Alla fakturor på ett bräde?

#46

New member
Håller med dig, bra förslag.


Japp många bra förslag som kansliet kan titta närmare på!:)

SMC är ju till för dig och vi är under ständig utveckling, så kommer man med bra idèer och förslag så kanske dom tas i bruk!!

Per
 

Swedie

Administrator
Personal
För att spinna på off-topic.
Möjlighet till att använda Paypal?
Paypal har 3% + fastavgift per transaktion. Det blir rätt mycket pengar. Samt pengarna går in först i ett paypal-konto och sedan ska det skickas vidare. Rätt omständigt. De flesta har inte paypal, och har man det kan man oftast betala ändå med sitt bankkort.
 

Swedie

Administrator
Personal
Konkret förslag:
• Skippa pappersfakturor helt. Använd PDF.
- Slipp böket med utskick via posten.
• Eventuellt skippa fakturor helt och hållet? Ta bara emot direktbetalning.
- Slipp böket med bevakning av inbetalningar.
• För de som inte vill lämna ut kreditkortsuppgifter; komplettera med en betrodd part som PayPal
• Inför en icke återbetalningsbar förboknings/köavgift eller en större "handpenning"
- Idag fungerar det ju lite på det hållet med minskad återbetalning ju närmare kursstart man kommer. Den linjen borde gå att spinna vidare på.
I dagsläget går det inte generera PDF-fakturor direkt från SMCs ekonomisystem ut mot webb. Det går dock i programmet i sig, men är då fortfarande en manuell process. Detta är något som kollas på, och eventuellt i framtiden att ekonomisystemet kan hantera detta.

Vi lär inte ta in Paypal, då att betala via vårat betalsystem är bättre för SMC då det är försäkrat och pengar går direkt in i SMC och inte i andra hand. Samt utan 3% + avgift i kostnader som Paypal tar.

Men att skippa faktura helt vore ju bra för kansliet, men många vill ha fakturoror för att betala senare när de kan och vill. En del har inte pengarna "just nu", men senare, och vill försäkra sig en plats på kursen.
 

TKH

New member
Därför infördes kortbetalningen bla.. För att våra kanslister skulle få mer tid än att skicka fakturor.
Ni kanske skall titta på andra alternativ så det administrativa minskar.
Tänkte först säga byt system för det verkar som om fakturorna tillverkas för hand hos er.
Jag menar, 16-18 tusen pengar!!! som nån sade i tråden.

En jämförelse.
Systemet jag arbetar med, inget märkvärdigt system, innehåller en ekonomidel där man egentligen
bara bestämmer när man vill fakturera. Därefter trycker man på knappen "Fakturera".
Ut kommer fakturorna i det format man bestämt en gång i tiden, printfil, e-faktura eller dyl.
Har man valt alternativet att printa dem själv, ja då trycker man på knappen "Skriv ut".
Sen däremot tar det tid att stoppa in fakturorna i kuverten och köra till brevlådan tar ju också lite tid faktiskt.
Jag vet att vissa lejer bort hela faktura delen för nån 10:a fakturan.
Då skickas faktura-filen via ftp direkt man tryckt på knappen.
Och vips, så slipper man hålla på och klistra kuverten.
 

powerglide

New member
Swedie skrev:
Men att skippa faktura helt vore ju bra för kansliet, men många vill ha fakturoror för att betala senare när de kan och vill. En del har inte pengarna "just nu", men senare, och vill försäkra sig en plats på kursen.
Men med en förfakturering på 5 mån blir ju "när du vill" faktiskt inte när du vill.

Om man vill garantera sig plats så skulle jag föredra en inbakad köavgift på säg 500 - 1000 SEK så att man slipper ligga ute med hela avgiften så långt i förväg.
 

Swedie

Administrator
Personal
Men med en förfakturering på 5 mån blir ju "när du vill" faktiskt inte när du vill.

Om man vill garantera sig plats så skulle jag föredra en inbakad köavgift på säg 500 - 1000 SEK så att man slipper ligga ute med hela avgiften så långt i förväg.
Faktureringsbiten håller inte jag i, men jag förstår vad du menar. Det här läses iaf och School kommer ta åt sig. Men denna önskade anpassning blir troligen isåfall inte förrän nästa år.
 
Top