Allt fler vägar spärras för motorcyklister!

Hampe

Skriver massor!
... i Tyskland, då.

Kesselberg
http://www.youtube.com/watch?v=wizXgp4OUQI
är väl den mest kända vägsträckningen som är avstängd för motorcyklister under weekends, helgdagar och dag före helgdagar, men smittan sprider sig - allt fler vägar stängs helt enkelt av för all motorcykeltrafik.

Nej, man bötfäller inte de som kör för fort, eller gör bullermätningar på sådan som är för högljudda.
Man förbjuder helt sonika alla motorcyklister att köra vissa sträckor.

Innova eller Intruder, veteranhoj eller VTR spelar ingen skillnad: Motorcykel förbjudet!



Spelar det oss någon roll? Det är ju sällan man är i Tyskland och kör...?


Ja, jag tycker det!

Motorrad und Reisen har gjort en bra sammanställning för namnunderskrifter

http://www.motorradundreisen.de/streckensperrung/


som dom samlar upp och skickar vidare till beslutande myndigheter.
(Tyskland är en förbundsrepublik med för oss förvånansvärt stor del av självstyre i de olika "länder" som ingår i unionen. Det är INTE lika lättjobbat som i Sverige om man vi protestera mot något med gräsrotsnivå som plattform)

Svenska är ett språk med Germansk språkstam. Det är fullt möjligt för den som är lite, lite intresserad att fylla i de nödvändiga fälten, acceptera villkoren och klicka på "Widerspruch absenden".

Ja, det är galet att vissa hojåkare bär sig så illa åt att myndigheterna tvingas agera.
Men, det är galnare ändå att myndigheterna bygger avspärrningar och skyttegravar gentemot ALLA hojåkare.

Skriv under nu, eller fundera över vilket som blir första sträckan i Sverige du inte tillåts trafikera när du vill!




Hampe


Edit: Inlägg 400, visade det sig. Sånt får man leva med.

Edit II: En sak i formuläret kan faktiskt skapa osäkerhet: "Beruf"
Det betyder "yrke" och sådant är viktigt där nere. Fyll i "Dr. Ing." - det räknas som default för det är det allra vanligaste yrket i Tyskland...
 
Last edited:

Schuster

New member
Bravo Hampe, frågan är om det kan vare förenligt med den fria rörlighet inom EU att man hindrar en viss grupp av människor tillgång till vissa områden, jo det angår os i högsta grad, själve kör jag ganska ofta i Tyskland, jag har många vänner där och har tidigare bot periodvis i Södra Tyskland, frågan är om någon kunna anmäla detta till EU det är en grov diskriminering av en grupp människor, jag skal försöka att gräva lite i det.
Hälsning
Schuster
 

Schuster

New member
Efter att jag skrev mitt svar, jag har naturligtvis också skrivit på, men jag kom att tänka på om inte det var en god idé om de Skandinaviska Motorcykelklubbar slog ihop sig och gjorde en gemensam sak med de Tyske dito, detta lukter jo som samma sak när man diskriminerar såväl Romer som Juder, vi hade en del av det i Skåne för inte så många år sedan, och samma med mordet i Klippan där Bönderna tyckte att som de sa "vad kan han vänta sig" om den man som skulle besöka en Vän, men han var färgat och för det blev han mördat mitt på dagen, jag tror att Jesper har en del kontakter med danska motorcyklister, annars har jag möjligheter, och Norge och Finland skal väll inte vare något problem att få med, jag tror att våra Tyska vänner skulle uppskatta det, och vi är säkert många som åker i Tyskland.
Så Jesper vakna och kom igång!
Schuster
 

Hampe

Skriver massor!
Gott im Himmel, Schuster - detta fick verkligen upp dig på tårna! :)

...men kanske att vi skall behålla proportionerna lite?
...detta lukter jo som samma sak när man diskriminerar såväl Romer som Juder,

Det här är till viss del självförvållat: fantasilösa hojåkare som inte kommer på något bättre ställe att åka till än dit alla andra åker skapar problem. Vissa av sträckorna är sanslöst överanvända, och himla kul är det inte när tredje squiden rutschar in i trädgården samma helg.

Så, innan MC-kollektivet börjar ställa sig att skälla på ett förbud, så är det snyggt om man har en vinkel in på själva problemet.

Men visst - vi måste visa att vi inte stillatigande accepterar fler spärrade sträckor. Inte i Europa, och inte här heller. Eftersom Sverige också ligger i Europa. Såvardetja...

