Allt fler vägar spärras för motorcyklister!

Galne Dansken

Administrator
Personal
MC tourism = inkomst. FIMs tourist kommision jobbar m. Detta. Bjucken från SMC är medlem.

Biker Union Tyskland (FEMA) gav mig en del guidning runt där vart har fixat excellent MC anpassat infrastruktur på roliga vägar - och även (klokt nog) stängd f. MC på en väg!
Har en del bilder som vi har visat på Trafikverket - Vart vi är 120% överens om att INTE ska stänga för i Sverige nånstans! (detta är 2 år sedan).

Vi diskuterade även ämnet på en konferens i Berlin arrangeret av tyske försäkrings industrin f två år sedan.

Maria tar frågan t FEMA
Jag tar den till FIM - träffer alla bosserna i veckan som kommer!
Jag har fått mandat av Public Affairs kommisionen, att dra fullt på... (vilket passar mig bra!)

Bogesund (2 km från vart jag bor) löstas enkelt! Polis insats i en vecka. Förta fangsten var iövrigt en sportbil med 143 km/t på 70 vägen.
Den elaka beläggning är nu jättebra att köra på.

Vist är SMC alla vi som vald att bli medlem.

Jobbigt att skriva på mobilen - Snart blir kl 06 lördag, då är det upp - och i banan regnstället. Föreningsstämma i SMC Sport på Gelleråsen. Och SMC får ros för detta initiativ av försäkringsbolag, myndigheter. Vi ger dom vill gassa en möjlighet att utöva sin "sport" under ordnade former - istället för en annars rolig offentlig väg!
- Se där blev SMC Sport plötslig ett MC politisk våpen, som inga tyska MC organisationer kan matcha!

Gutenacht - och må regnet stanna i molnet!
 

MiaSyrra

New member
Den elaka beläggningen är nu jättebra
att köra på.
Visst är SMC alla vi som valt att bli medlem.
SMC får ros för detta initiativ av försäkringsbolag. Vi ger dom som vill
gasa en möjlighet att utöva sin "sport" under ordnade former - istället
för en annars rolig offentlig väg!
- Se där blev SMC Sport plötslig ett MCpolitiskt vapen, som inga tyska
MC organisationer kan matcha!
Gutenacht - och må regnet stanna i molnet!

Där ser vi hur oslagbar kompetens kan matchas med utbildning och
förståelse för olika värderingar. Hipp,hipp, hurraaa... !!

Knixar, avrostningar och BKK ger ovärderligt kompetenstillskott. Synd bara
att det finns okloka typer som inbillar sig att det inte behövs. Välkommen ut
på Knutstorp. Upp till bevis, med eller utan skygglappar i tanken, på backspeglar
och mätare..!! En idiot kan köra stollerace på motorväg i Tyskland, men en klok
och förutseende förare tränar på bana innan. Det är inte hur många mil du kör
som räknas utan hur många år du kör utan att hamna i diket. Skadefria år =
pengar på kontot.
 

Hampe

Skriver massor!

Not just a pretty face after all...? :cool:

Jag måste be om ursäkt för det jag skrev högre upp i tråden. Det är ju Maria som är internationell sekreterare.
Det andra stämmer naturligtvis...


:tummenuppÄr ni hojåkare eller politiker:tummenupp

Man kan vara både och, men framförallt är det ohyggligt viktigt att man kan tänka och agera politiskt för att tillvarata motorcyklismens intressen.

SMC har under decennier haft stor framgång i sitt arbete med att bevaka de områden som är viktiga just för oss, tack vare att vi klivit in på - ursäkta - motståndarsidans planhalva och initialt spelat efter deras regler, för att senare faktiskt vara med och styrt om dessa regler för beslutsfattandet själva.

Att vi idag är en respekterad part och remissinstans är ett resultat av just påverkan och politiskt, demokratiskt arbete.
Vi har tyngd bakom oss dels tack vare våra medlemmar, och dels för att vi kan spela spelet.
Det är skillnad på politik och partipolitik.


