Allväderställ från Handelsboden = skit.

catwoman_w

New member
Jag köpte mitt allvärdersställ på mc-mässan på handelsboden och min partner köpte sitt i april hos handelsboden. Sagt och gjort så trodde man ju att det skulle hålla tätt. Det står även på deras hemsida att det ska vara "vattentätt". Min partner köpte stället för att de på handelsboden hade sagt att man är torr. För det första så när vi åkte 45 mil norrut dagen innan midsommar så regnade det men inte så mycket men mellan Stockholm och Uppsala så var man så blöt i grenen så att man trodde att man hade kissat på sig. Hur som helst så fick vi byta byxorna. Så häromdagen så provade vi byxorna igen. Jag hade klagat på min jacka för att jag blev blöt om armarna efter en skur. Men de testade jackan och förklarade så ok, tänkte jag.

Men i tisdags den 14/7 så var vi till Triumph center i Länna för att serva en hoj som gick väldigt snabbt. Så när vi ska åka iväg så kommer det en skur som inte varade mer än högst 5 min så vi åkte till Lissma park och då var jag blöt om armarna och båda var blöt i grenen precis som om man hade kissat på sig igen.

Det är inte så roligt kan jag säga. Sagt och gjort så åkte vi hem igen och bytte kläder och därefter så åkte vi till handelsboden igen med kläderna. Då säger de att ja, för att det ska hålla tätt i grenen så får man ställa sig upp och borsta av vattnet som hamnar i grenen. Men hallå ska man ställa sig upp varje minut då på hojen för att ta bort regnet? Ska inte de tåla fem minuters regn? Min jacka..ja, då hävdar de att det hade kommit regn i nacken så att jag blev blöt om armarna på det sättet. Nu är det som så att jag var inte blöt i ryggen utan jag var helt enkelt blöt på armarna.

Så köpa kläder mera på handelsboden kommer vi inte att göra överhuvudtaget. De hävdar bestämt då denna gång att man ska ha regnställ på sig även om man har allvädersställ som ska vara vattentätta. Skitsnack säger jag. Det var därför min partner köpte allväderstället för att de hade sagt att man inte behöver ha något regnställ och det är så skönt att slippa stanna och dra på sig det. :mad:
 

Raven

New member
Bra att ni skriver detta så fler slipper bli våta. Om det inte funkar ,be att få pengarna tillbaka. Det är viktigt att dom vet att dom säljer en dålig prudukt som vi inte är nöjda med.
Räven
 

catwoman_w

New member
Tyvärr inget kvitto kvar.

Bra att ni skriver detta så fler slipper bli våta. Om det inte funkar ,be att få pengarna tillbaka. Det är viktigt att dom vet att dom säljer en dålig prudukt som vi inte är nöjda med.
Räven

Ja, vi hade gjort det om vi hade hittat kvitton till kläderna. Men tyvärr så hittar vi inte dem. Så vi har köpt allvädersställ för ett antal tusen lappar. Men det som gör mig mest förbannad är att de står och ljuger en rakt upp i ansiktet. Det visar ju att man inte kan lita på dem.
 

Hellman

New member
Personligen tror jag inte på "allväderställ", men tråkigt att ni behövde få dessa upplevelser. Kan du länka till kläderna ifråga så fler behöver gå på "bluffen"?

Skinnställ med skydd, ryggskydd, intergralhjälm och vid regn ett riktigt regnsställ. Det tror jag på till motsattsen bevisats.
 

Bandit1200S

New member
Kör man länge i regn tycker jag alla allväderställ så småningom blir våta i grenen. Då duger bara regnställ. Jag tror även att vatten kryper upp i ärmarna på allvädersjackan via handskarna på grund av kapilärverkan. Tyvärr har jag testat det vid ett flertal tillfällen....
 

jan-olovj

Active member
Ett litet tipps, jag körde ca 8 mil i ösregn och blev väldigt våt i grenen och kall, väldigt kall. Mitt mål var biltema i Halmstad, skulle ha reservdelar till extra bilen. Det jag kom på var att jag köpte ett sittunderlägg som jag placerade i byxan, som en blöja och det var vått men varmt o gott.:D
 

catwoman_w

New member
Personligen tror jag inte på "allväderställ", men tråkigt att ni behövde få dessa upplevelser. Kan du länka till kläderna ifråga så fler behöver gå på "bluffen"?

