Alla fakturor på ett bräde?

powerglide

New member
Är det fler än jag som får en superchock nu i mars/april?

Jag är anmäld till tre kurser (varav en fyradagars).
Två i början av juni och en i mitten av juli.

Varför i hela friden ska jag betala allt innan den 2/4? :mad:
Det är inte alla som råkar ha runt 10 000:- över i månadsskiftet.

"Senast 30-dagar innan kursstart" var det väl förra året?
 

#46

New member
Vad det gäller 4-dagarskursen Kemora, så är det så att om man skall betala så sent som bara 30 dagar innan så skiter sig det med reservlistorna:(
Förra året så hoppad några personer av 30 dagar innan kurs. Så 29 dagar innan kurs så går förfrågan ut till förste reserv om denne vill/kan åka på kursen? Denne skall då ca 6 månader efter att personen anmält sig bestämma detta på ett par dagar och även fixa transport och färja!!
Personen kan ej fixa detta så 25 dagar före kurs går inbjudan till nästa och nästa och nästa osv.... tills 45 personer blivit tillfrågade den sista bara några dagar före kursstart:eek:

Så för att slippa detta så tidigarelades sista betalningsdag, så alla har chansen att hinna boka och fixa färjor mm.

Har du några frågor och vill lösa detta på något vis kan du kontakta kansliet så kan dom kanske hjälpa dig.

Mvh Per
 

ezzo

New member
Spännande att man får faktureringsavgift på digitala räkningar, som varken kräver papper eller porto.

Lite som Ryanair... :cool:

Det krävs ändå att en person hanterar fakturan och det tar arbetstid.
Betalar man med visa så slipper man fakutureringsavgiften samtidigt som det krävs mindre jobb för de få som jobbar på kansliet.
'
Från smc sida vill man slippa denna "onödiga" administration som kostar tid som man helst av allt behöver lägga på andra uppgifter.

SMC school har under säsong krävt mer än 2 heltidsanställda för att hinna med allt jobb som ligger bakom kursverksamheten.
Det vore ju fint om de reurserna kunde läggas på annat än att jobba med fakturor.
 

TKH

New member
Kanske inte så blodigt som 10000:-.
En dag på knutan och så avrostningen förstås betalades precis, drygt 2000:-.
I slutet på denna månad så kommer ytterligare en dag på Knutan, 1830:-
Nästa månad igen blir det gocartbana, betydligt billigare.
Det är bra när det kommer någorlunda uppdelat.
 

Lotek

#82 Superbike
Det krävs ändå att en person hanterar fakturan och det tar arbetstid.
Betalar man med visa så slipper man fakutureringsavgiften samtidigt som det krävs mindre jobb för de få som jobbar på kansliet.
'
Från smc sida vill man slippa denna "onödiga" administration som kostar tid som man helst av allt behöver lägga på andra uppgifter.

SMC school har under säsong krävt mer än 2 heltidsanställda för att hinna med allt jobb som ligger bakom kursverksamheten.
Det vore ju fint om de reurserna kunde läggas på annat än att jobba med fakturor.

Kan bara hålla med om att det är onödigt med pappersfaktura, digital eller ej.
Men är det så svårt att ordna en betalningslösning så att jag slipper välja pappersfaktura då? Kanske....tada...att man kan använda även det andra av de två stora betal/kreditkort som finns i landet...
Hade gärna betalat direkt, men kunde inte eftersom jag tyvärr bara är utrustad med det andra kortet.
 

Lotek

#82 Superbike
Tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen..jag tittade efter och såg nu att det var fixat med båda de stora betalkorten i betalterminalen, bra jobbat:)
Men..eftersom jag nu har ett order-id(flera faktiskt), kan jag använda betalterminalen trots att mina fakturor gått ut till mig, eller kommer den att få tuppjuck då?

On-Topic..Jo, kanske lite jobbigt eftersom det blir en del pengar( inte 10 kkr, men nära) som skall ut, men lite framförhållning får man ju ändå ha. Det kan ju inte vara en nyhet att man anmält sig till kurserna..väl?
Betala och var glad åt att det det finns folk som lägger ner sin själ i att ordna för oss andra, så att vi kan köra. Ett stort Tack till dessa :)
 

SuperRetard

New member
3 saker...

1. Betalar man med kort direkt vid bokning så slipper man både faktureringsavgifter och engagemang för att ta hand om dem när de kommer.

2. 10.000:- BÖR man faktiskt ha över, har man det inte kanske man borde prioritera annat än att åka på 3 kurser? (Inget pikande, bara en allmän reflektion över mångas attityder som gör Lyxfällan mindre sensationellt och mer till ett samhällsproblem)

3. En faktura på ett hyfsat stort bolag kostar 16-20 sek att skicka. Detta om man har väl inarbetade rutiner och låga kostnader på kontor, administrativ personal osv. En hyfsat kvalificerad gissning (har jobbat med såna processr ett tag) är att en pappersfaktura kostar ca 22 sek, och en pdf-faktura ca 13-14 sek för SMC att skicka. MINST!
 

powerglide

New member
Och för att återgå till frågan.
Om det nu är problem med att hantera reservplatser så varför inte utöka till i alla fall "bara" 60 dagars förbetalning?