H
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag lovade att undersöka detta med våra tyska systerorganisationer. Man har försökt stoppa detta och även gått till domstol, utan att lyckas. Nu samarbetar man istället med vägmyndigheterna vilket är en bättre lösning.
Här kommer svaret på engelska. Eftersom ni är bra på tyska borde det inte vara ett problem :D Så här svarar Rolf Frieling, ordförande i Biker Union:
"Biker Union and the other German RRO are fighting from the very beginning against road bans for motorcycles, which are quite common especially for scenic roads all over Germany. The official justification for road bans, being effective normally during the summer months and at weekends only, are high numbers of (fatal) motorcycle accidents. But in most cases high traffic loads at weekends and "noise" is the real issue behind, especially when politicians have their premises along these roads.

In the early days there were lawsuits against some of these road bans, which all went lost even at higher courts. Being afraid of a negative leading decission nobody went to our constitutional court yet.

There were quite some motorcyclists' demos against existing or planned road bans. Our bi-annual BU-Sternfahrt has road bans on the list of issues. Part of our yearly Hambach Castle Festival is a demo against the road ban at the Elmstein Valley, which is most probably the oldest and most famous road ban in Germany, even after more then ten years without any positive result. At the recent press conference of the local government it was stated: the road ban proved to be a very success measure to improve motorcycle safety. Therefore it serves motorcyclists' own interests (no joke !).

More successful is our approach to co-operate since a couple of years with local and regional authorities. It is obvious, that a road ban doesn't solve the problem of speeding and private motorcycle races on public roads. Motorcycles are only "squeezed out" resulting in an increase of motorcycle accidents on surrounding roads. Therefore road and even police authorities are more and more open to look for alternative solutions decribed in the "German Guidelines to increase Motorcycle Safety", which were deveolped together with us. We have some good examples, where road bans were prevented and even abolished after a specific road inspection resulting in infrastructure improvements for two-wheelers. We contribute to road safety events at the beginning of the motorcycle season like "a coffee instead of a fine". And we produced a flyer together with the police to promote safe riding (just as examples).

In several regions it is an ongoing fight which might finally get lost, especially in areas where local citizens' action groups against "motorcycle noise" were founded. We all know, that at summer weekends thousands of idiots with open exhaust pipes invade our nature reserves using public roads as race tracks. We always argue: this is a small minority, which have to be prosecuted by the police. But Germany has app. 6.5 Million PTW and a high population density, even in rural areas ...

I am aware of the campaign of this motorcycle magazine you mentioned. I don't believe, that it will be successful. But why not at least trying it ? I don't see a risk, that it could make things worse.

I know, that doesn't sound really optimistic. But we have the tools now, to fight much more successful against road bans. Currently it's our old problem: lack of personell resources. I hope, that helps."
 

Hampe

Skriver massor!
At the recent press conference of the local government it was stated: the road ban proved to be a very success measure to improve motorcycle safety. Therefore it serves motorcyclists' own interests (no joke !)

Sing-a-long:
"För din eegen skuull..."

Tack Maria för denna inblick i spelet bakom kulisserna:
Buller, blod och buskörning är det som stänger vägar för oss, alltså.
Ingen överraskning, egentligen - men det gäller att hålla emot på alla sätt och så länge det bara går.

En bra idé kan ju vara att vi själva lite lugnt och stilla pratar med dom som bullrar för jäddrigt och påpeka att det inte är okay, och att det absolut får konsekvenser för oss alla.


Hampe
 

Tommi

New member
Buller var det ja, kan redan se framför mig hur Svenska myndigheter börjar stänga av vägar på grund av rensade pipor gänget..

/ Tommi
 

DearHunter

New member
Kärnan i problemet är hur man ska få bukt med dom som bedriver vansinneskörningar utan att någon skadas.
Tydligen så har man misslyckats i Tyskland. Kan vi göra det bättre i Sverige?

