Allväderställ från Handelsboden = skit.

catwoman_w

New member
Summan av det hela......

Summa av det hela är helt enkelt ett regnställ men jag fick höra igår att regnar det i tolv timmar så hjälper inte regn ställ heller. För det blir kondens och man blir blöt inifrån.

Eller så köper man ett dyrt jäkla regnställ.
 

evve

=)
Jag köpte ett ganska dyrt regnställ en gång..men felet var att det var som slags plastat på insidan och nylonat eller vad det heter på utsidan men även "självandandes"...(möjligtvis när du tar av det) Effekten blir fuktig på insidan och det ganska snabbt o då var det nästan bättre utan med bara skinnstället. Om man lädervårdar håller det ganska bra...kanske inte i hällregn och 100 mil på cykeln.
 

HåkanP

New member
Summa av det hela är helt enkelt ett regnställ men jag fick höra igår att regnar det i tolv timmar så hjälper inte regn ställ heller. För det blir kondens och man blir blöt inifrån.

Eller så köper man ett dyrt jäkla regnställ.

Eller ett vanucci allväderställ:D
 

Moje_VS1400

Member
Summa av det hela är helt enkelt ett regnställ men jag fick höra igår att regnar det i tolv timmar så hjälper inte regn ställ heller. För det blir kondens och man blir blöt inifrån.

Eller så köper man ett dyrt jäkla regnställ.

Jag kör med skinn + fiskars regnställ (ca 2000 SEK tror jag det kostade för 5 år se´n) för snickare/byggjobbare -elastiskt, billigt och andas samt tätt vill jag påstå. Körde 90 mil i regn/ösregn i fjol och var torr när jag var framme (händer och fötter blöta men torr på kroppen)
 

catwoman_w

New member
Jag kör med skinn + fiskars regnställ (ca 2000 SEK tror jag det kostade för 5 år se´n) för snickare/byggjobbare -elastiskt, billigt och andas samt tätt vill jag påstå. Körde 90 mil i regn/ösregn i fjol och var torr när jag var framme (händer och fötter blöta men torr på kroppen)

Ja,jag kan ju säga att det kommer att bli regnställ framöver. Det är ett löfte.*s*
 

britt-mari

New member
Ja,jag kan ju säga att det kommer att bli regnställ framöver. Det är ett löfte.*s*

Jag har ett 2-delat regnställ från Flying Eagle, som är jättebra! Att jag blev våt på ryggen en gång, berodde på att jag hade fått stället utanför hjälmen baktill. Regnet rann in längs med hjälmen. När jag klär på mig "rätt" funkar stället alldeles utmärkt!
 

Hellman

New member
Rukka skryter ju om att ha vattentäta andandes skinnställ:rolleyes: Något som någon provat på.

Var ett test på detta i senaste Motorrad om jag inte missminner, kan vart touringspecialen.
Fick ganska gott betyg förutom att det var svindyrt och att lädret blev blött och därmed tugnt och kylande. Men det höll tätt.

Om jag minns rätt.
 

mikekop

New member
Till Trådstartaren: om Handelsboden hakar upp sig på kvittobiten så verkar det vara ett kasst argument. "4bikers"-klädmärket är väl deras eget, vart skulle ni annars ha köpt det?

Sen ett tips med blöta ärmar, ni kanske vet det redan men men. Dra jackärmarna UTANPÅ handskarna, annars rinner regnvattnet ner i handskarna och då blir fodret i jackärmarna som en tepåse som suger upp fukten.
 

P-O Noren

New member
Till Trådstartaren: om Handelsboden hakar upp sig på kvittobiten så verkar det vara ett kasst argument. "4bikers"-klädmärket är väl deras eget, vart skulle ni annars ha köpt det?

Sen ett tips med blöta ärmar, ni kanske vet det redan men men. Dra jackärmarna UTANPÅ handskarna, annars rinner regnvattnet ner i handskarna och då blir fodret i jackärmarna som en tepåse som suger upp fukten.

Jag tror inte det säljs någon annanstans, inte under det namnet. Kan inte hitta det iaf. så jag håller med dig mikekop.