Skinnställ med skydd, ryggskydd, intergralhjälm och vid regn ett riktigt regnsställ. Det tror jag på till motsattsen bevisats.


Jo, problemet är ju att ibland på våren och hösten så kan skinn bli lite kallt även om man har på sig mycket kläder men man ska kunna röra sig också tycker jag.

Jackan som jag har heter storm och länken dit är http://www.handelsboden.com/ProductPopup.aspx?filename=2014-Fdam_57.jpg

Byxorna heter rain http://www.handelsboden.com/ProductPopup.aspx?filename=3019-F_192.jpg
 

catwoman_w

New member
Kör man länge i regn tycker jag alla allväderställ så småningom blir våta i grenen. Då duger bara regnställ. Jag tror även att vatten kryper upp i ärmarna på allvädersjackan via handskarna på grund av kapilärverkan. Tyvärr har jag testat det vid ett flertal tillfällen....

Jo, det kan vi köpa också att det till slut kryper in och blir vått men inte efter fem minuter ska man bli dyngsur. Det är det som är skillnaden i detta fallet.
 

catwoman_w

New member
Ett litet tipps, jag körde ca 8 mil i ösregn och blev väldigt våt i grenen och kall, väldigt kall. Mitt mål var biltema i Halmstad, skulle ha reservdelar till extra bilen. Det jag kom på var att jag köpte ett sittunderlägg som jag placerade i byxan, som en blöja och det var vått men varmt o gott.:D

Jan-Olovj..........det där får det låta väldigt kinky eller rättare sagt extremt kinky för mig.*asg*
 

esso

New member
Jag är heller inte nöjd med allväderställ, köpte ett av de dyrare Halvarssonställen med urtagbara värme och regnfoder. Men blir ju våt i grenen om det blir mer regn än en kortare skur, och så vill det ju till att se till så regnfodret sitter som det skall i jackan när man tar på den då det är tilltaget i minsta laget. Har köpt till ett par extra regnbyxor att ta på om det blir mer regn än en skur. Så det stället är jag inte alls nöjd med:( Men regnar det inte så funkar det ju bra.

Hade ett Dainese allväderställ tidigare och då var jag kruttrorr.

Allväderställ plus regnställ...då funkar det bra:D Körde i Norge en hel dag i kraftigt regn och var torr som fnöske. Mina kompisar som körde i ett billigare allväderställ blev dyngsura efter bara några mil....

/S-O
 

catwoman_w

New member
Jag är heller inte nöjd med allväderställ, köpte ett av de dyrare Halvarssonställen med urtagbara värme och regnfoder. Men blir ju våt i grenen om det blir mer regn än en kortare skur, och så vill det ju till att se till så regnfodret sitter som det skall i jackan när man tar på den då det är tilltaget i minsta laget. Har köpt till ett par extra regnbyxor att ta på om det blir mer regn än en skur. Så det stället är jag inte alls nöjd med:( Men regnar det inte så funkar det ju bra.

Hade ett Dainese allväderställ tidigare och då var jag kruttrorr.

Allväderställ plus regnställ...då funkar det bra:D Körde i Norge en hel dag i kraftigt regn och var torr som fnöske. Mina kompisar som körde i ett billigare allväderställ blev dyngsura efter bara några mil....