Ja, det tror jag nog OM det finns en politisk vilja kring detta så att man satsar resurser! Därför är det viktigt att SMC engagerar sig i dessa frågor så att vi inom MC-kollektivet (hit räknar jag inte huliganerna) får göra oss hörda och att man väger in våra synpunkter. Annars är risken stor att några "tyckare" drar alla över en kamm i ett drastiskt försök att få bukt med ett för allmänheten påtagligt problem.

Det ska inte vara kul att förstöra för andra!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick jag svar från en annan tysk systerorganisation, Michael Wilczynski, BVDM e.V. Han beskriver hur myndigheter i varje delstat kan bestämma över att stänga vägar för MC-förare, om det sker mer än 4 olyckor på 500 meter. Skulle vi ha samma system i Sverige skulle t ex Bogesundsvägen och Slingerbulten. Problemet handlar om både fart och buller. Och, precis som i Sverige framhåller han att samarbete med myndigheter är den enda möjliga vägen.

Så här säger Michael:
"In Germany we have a great problem with closing roads for bikes. Germany is splitted in many countrys ( North Rhine Westfalia, Bavaria, Rheinland Pfalz, Sachsen etc.) and to close roads is not in the Hand of Germany Council. Its in the law of the countrys council. So there are some differences.
If there are more than 4 similar accidents on a track of 500 meters, the police and the admistrative office come together to reduce the accidents. It is easy to close the road, to make it safe. But nowhere in Germany a road has been closed for cars. Close to health centers it is also possible to ban bikes, because the patients in that center need quiet.
Some roads are closed for lorrys with dangerous goods.
Also we have plaques for cars. red yello and green. In some towns or streets it is forbidden to drive by car without plaques or the wrong plaques. This is for the environmental protection.

30 years ago there were a lot of bad motorcycle accidents near to my homepoint. Then the council of the town Hagen closed the road for the biker. They said, it is for the bikers safety. And in the statistics there are more accidents!
And then they started closing roads for us.
In 1995 till 2004, there was no problem, because they don't close more roads for us. But since 2004 it started again. Every little village try to close popular streets of the biker. If there are a lot of accidents, we can´t do something, because the German courts will give them that it is right.
But a few times the city majors told the truth. It is not about the accidents, it is about the noise. In this case we try to go to the court and we win! Loudness is not dangerous enough to close roads for biker!
Now they try to make roads unpopular for biker. They damage the street and install transverse grooves. It is not rally fair, but its better then closing roads.

A lot of problems about closing roads are self made by the motorcyclists. They try to make races on normal streets. They take it on video and send it on the videoplatforms in the net. The politicans see it and they overract. Here some videos of popular streets in Germany.http://www.youtube.com/watch?v=R1Aci0Ouge4
Often is on the road 50 or 70 km/h allowed. But the boys and girls go more then 150 km/h.

We make demonstrations, near the roads against the officials, but we also say in our speeches that is not okay to make normal roads to racing tracks. We try to cooperate with the officials and make the tracks save.
But the Germans are all silly. If you talk to them, this road will be closed for us they answer, no problem there are enough roads were i can race then.
The last two demonstrations near to a closed road, (near Köln and Ruhrgebiet) we had 200 and the last time only 80 biker to fight for their rights. We must make bigger fights against the politicans, but the bikers are not really interested.

The action in the motorcyclemagzine was okay, but I think we dont win something. Only the communication with the official and the biker is the right way."
 

DearHunter

New member
Håller med om att buller har en mycket viktig roll i sammanhanget. Idag pratar man om bullerföroreningar och straffavgifter på detta för bland annat vägtrafik.
Kommer motorcyklar att beläggas med generell bulleravgift eller kommer vi att ha tuffare kontroller? Vad blir billigast för staten ;)
 

Hampe

Skriver massor!
Here some videos of popular streets in Germany.http://www.youtube.com/watch?v=R1Aci0Ouge4
Often is on the road 50 or 70 km/h allowed. But the boys and girls go more then 150 km/h.