Jag är av princip emot att betala en räkning med mer än 30 dagars förskott.
5 månaders förskott känns helt absurt.

Ska det vara smidigt för kansliet eller medlemmarna?
 

Remo

New member
Och för att återgå till frågan.
Om det nu är problem med att hantera reservplatser så varför inte utöka till i alla fall "bara" 60 dagars förbetalning?

Jag är av princip emot att betala en räkning med mer än 30 dagars förskott.
5 månaders förskott känns helt absurt.

Ska det vara smidigt för kansliet eller medlemmarna?

Jag håller fulltändigt med dig ang onödigt lång förskottbetalning. Jag gillar inte heller det.

Men tydligen är det bara gilla läget om man vill deltaga på SMC-kurser.

Antagligen har SMC dåliga rutiner vad gäller digitala fakturor, förskottsbetalning osv då de inte har samma villkor som det stora flertalet andra företag man betalar till.

Att påstå att saker "tar tid" är inte alltid samma sak som att man "gör/arbetar rätt"...
 

Spiff

New member
Det finns antagligen flera orsaker till att SMC vill ha betalt i god tid. En orsak är att vi instruktörer vill veta i god tid om vi skall jobba eller inte. Minst en månad innan kursen går så att även vi kan planera vår ledighet och så vidare. För att kunna säga hur många instruktörer man behöver så behöver Träningsledaren (TL) veta före detta hur många deltagare det blir. Först när man har betalt kursen vet vi säkert att folk kommer. Så skall TL kunna tala om för mig att jag skall jobba eller inte en månad före kursen innebär att betalning ska ske före det och med administartion och planering så är det kanske inte så konstigt att man vill vara säker två månader innan kursen. När det gäller Kemora så var det väldigt många som anmälde sig i mitten på december och sedan insåg att de inte skulle kunna åka. Precis som Per skriver så innebar det att processen med att kalla in reserver höll på väldigt länge. Det är ju trist att behöva betala kursen 5 månader i förväg bara för att det skall funka med sån ser verkligheten ut.
 

ezzo

New member
Jag håller fulltändigt med dig ang onödigt lång förskottbetalning. Jag gillar inte heller det.

Men tydligen är det bara gilla läget om man vill deltaga på SMC-kurser.

Antagligen har SMC dåliga rutiner vad gäller digitala fakturor, förskottsbetalning osv då de inte har samma villkor som det stora flertalet andra företag man betalar till.

Att påstå att saker "tar tid" är inte alltid samma sak som att man "gör/arbetar rätt"...

SMC är en intresseorganisation för oss motorcyklister.
De ska ta tillvara våra intressen....
Istället för att jobba med viktigare saker sitter nu flera personer på kansliet och jobbar med fakturer. Den tiden skulle absolut kunna läggas på andra saker som skulle kunna gynna oss som motorcyklister.

Därför infördes kortbetalningen bla.. För att våra kanslister skulle få mer tid än att skicka fakturor.

Nu till det mest väsentliga.
SMC släpper ett antal kurser i Januari/Februari.
Ni som "kursköpare" har tänkt lite för mycket på er själva här.
Ni har bokat upp kursplatser för hela säsongen. Just för att ni inte behövt betala kursen först 30 dagar innan...
Sen visar det sig att allt för många av er bokat platser som ni sedan "skitit i att betala". Då ska platsen gå till någon på reservlistan. Om det finns någon sådan.. Och den personen ska då väldigt snabbt fixa en massa saker för att kunna tacka ja till kursen. osv....

Detta har i slutändan medfört att kurser har varit fullbokade flera månader före kursdag. För att vi kursdag stått med 20 platser ledig....
Detta har lett fram till tuffare regler när det gäller betalning av kurserna.
 

Spiff

New member
På 5 månader hinner man bygga hus.
Nog måste det finnas något smidigare sätt?

Smidigare för vem och vad är problemet? Kemora är en rätt stor apparat att organisera och jag misstänker att TL får slita rätt hårt för att få saker och ting på plats är det då för mycket begärt att man vill att folk ska visa sina kort i god tid så man kan belägga alla platser i rimlig tid?

Alternativet är att ha bindande anmälningar och sedan jaga runt med indrivning... det låter ju inte som något bättre alternativ tycker jag.
 

powerglide

New member
Konkret förslag:
• Skippa pappersfakturor helt. Använd PDF.
- Slipp böket med utskick via posten.
• Eventuellt skippa fakturor helt och hållet? Ta bara emot direktbetalning.
- Slipp böket med bevakning av inbetalningar.
• För de som inte vill lämna ut kreditkortsuppgifter; komplettera med en betrodd part som PayPal
• Inför en icke återbetalningsbar förboknings/köavgift eller en större "handpenning"
- Idag fungerar det ju lite på det hållet med minskad återbetalning ju närmare kursstart man kommer. Den linjen borde gå att spinna vidare på.
 
Top