Kvitto skulle inte behövas, ska räcka med kontoutdrag eller nåt. Vill man inte ta hand om reklamationer så vill man inte...
 

Hojkul!

New member
Jag använder också 4Bikers allväderställ, vilket inte klarar särskilt många regndroppar. En regnskur och jag blir blöt på de flesta ställen av kroppen.

Körde från Vansbro förra sommaren, och det regnade KONSTANT i 13 mil... Innan jag startade färden såg jag regnmolnen komma, och hade därför endast kalsonger under och det var ju bra. Slapp jag i vilket fall att torka blöta kläder efter färden (förutom stället alltså).

I år har jag köpt ett regnställ och det verkar fungera - dock är det svårt med storleken, men sådant är väl till stor del individuellt. "Korta byxben" drabbades jag av. Och jag kan ju inte ha hur många XXXXXXXL som helst...

Verkar som att Handelsboden tagit åt sig av kritiken - jag har bytt regnstället en gång och killen tittade endast snabbt på kvittot utan att ifrågasätta något över huvud taget.

Tidigare hade jag ett Revit, och det var riktigt bra, och klarade väldigt mycket regn! (Tyvärr blev det stulet... )
 

choken

New member
Jag har kläder från Handelsboden, jacka Phantom City och byxor Humprey.
Körde i somras från Ängelholm till Borlänge i ett sträck och från Falkenberg (de sista 480 km) regnade det växlande från lätt regn till kraftigt regn. Sista timmen började det läcka in på en del ställen, men jag tycker det klarade sig bra.
Vid ett annat tillfälle i en kort kraftig skur kom vattnet in i jackan direkt, men då körde jag utan foder.
 

Yxan

Member
Finns nog lika många vattentäta tips som det finns hojåkare - här mina två cent...

Som regnställ har jag tjackat ett tvådelat Haglöfs GORE-TEX-ställ, skaljacka/byxor. Lätt att packa ned (tar inte mycket plats) och lätt att kom in i. (Bor du i Sthlm, köper du m fördel regnstället på IGOR Sport/Götgatan = halva priset!) Till fossingarna (åker i ett par kraftiga skinnboots fr Handelsboden), vattentäta sockar, dock ännu inte testade (killen på Vildmarksmässan stod i en balja m vatten och saluförde dessa, så lättlurad är jag haha!) samt skoöverdrag/regnskydd. Sist men inte minst, har köpt ett par fodrade galonhandskar fr Bauhaus - dessa handskar är gjorda för att tåla kallt/hårt/vått/'kemiskt' arbete, typ en oljeborrplattform.... Ska väl faaan till innan jag blir våt om händerna!, som annars brukar bli de som först dukar under för vätan. (E. Sollig/MC-Folket, tipsade annars, för ett par nummer sedan, om ett par kajakhandskar...) De sk 'vattentäta' handskarna fr Handelsboden håller inte tätt (Basic Cordura/6007).

Hälsn Mange
 
Hej
Jag kör med Mcpool ställ. Efter 5 år och ca 7000 mil är det fortfarande tätt.
Jag har blivit blöt i grenen en gång och då blåste det säkert 15m/s,spöregn och motorväg.
Det är inte gummidräkter men det ska hålla tätt för en vanlig regnskur.
Fredrik
 

Bob Sweden

New member
Jag tror att de flesta ställ "känns våta" om man är i princip naken under.

Nyckeln är, som alltid, lager på lager.
Ett fuktigt lager ull värmer fortfarande medan ett fuktigt lager nylon, t.ex. ett innerfoder i ett "vattentätt" ställ blir kallt och fuktigt.
Jag skulle för övrigt ALDRIG komma på tanken att köra utan minst två vettiga lager under allväderstället.
1 lager ull (värme / luft) och ett lager "vindtätt".

Om ytterlagret blir kallt, blött, fuktigt, varmt (av friktionen mot asfalten...) så klarar jag ändå kroppen bra.
Dessutom skapar skyddsvästen en fin luftbarriär som garanterar att jag inte får det kalla och obehagliga yttertyget direkt mot huden.