En annan sak:
Jesper, han är så vaken man kan bli! Men, han gör andra saker just nu.
Vi måste ha en sak klar för oss: Jesper är SMC.
Men, SMC är inte Jesper. SMC är vi själva! Våra önskemål och visioner kanaliseras genom ett liitet, liitet team som arbetar sjuhelvittes effektivt och gör ett fantastiskt arbete.
Men! Det är teamet som gör jobbet: inte Jesper själv.

Jesper är egentligen bara anställd av två anledningar:

# Han gör sig bra på bild. En liten fotogenisk och fotokromatisk herre i sina bästa år.

# Han talar en obegriplig dialekt vilket gör att media vid presskonferenser måste sitta på helspänn för att fatta något, och eftersom ingen vill verka dum och fråga om så ser ALLA journalister till att få med sig det tryckta materialet hem till redaktionen och på så vis blir det dom skriver rätt för en gångs skull. Ovärderlig egenskap!

Sedan har det visat sig att han är bra på annat också, så därför har han fått vara kvar, men själva jobbet är det teamet som gör - där Jesper är en av de hårt arbetande lagmedlemmarna.

Initiativet som jag länkar till ovan är en lättuggad klick- och fylleriövning presenterad av en MC-tidning som inriktar sig på resor och touring. Kanske inte den ideala partnern för SMC att inleda ett djupare samarbete med, men nog duger det till att slöprotestera genom så här på hemmaplan.

Annars har du helt rätt, Schuster - detta behöver följas upp!
Skall vi be Petra Holmlund redogöra för vad tyska MC-organisationer gör i frågan, och vad SMC redan gjort genom sin Europeiska paraplyorganisationen FEMA?




Hampe
 
Last edited:

Schuster

New member
Ja det är helt klart att kollektiv bestraffning inte kan accepteras, har någon gjort något galet, låt mig få namnet på denna person så skal jag fördöma honom, men inte gruppen eller nationen han är fött i eller medlem av. Du skriver självförvållat, men jag har inte förvållat detta så varför får inte jag köra på Vägarna i fråga? Det är klart att jag kanske överreagerar men inte utan grund, jag är så pass gammal och har set en hel del, jag var barn under kriget i Köpenhamn och vi hade faktisk grannar som fick fly, hos os kom folk som vi gömde och det var inte helt ofarligt, naturligtvis kan man inte jämföra, men tendensen och tanken är barn av samma moder, när jag kom till Sverige i 1963 fick jag ibland också redo på att alla danske gör så eller så, så därför reagerar jag kraftigt på detta. Kommer du ihåg Sjöbo där folk satte skyltar upp om att utlänningar inte fick gå på vissa gator, jag sökte faktisk transitvisum till Sjöbo, men fick inte något svar.
 

gundj

New member
En fråga är väl vad vi i Sverige skulle tycka om tyska motorcyklister driver igenom sina önskningar.
Jag skulle kunna tänka mig att alla tyska och för den delen resten av europeiska offroadåkarna gärna vill kör kungsleden fram o tebax.
Jag har faktiskt viss förståelse för tyska statens beslut i frågan, missbruk av vägsträckor i den omfattningen som skett resulterar i begränsningar, synd att åkarna inte insåg det själva.
Jag har kört några av sträckorna och tycker att det är synd att det inte var avspärrat för endast mc-åkning :)

Beträffande Schusters övriga problematisering så förvånar det mig att Godwins lag slår igenom så tidigt i en så lugn tråd.
I mitt tycke helt orelaterat till grundfrågan.
 

Hampe

Skriver massor!
En fråga är väl vad vi i Sverige skulle tycka om tyska motorcyklister driver igenom sina önskningar.
Jag skulle kunna tänka mig att alla tyska och för den delen resten av europeiska offroadåkarna gärna vill kör kungsleden fram o tebax.
Yey - Jag med! Var skriver jag under...?
Eller vänta...? Kungsleden kanske ändå inte var en klockren parallell, eller hur?


Jag har faktiskt viss förståelse för tyska statens beslut i frågan, missbruk av vägsträckor i den omfattningen som skett resulterar i begränsningar, synd att åkarna inte insåg det själva.
Jag har kört några av sträckorna och tycker att det är synd att det inte var avspärrat för endast mc-åkning :)

Men, det är inga problem att hitta filmer på nätet där ägare av entusiastbilar filmat, låt oss kalla det "inspirerad körning" fram och tillbaka på dessa sträckor som är förbjudna för motorcyklar.

http://www.youtube.com/watch?v=_wsFywkgzDk

och ja, det är tung belastning på dessa vägar vissa dagar som man kan se i denna video.

http://www.youtube.com/watch?v=GZkDkpgR1n8

Nej, jag försvarar inte körningen. Däremot vänder jag mig mot det generella beslutet att utestänga en trafikantgrupp, men tillåta en annan. Här och var i denna film ser man hur bilar och hojar räjsar mot varandra. Men det är hojarna som svartflaggas!
Nej, jag är inte avundsjuk på ett personligt plan heller - det finns så många bra ställen man kan klättra omkring på hojen på utan att störa någon, och så många oupptäckta kurvserier att nosa reda på att det bara är slöseri med tid att ligga och plöja samma snutt framochtillbaka där man uppenbarligen är oönskad.

