Angånde religions- och andra motsättningar??

Lotek

#82 Superbike
Det vore mycket enklare om vi blev överens om att vi inte är överens och nöjde oss med det.
Fortsatta diskussioner om ämnet ger absolut inget, då åtminstone inte jag har för avsikt att försöka övertyga någondera lägret om att de har fel. Inte heller kommer någon annan att lyckas(här iaf).

Ge upp och kväv barnet i dess linda. Fall inte i fällan som jag gjort och försök att besvara helt vansinniga frågeställningar eller ens ge kommentarer.

Do not feed the trolls...för jag börjar tro(sic!) att det är det det handlar om.
 

Mathias

Active member
Lovar, jag är inget troll. :eek:

Blev bara så uppretad.
Jag kunde skippat nedre delen av mitt inlägg "som skapade den tillfälligt stora stormen".

Men håll med om att det blev lite aktivitet här. :wink:
 

V Saarela

New member
Det enda jag vet med säkerhet är att, kör man nåt annat än HONDA.........så lär man KOMMA TILL HELVETET!
 

Paerhc

New member
Ja, det här forumet ska ju handla om MC och MC-relaterade saker och inte religion. En del är troende och andra inte, så vi får respektera varandra. Att en del sedan finner för gott att avsluta sitt SMC-medlemskap är bara tråkigt. Är inte det en överreaktion? Eller har dessa personer redan tidigare fattat det beslutet, innan den diskussion som uppstod här på forumet?
 

Katarina

Helt okej
Ja, det här forumet ska ju handla om MC och MC-relaterade saker och inte religion. En del är troende och andra inte, så vi får respektera varandra. Att en del sedan finner för gott att avsluta sitt SMC-medlemskap är bara tråkigt. Är inte det en överreaktion? Eller har dessa personer redan tidigare fattat det beslutet, innan den diskussion som uppstod här på forumet?
Jag tycker det är att överreagera med att avsluta sitt medlemsskap i SMC, man måste inte delta. Om andra vill delta förstår jag inte varför man i protest kliver ur SMC, är ju lite barnsligt tycker jag att överila på det sättet. Kan inte låta bli att undra om de frågar kassören på lokala macken om denne är kristen, om så är fallet låter man bli att tanka där i protest? Eller om nån kört av, frågas den skadade om kyrkomedlemsskap först innan man beslutar sig för att ringa efter hjälp eller ej…? Bara en stilla undran för det finns en massa troende överallt i samhället, det blir ett attans hästjobb att protestera överallt likt att gå ur SMC.
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, det här forumet ska ju handla om MC och MC-relaterade saker och inte religion.

Val av motorolja är religion. Däckskulten närmar sig avgudadyrkan. Kedjevård är som en slags newage-rörelse där rätt smörjelse kommer att ge evigt liv. I denna tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?4736-Kedjevård&highlight=olja nämns banne mig "religion" rakt ut!

Jag tycker det blir larvigt om vi skall tassa på tå kring förment känsliga ämnen som religion eller politik.
Skall vi ligga och lurpassa på varandra för att kolla så ingen blir för djup och ställer till med det där hemska "dålig stämning" som får oss svennesvenskar att vilja dyka ner i en skämskudde stor som en saccosäck tills allt bara går över?

Nä, skär upp varbölderna bara! Inte för att vi nödvändigtvis måste skapa osämja härinne, men vill någon diskutera något så låt det hålla på så länge folk gitter hamra på tangenterna.
Det är rätt underhållande att se hur versalerna blir fler och fler i takt med att argumenten tryter, och det är lärorikt att se hur religionen förmår skapa konflikter till och med när det handlar om religionsfrihet. Typ...


Varför inte jag skrev något när det var aktuellt?
Tja, jag hade helt enkelt inget att säga. Bara en sån sak!
Men det var intressant att följa debatten.




Hampe
 

powerglide

New member
Det som satte igång hela karusellen var en gudstjänst som arrangerades i SMC:s namn och lyftes fram på SMC:s sajt och forum.

Klart det sticker i ögonen på Ateister och andra icketroende att SMC involverar sig aktivt i religion gentemot sina medlemmar och ställer sig bakom Svenska Kyrkans budskap "Gå i kyrkan på helgade dagar".
 
Last edited:

-JP-

New member
Folk får väl tro vad fan de vill i sina respektive hem, så länge det inte påverkar någon annan. En diskussion är sällan av ondo, problemet är snarare att folk a) inte är pålästa eller b) inte gillar när man ifrågasätter deras uppfattningar, oavsett vad dessa nu må vara.
 
Top