I övrigt gäller nog det vanliga, man får vad man betalar för.
Det är ok att betala billigt och ta risken, men då ska det vara en firma där man "vet" att det går att komma tillbaka om / när det skiter sig.

Jag köpte en allvädersjacka i "neon" på Handelsboden men returnerade den oanvänd när jag insåg att jag för bara några fattiga hundralappar mer kunde få en Hein Gericke. Skillnanden i "kvalitetskänsla" och "detaljarbete" är som natt och dag!

Motorcykelkläder är dyra i Sverige, min erfarenhet är att du får bättre varor till lägre priser om du har möjlighet att klämma och prova på plats i Tyskland.

/B
 

hakjar

New member
Hej,

Ett stort problem som många inte tänker på är att det membran
som ger "vatentäthet" har en funktion som baseras på ångdiffusion
och den fungerar bara när det är en temperatirdifferans. När man sitter i
regn långa tider värms/kyls grenen upp/ner vilket leder till en
utebliven funktion och vatten går på fel håll in genom membranet.

Lösningen på det är att resa sig med jämna mellanrum och ventilera
rumpan ;). Då vidmakthålls temperaturdifferensen om man kör "naken"
under stället. Annars får man samma funktion om man har innerbyxan i.

Mitt gamla Revít ställ är 10 år och det är först nu som det börjat ge upp
och jag måste köpa nytt.

//
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag har visserligen inte läst alla era inlägg men det låter nästan lite grann som att biltemas ställ är bättre köp.

Jag körde i somras ifrån trysil i hällregn och kallt väder så att temp mätaren inte gick över det kalla området från trysil till linköping.

Jag blev aldrig blöt trots att jag inte hade något regnställ på mig. Stället kändes som fuktig och den höll värmen bra. Det som var miindre bra var handskarna och stövlarna.

Enda stället som jag blev blöt på är vid skrevet.

Har haft stället sedan 2008 och kört hittills 4000 mil med denna ställ. Nu börjar blixtlås och dylikt ge sig men det kan bero på mig.

Så det verkar som att biltemas mcställ trots allt är ett prisvärt ställ.

Ett bekymmer som jag har haft är att jag har svårt att få skydd att stanna på sin plats. Är det ngt som ni som har dyrare ställ upplever?

//Amir




Hej,

Ett stort problem som många inte tänker på är att det membran
som ger "vatentäthet" har en funktion som baseras på ångdiffusion
och den fungerar bara när det är en temperatirdifferans. När man sitter i
regn långa tider värms/kyls grenen upp/ner vilket leder till en
utebliven funktion och vatten går på fel håll in genom membranet.

Lösningen på det är att resa sig med jämna mellanrum och ventilera
rumpan ;). Då vidmakthålls temperaturdifferensen om man kör "naken"
under stället. Annars får man samma funktion om man har innerbyxan i.

Mitt gamla Revít ställ är 10 år och det är först nu som det börjat ge upp
och jag måste köpa nytt.

//
 

JHkillen

New member
Mina knäskydd sitter inte bra med raka ben, sitter man på hojen så spänns byxorna åt över knäna men får ofta vrida till höger knäskydd innan man åker iväg.
Kan bero på att byxorna är lite för stora, kändes skönare när jag provade ut mitt allvädersställ. Är ett Halvarssons modell mittenpris.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det är just knäskydden som vrider sig på biltemastället när man kör. Det slitage som jag har haft beror på oaktsamhet från min sida. Enda nackdelen med biltemastället är att den inte finns i gul färg så att man syns ordentligt.

// Amir
 

JHkillen

New member
Vrider sig knäskydden när du kör? Då måste dom sitta bra illa om nu inte dina byxor är stora och pösiga.
Mina åker bara på sniskan när man går en bit och sen när man sätter sig och böjer lite på knäna måste jag rätta till dom.
Knäkåpan är kanske inte så skålad på dina skydd?
Eller har du väldigt raka ben när du kör din hoj, benvinkel?
 
Top