Det är principen jag stör mig på. Motorcyklar är ett problem, och onödiga också.
Kan man förbjuda oss att köra vissa sträckor, så kan man faktiskt förbjuda oss också. Helt och hållet.

Men Gundj, du som bott och verkat i Tyskland: inte är det väl ett beslut av Förbundsriksdagen? Det måste väl rimligen tas nere i respektive delstat?



Hampe
 

gundj

New member
Japp, jag är rätt säker på att det är ett beslut i resp bundesland.
Att det inte införs bilförbud är väl rätt uppenbart.
Det jag vänder mig mot är att vi ska lägga oss i deras beslut, men förmodligen tjura en del om de gjorde det samma här hemma.
Om sedan parallellen med kungsleden inte dög så kan ta verkliga exempel där tyska kanotister protesterar mot begränsningar i allemansrätten. Vill vi att dom styr vår naturvård?
 

Schuster

New member
Jo gundj, vad jag stegrar mig emot är att man bestraffar en viss grupp kollektivt och anser att alla i den grupp är så eller så, det har jag svårt att godkänna.
Schuster
 

gundj

New member
Men det är ju den gruppen som ställt till det för sig.
Finns det verkligen ett reellt behov av att köra mc på just den vägen, fram och tillbaka om och om igen i hundratal?
Nej, visserligen är det kul, men det är inte nödvändigt.
Tittar man på filmerna så ser man ju en hel del trafikfarliga beteenden också, klart som 17 att det blir stopp.

Vi har en del väger i Sverige som nog snart stängs för mc-trafik vissa perioder också, och inte beror det på den stillsamme touringåkaren som råkar passera förbi i anständig fart.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ska kolla frågan med de tyska MC-organisationerna nästa gång vi träffas. Och via e-post. Jag vet att man försökt kämpa mot förbudet men misslyckats. Självklart har de inte stillatigande sett på medan vägar stängts av för MC-ister. Jag vet att frågan diskuterats inom FEMA också och handlat om både fart och buller.
 

Bjorn_G

New member
Hampe: Det är bra att du känner med dem som drabbas, men vad jag förstår är det bara ett antagande att det är så. Hur det än är med orsakerna bakom förbuden så är det aldrig ok med kollektiv bestraffning.
Jag har åkt på vägsträckor i Tyskland där man skyltat kraftigt emot MC. Ja ni vet det vanliga, jätteskyltar som talar om hur farligt det är - på några av dessa har de dessutom målat rillor i kurvarna så att det inte går att åka fort utan att bokstavligt talat hoppa av vägbanan. Sådana metoder är ju också ett sätt att lösa problemet som man kan diskutera. Eller diskutera förresten, det är ju helt idiotiskt - punkt! Hur vore det att lära folk att köra vettigt istället för att gå på symptomen. Vad pysslar dem med där nere egentligen?
 

Bob Sweden

New member
Vad pysslar dem med där nere egentligen?

Svensk paralell som vissa känner till: Bogesundsvägen.
Jag har inte kört där, bor inte i närheten men förstår ändå vad de närboende kan tänkas känna.

Åter till ämnet: "Dom där Tyskarna":

"Dom" sysslar helt enkelt med att vara rejält tätbefolkade.
I Tyskland har dom en befolkningstäthet på 229 invånare / km².
Sverige har som jämförelse 21 invånare / km².

"Dom" har områden med helt fantastiska MC vägar.
Jodå, jag har också kört i dess områden, sett alla MC-hotell, MC-fik men även polisens ljudkontroller.

"Dom" har under många år lidit alla helvetets kval av att varenda solig sommardag tvingas lyssna till egoister som "utövar sin rätt" att leva efter parollen "loud pipes save lives"och "bomba fram" på vägarna.

"Dom" har troligen sopat ihop alltför många slappa kroppsdelar klädda i skinn i den där kurvan som nyper till på slutet för att tycka att det är särskilt kul längre.


När vi motorcyklister njuter av ett morrande avgasljud och lägger ner i ännu en underbar kurva så är vi i vissa medborgares ögon oansvariga ljudterrorister där vi far fram på våra motoriserade kanonkulor.

