deauville, och väger ca 75 kg. Klarar stödet detta?

Mvh Arne
 

Alexander76

Member
Ja GUD ja, jag gör det ofta. Antingen om jag har packning så det inte går att få över benet, eller om jag kliver på från "fel" sida så att säga. Detta har fungerat på samtliga hojar jag ägt (vilket iofs inte är SÅ många).
 

nordicbiker

New member
Jag skulle vara försiktigt att säger "Detta är ok för alla hojar". Jag har haft ett mc - tyvärr kommer jag inte ihåg vilken den var, kanske KTM990 Advokat - där det nämdes i bruksanvisningen att man INTE ska använder sidostödet för att kliva på eller av. Den är inte dimensionerat för detta. Annat exempel: CRF1000L Africa Twin: sidostödet böjer sig redan ganska stark när den belastas med hojens vikt, lägger man till 100kg förare i mc kläder... CCM450GP Advokat, med Husqvarna sidostödet: är redan sliten efter hojen presenterades på mc mässan, där några använde sidostödet för påstigning.

Det finns ett bättre sätt: Styret helt till höger, så ca med vänster fot ca 30cm från hojen, böja dig framåt och svänger höger benet över sadeln. Höger foten landar direkt på höger fotpinnen. Ligger då första växeln redan i är det bara dra in kopplingen, trycker på startknappen och dra iväg. För mig fungera både varianter med sidostödet fortfarande utfällt (i så fall måste jag gå när med höger fot till marken) eller med sidostödet upp, och då är jag 1.71m och kliva på en KTM 790 ADV R. :)
 

Alexander76

Member
böja dig framåt och svänger höger benet över sadeln. Höger foten landar direkt på höger fotpinnen.

Jag tror det är det som är problemet, ibland är det svårt att få över benet över huvud taget eftersom det är så mycket i vägen. Står man på pinnen kommer man upp så mycket att man kommer över lasten med foten eller till och med svänga över benet framför sig. Jag gör det till och med nu på min Supersport 950 när sidobagaget är monterat, skulle fotstödet börja strula pga av detta skulle jag definitivt se det som ett garantiärende.
 

hamre

Member
Funkar bättre med centrumstödet, om man som jag är jävligt stel i kroppen så är det nästan omöjligt att kliva på hojen med full packning!
 
Top