/S-O


Detta var en regnskur som varade i fem minuter. På den tiden ska man inte bli dyngsur.
 

jan-olovj

Active member
Jag är heller inte nöjd med allväderställ, köpte ett av de dyrare Halvarssonställen med urtagbara värme och regnfoder. Men blir ju våt i grenen om det blir mer regn än en kortare skur, och så vill det ju till att se till så regnfodret sitter som det skall i jackan när man tar på den då det är tilltaget i minsta laget. Har köpt till ett par extra regnbyxor att ta på om det blir mer regn än en skur. Så det stället är jag inte alls nöjd med:( Men regnar det inte så funkar det ju bra.

Hade ett Dainese allväderställ tidigare och då var jag kruttrorr.

Allväderställ plus regnställ...då funkar det bra:D Körde i Norge en hel dag i kraftigt regn och var torr som fnöske. Mina kompisar som körde i ett billigare allväderställ blev dyngsura efter bara några mil....

/S-O

Halvarsson brukar vara ok. Kolla deras hemsida www.jofama.se Kolla även en gammal tråd http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1250
 

esso

New member
Halvarsson brukar vara ok. Kolla deras hemsida www.jofama.se Kolla även en gammal tråd http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1250


Ja det var ju därför jag köpte ett Halvarsson ställ. Hade ju läst mycket om olika ställ innan jag köpte, det var ju dyrt, 6990:- gav jag för det 2004. Men som jag ser nu så skulle jag nog ha valt ett ställ med ej löstagbart goretex membran. Stället är byxa Tromb och jacka Raptor. Men tex. goretex membranet i jackan är ju kort, så man blir ju blöt i midjan, och i byxorna räcker det ju bara en bit nedanför knät så det vill ju till att ha höga stövlar:rolleyes: Annars så är jag ju nöjd med stället om jag inte ser till regnsäkerheten. Skall kolla om det går att köpa ett nytt membran till byxorna.
Funkar inte ett allväderställ så är det ju bättre att köra i skinnstället och ha med regnställ.

/S-O
 

HåkanP

New member
Regntätt

Har åkt med vanucci allväderställ i dagar med pissande regn och aldrig blivit våt. Så nog fungerar vissa ställ alltid. :)

Trixet som jag tror är att man skall ha tag i ställ som är i flerlagerställ. Dvs mitt har sin corduratextil, sedan kan jag med dragkedjor lägga in ett regnställ innanför (som också fungerar som vindblocker) och sedan ytterligare ett isolerande värmelager vid kallt väder.

Har aldrig blivit blöt. Då jag kör en touring (tiger) och inte böjer mig framöver kommer heller inget regn in via ärmarna.

Köpte det från Louis i tyskland :)
 

mule

New member
Jag har åkt med Rukka GoreTex ställ i 15 år. Har ALDRIG blivit våt när jag haft det på mig. Åkte t.ex i höstas från Kiel till Cochem, 63 mil, i konstant regn. Jag var helt torr under när jag klev av i Cochem. Jag tror att man måste satsa på ett kvalitetsställ för att det ska bli bra. En viktig sak är att sömmarna är tejpade annars läcker dom. Man får oftast den kvalitet man betalar för.
 

Esquire

New member
Jag har ett ställ från Sinisalo som inte heller är direkt så tätt som man kan tycka att det utger sig för att vara. Det heter "Waterproof Enduro". Men det stämmer alltså inte riktigt. 10-15 minuter regn så fuktar tyger igenom. Dessutom är gylfen på byxorna felkonstruerad så den stoppar inget vatten alls.

Det stället köpte jag innan en semesterresa på brittiska öarna. Dessutom hade jag köpt några allvädershandskar från Halvarssons som höll regnet ute, men när jag hade tagit på mig de med blöta händer så fortsatte de att vara blöta invändigt i två veckor. Som tur var så hade jag iaf reservhandskar med mig.

Mitt tio år gamla Dainese GoreTex gör ett bättre jobb när det gäller att hålla vatten ute. Till och med mina skinnjackor håller undan regn och rusk minst lika bra som Sinisalo-stället gör.
 
Top