Som det sagts tidigare, om man lyfter blicken lite och visar hänsyn mot alla och envar så finns inget problem.


Det är mina 50 öre i debatten.

/B
 

Hampe

Skriver massor!
"Dom" sysslar helt enkelt med att vara rejält tätbefolkade.
I Tyskland har dom en befolkningstäthet på 229 invånare / km².
Sverige har som jämförelse 21 invånare / km².

Ah! Dom kanske helt enkelt behöver se sig om efter lite gammaldags Lebensraum...?
Godwins law revisited...




Japp, jag är rätt säker på att det är ett beslut i resp bundesland.
Att det inte införs bilförbud är väl rätt uppenbart.
Det jag vänder mig mot är att vi ska lägga oss i deras beslut, men förmodligen tjura en del om de gjorde det samma här hemma.
Om sedan parallellen med kungsleden inte dög så kan ta verkliga exempel där tyska kanotister protesterar mot begränsningar i allemansrätten. Vill vi att dom styr vår naturvård?


Inget bilförbud, nej.
Därför att bilen anses vara norm och likare, här som där. Men tittar man på filmerna på nätet där bilar kör samma sträckor så ser man precis samma trafikfarliga beteende - just i filmen med Coopern så har killen editerat bort själva omkörningarna över heldraget, men det går att ana sig till dom.

...och det är riktigt att vi själva arbetar oss målmedvetet mot MC-förbud på vissa sträckor genom övertrafikering och brist på hänsyn.
Därför måste man jobba i två riktningar: hålla emot allt vad man orkar mot myndigheter - protestera och lobba. Så fort anden är ur flaskan så är det omöjligt att få ner den igen.

Den andra svårigheten är att få spårvagnarna att våga sig på att köra nya sträckor.
Kanske rent av som folk...?
Att inte bara nöta dom gamla invanda böjarna utan se om man klarar av att ta andra kurvor också?

När vi väl får vårt första MC-förbud längs en sträcka, vart tar överanvändarna vägen då?
Vilken ny sträcka kommer därpå att bli avlyst för MC-trafik? Hur får vi den lilla klick som halkar runt som i en stekpanna att fatta att det är allvar?

Vad gäller Allemansrätten så jobbas det tungt i kulisserna för att det verkligen skall bli inskränkningar för kommersiellt utnyttjande framöver: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/carlgren-redo-begransa-allemansratt_6298430.svd

Men, Allemansrätten är helig i Sverige. Det är sannerligen inte motorcyklismen. Vi behöver se upp!
Jag har inga problem att solidarisera mig med hojåkare utomlands - det är viktigare för mig att dom är motorcyklister än att dom är tyskar. Tyska myndigheter kan må bra av att se att även turistande icketyskar ser vad som sker och engagerar sig.
Turismen står för ca 4% av EU samlade BNP.

Nä, kräver inte att det skall vara fritt fram för mig att köra djävulen som jag själv vill en långhelg i Harz - men jag lägger faktiskt hellre mina pengar i ett land som inte inför restriktioner riktade speciellt mot motorcylister.
Med 65 miljoner innevånare i Tyskland är mina pengar och våra protester en fjärt i rymden. Men dom skall ändå inte få köra över mig utan att jag yttrar mitt missnöje över det.


Hampe

Edit!
Jag har åkt på vägsträckor i Tyskland där man skyltat kraftigt emot MC. Ja ni vet det vanliga, jätteskyltar som talar om hur farligt det är

Hej Bjorn_G!
Välkommen till forumet!

Japp - jag har sett sådant också på väg upp i Schwarzwald: "Achtung Sturtzgefahr" på stora fläskiga skyltar med bilder på hojar som redan typ ligger ner. "Shit" tänkte jag, här lär man inte få åka ifred... Men, sån e' jag. *Tiffany Twin*


H
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Turismen står för ca 4% av EU samlade BNP.

Inom vissa delar av Europa står motorcykelturismen troligen för mycket mera än 4% gissar jag på...
Tänker på Isle of Man och där har man en lite annan syn på det hela. Lite info finns här.

Principen är ganska så enkel:
Välkommen till Isle of Man och kör gärna den klassiska TT banan.
Vi är så tillmötesgående att vi under en kort period varje år enkelriktar trafiken och låter Mountain Road delen ha kvar den fria fart som råder där hela året.
MEN:
Om du kör för fort där det INTE är fri fart måste du inställa dig till tinget och betala dina böter, snittet är 250£.
Kör du alltför fort blir du helt enkelt utsparkad från ön, med poliseskort till första bästa färja, tack och adjö!!


View attachment 4646
 
Top