Ha!
Det var väl skönt att man i vart fall inte kan skylla på den svenske Ghostrider i det klippet man refererar till: "gohstrider" som man tydligen hämtat inspiration ifrån måste ju vara en heeelt annan kille...

Jag vill varken utmåla sporthojskollektivet som vettlösa bombpiloter, eller customåkarna som bullrande terrorister som sabbar för alla andra.
Det är individer som inte förstår sammanhanget som sabbar för den stora mängden motorcyklister, och jag tror faktiskt att det ger bäst effekt om andra hojåkare är dom som påpekar att det bullrar för mycket från en speciell hoj, eller att det inte är okay att fara fram som ett jehu i dubbla skylthastigheten där det finns folk.

På samma sätt är det vårt ansvar som riktiga hojåkare att snacka med kidsen som kör sönder gräsmattorna med oreggade fiddys. Inte gapa och skälla, utan hellre försöka bonda och förklara.
Vi gör det bättre än någon annan, och vi har mer nytta av det än någon annan också.




Om igen, Maria - tack för inblicken i vad som händer utomlands. Det är bara vi själva som kan förhindra att en liknande utveckling sker i Sverige - dels genom hur vi uppträder, och dels genom att vara enade och föra en dialog med myndigheter.


H
 

Tommi

New member
Vore ganska så intressant att se om det skulle gå att få alla SMC medlemmar att köra med lagliga avgassystem istället för bullertunnor..

/ Tommi
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ställde som sagt var frågan till alla organisationer inom FEMA. Nu fick jag även svar från Theodoros, som är ordförande för MOTOE i Grekland. Han är dessutom jurist och har drivit frågan om vägar som stängts för MC-förare i Grekland till domstol. Med hänvisning till Romfördraget har man lyckats upphäva MC-förbudet:
"In Greece we had the same problem with road bans for PTW. Since 1991 MOTOE and its clubs ( LEMOT Athens and MOTOLEV Volos ) attacked road bans in Courts. By 3 decisions of the High Court ( 1993, 1996 and 2001 ) theses road bans for PTW have been canceled. Now this problem does not exist any more. The Treaty of Rome for the human rights (art. 14 ) prohibits every discrimination, including discriminations against motorcyclists. If German statistics shows that , for example, Greek or Arab drivers are more dangerous, then it is not legal + permitted by this Treaty to put road bans for Greek or Arab drivers. It is the same for riders. The responsibility is not collective, it is individual. No restrictive measures could be taken against a social group as a whole, because of some statistics showing that a higher percentage of this groupe is breaking the law. Ride free !"
 

Hampe

Skriver massor!
Där ser man! Om vi betraktar oss som en "social grupp" mer än en "trafikantgrupp" så har vi tydligen Romfördraget på vår sida. Inte illa!

Men det klart, EUs fördrag, traktat och statuter gäller ju bara oss småländer i periferin. Tyskland och Frankrike gör ju som dom vill ändå.

Tack igen! Det är alltså Grekerna som skall leda oss ur krisen...

H
 

Marie

Banned
Efter denna ljuvliga pingsthelg har jag all förståelse för att vägar spärras för mc-trafik.

Att behöva lyssna på dessa armador av bombflygplan som drar fram genom den annars lugna och stillsamma alpdalen är en pina utan like. Visst finns det en och annan som mjukt spinner förbi, vanligen en Guldvinge eller ett BMW-touringlok. Värst är som vanligt Harley och kopior därav (nästan alltid försedda med "raka rör"/"luft och buller"), följt av sporthojar med slipon utan db-killer.

Jag kan faktiskt påstå att jag skulle välkomna ordentliga restriktioner så att vi kanske skulle - äntligen - bli av med allt detta onödiga oväsen.
 
Last edited:
Top